Bostadsminister Mehmet Kaplan jämför finlandsfrivilliga med jihadister!

15 oktober 2014

699450

På ett seminarium i Almedalen sommaren 2014 om den s.k. sjukdomen “islamofobi” i regi av det socialdemokratiska bildningsförbundet ABF och någon obskyr bidragsfinansierad “antirasistisk” organisation kallad Fight Racism Now tog MP riksdagsmannen och numera bostadsministern Mehmet Kaplan svenska jihadkrigare i försvar. Att resa till Syrien och strida med Al Qaida eller till Irak och strida med Isis, ansåg Kaplan var jämförbart med när svenskar reste till Finlands undsättning under finska vinterkriget 1939 efter att landet invaderats av det stalinistiska Sovjetunionen.

En annan deltagare i seminariet var Rashid Musa från det islamistiska studieförbundet Ibn Rushd. Han höll med Kaplan och menade att de unga män med muslimsk invandrarbakgrund som krigar som jihadkrigare med terrorister bara är engagerade ungdomar som vill hjälpa till. På seminariet fanns även integrationsminister Erik Ullenhag (FP). Dessa uttalanden från Kaplan och Musa blev för mycket. Han meddelande avvikande mening på seminariet men har inte larmat om uttalandena senare!

Var finns mediabevakningen om detta oerhörda övertramp? Kan det uteblivna mediadrevet hänga samman med att en stor andel av landets journalister är MP anhängare? Dock har det socialdemokratiska kvinnoförbundets tidigare ordförande Nalin Pekgul börjat granska Mehmet Kaplans göranden och låtanden ifråga om islamister!

Regeringen offrar rovdjur för att locka några få väljare!

06 januari 2014

Orsa 

Alliansen har med stöd av SD i riksdagen beslutat att genomföra kraftiga minskningar av inte bara varg utan också kungsörn, björn, lo, och järv, vilket de tre M-riksdagsmännen valde att inte nämna i sin artikel. Vargstammen skall i stort halveras och björnstammen minskas med två tredjedelar genom avskjutning. Beslut och genomförande av minskningen läggs sedan fegt på de länsvisa Viltförvaltningsdelegationerna, vilkas sammansättning är dominerade av jägarintresset.

I beslutet påstår man att 170 – 270 vargar innebär gynnsam bevarandestatus för vargen och att det ”bygger på noggranna utredningar och ett gediget forskningsmaterial”. Dock har man inte angett några som helst referenser till vilken forskning man syftar på. Uppgifterna om 170 – 270 vargar är helt och hållet en politisk bedömning levererad av miljöministern, Lena Ek.

Vidare hänvisar man till ”socioekonomiska konsekvenser”, ett gammalt jägarargument, som aldrig på allvar verifierats. Enligt en nyligen utkommen forskningsrapport från SLU kunde några sådana konsekvenser av rovdjuren inte konstateras.

Den intresserade läsaren hänvisas till en nyligen utkommen forskningsrapport från SLU, ”Vargen påverkar jakten – men inte markpriset”.  Där kunde några sådana konsekvenser av rovdjuren inte konstateras. Tvärtom påverkade vargförekomsten vare sig antalet fårbesättningar eller prisutvecklingen på skogsmarksfastigheter. Kommuner med varg var heller inte mer socioekonomiskt utsatta än kommuner utan varg. Däremot minskade antalet sålda jaktkort när antalet vargar i landet ökade men det gällde både kommuner med och utan varg.

Varför har då regeringen valt att helt ignorera naturvårdsorganisationernas intressen, liksom breda internationella avtal. I grund och botten handlar det politiska beslutet om en förhoppning i att avskjutning av varg och andra stora rovdjur skall betala sig i valet i form av några vunna marginalväljare på landsbygden. Vi kan bara hoppas att denna cyniska spekulation inte lönar sig.

Publicerad som artikel i VLT med följande undertecknare;

Gunnar Rosen

Ordförande Naturskyddsföreningen Västmanland

Olov Trosten

Regionsombud  Rovdjursföreningen Västmanland

Lennart Waara

Ordförande Västmanlands Ornitologiska Förening

CENTERPARTIET – MORALISK UPPLÖSNING ELLER POLITISK CYNISM?

23 september 2013

När Centerpartiets miljöminister (?) Lena Ek beslutade att slakta ut halva björn- och vargbeståndet och att börja skjuta kungsörn trodde jag nog att det handlade om knäfall för Jägarförbundets lobbyverksamhet. Lena Ek var ju känd redan under sin Brysseltid för att ha svängdörrar till lobbygrupperna.
Efter Centerstämmans, samlade och eniga, beslut i frågan förstår jag nu vad det egentligen handlar om; ett cyniskt politiskt spel för att klamra sig fast i riksdagen.
En gång i tiden stod Centern som folkrörelse för landbygdsutveckling och en politik för att hela landet skall leva.
De senaste årens track-record är däremot dominerat av lite udda varianter på libertarianism och på att partiledaren förläst sig på Ayn Rand! Stureplans-Centern kallas de i folkmun!
Nu spekulerar Centern helt cyniskt i att man genom att skjuta ut björn, varg och kungsörn ska vinna väljare bland den okunniga del av landsbygdsbefolkningen som drabbats av rovdjurspanik, uppskrämda av bland andra Jägarförbundet. Jägarförbundet har dock helt andra bevekelsegrunder. Kunskapen om att vargen är ofarlig – utom för deras frispringande hundar – finns där! Genom att lägga till beslutet att börja slakta kungsörn friar Centern dessutom till de fanatiska renskötande samerna!
Genom att driva frågan om att döda de största rovdjuren och rovfåglarna hoppas man på att erhålla de två tiondelsprocent som fattas för att klamra sig över 4-procent spärren.
Man byter döda rovdjur mot några tiondelsprocent väljare! Some trade-off!!! Unheard of before!!!
Jag hoppas att de misslyckas och åker ur riksdagen! Jag kommer att använda alla möjligheter från nu fram till valet att driva denna fråga och påtala vad det handlar om med varje person jag träffar i skog o mark, på landsbygd och i stad.
Gör gärna sammalunda!
Vi måste stoppa det moraliska haveri som Sverige är på väg in i avseende rovdjur och rovfåglar!

Lena Ek – ETT UPPRÖRANDE POLITISKT BESLUT!

12 september 2013

Miljöminister Ek (Centerpartiet!) har inte tidigare utmärkt sig för att skydda djur- och fågelliv och naturvärden. Med det nya POLITISKA förslaget tar Ek (Centerpartiet!) dock priset i politisk dumhet! Hoppas att det straffar sig och att partiet försvinner ur riksdagen!
Ek (Centerparrtiet!) förslår i grund och botten en halvering av varg och björnstammarna!
Biologer med kunskap om det genetiska behoven visar i analyser att vargarna behöver vara åtminstone 500 för att på lång sikt utveckla en frisk stam.
Varför då detta POLITISKA beslut?
Vi vet att Jägarförbundet är en av Sveriges starkaste och skickligaste lobby grupper. Du kan ta jägarexamen i riksdagshusets källare. Bara en sådan sak! De har mer än 100 000 medlemmar. Många ledande beslutsfattare i politik, förvaltning och företag är jägare.
Ek (Centerpartiet!) har helt hamnat i Jägarförbundets stall! Jägarförbundet vill ha endast 150 vargar vilket inte har något stöd hos naturvårdare.
Ek (Centerpartiet!) har visat stort mod (ironi!) och föreslår 175 – 250 vargar!
Eks (Centerpartiet!) beslut innebär att jägarna nu kan ge sig ut och slakta ut halva varg- och björnstammen.

Ett så totalt korkat beslut måste bestraffas politiskt (ja, jag är medveten om ordets valör!)!

REVELATION by Chicken Shack

31 augusti 2013

Spelar Stan Webb & Chicken Shacks Revelation (från 1968/1969) på hög volym! Det var exakt vad som hände Britt o mig somrarna 1968 och 1969 som vi tillbringade i revoltens Paris! En fantastisk tid som för alltid förändrade det politiska och samhälleliga klimateti Europa och i Sverige.
Parollerna ”Känner du stanken från Enskilda Banken” och ”Tage o Geijer Lyndonslakejer” uttrycker i kondenserad form vad som hände.
(För en yngre generation;Tage varande Tage Erlander Sveriges statsminister (s) och Geijer varande Arne Geijer LO:s ordförande)
Det var slut för gott på respekten och ryggböjandet för överheten vare sig den hette storkapital, myndigheter eller ministrar.
Det finns en helt underbar sekvens från TV från den tiden, när den förskräckligt dryge finansministern (s) Gunnar Sträng tillrättavisar Ortmark och Olivercrona för att de ställde giftiga frågor som Sträng inte förberetts på i förväg.
Sådant är helt otänkbart idag!
Tack o lov!

ÖREBRO I BILDER/ IN PICTURES

15 augusti 2013

Örebro

 

 

Örebro – the name means the bridge over the ford – is Sweden´s 7th largest City with some 140 000 inhabitants and situated 200 km west of Stockholm. It is part of business region ”Stockholm the capital of Scandinavia”!
Örebro is a logistical center in Scandinavia!
Readings about architecture in Örebro: Bo Helgesson, Uppåt väggarna. Guide till arkitekturen i Örebro, Lettland 2010
The gallery contains pictures presenting the City of Örebro and the public art in the city.

http://www.pbase.com/lennart_waara/orebro

LENNART WAARA – HEMSIDA/HOMEPAGE

07 augusti 2013

Fulufjället

Jag är född i Tornedalen strax före krigsslutet men uppvuxen i Västmanland. En ”hederlig västmanlänning ” som Olle Montanus uttryckte det i Röda rummet ( August Strindberg).

Efter studentexamen i Västerås på Högre Allmänna Läroverket studerade jag vidare i Uppsala och avslutade studierna med en fil. dr. examen i ekonomisk historia på en avhandling om orsakerna till förekomsten av ett omfattande statligt företagande i marknadsekonomier (Sverige och internationellt). Min yrkeskarriär har innefattat svensk och internationell organisationskonsulting och chefsbefattningar i olika företag och statliga myndigheter samt eget företagande i bl.a konsultbranschen. Avslutningen på yrkesverksamheten skedde som näringslivschef i Örebro kommun åren 2001-2007. Nu tillhör jag den skara som avslutat den professionella karriären och kan ägna mig åt mina intressen; utförsåkning, boksamlande och ett från 60-talet återupptaget fågelskådande samt par preference – fotografin.

Jag bor och verkar i Mälardalen och föredrar det öppna landskapen i Mälardalen, på Öland, Skåne och i Halland samt fjällvärlden.

MITT FOTOGRAFISKA SHOW-ROOM.

http://www.pbase.com/lennart_waara

VÄSTERÅS I BILDER/ IN PICTURES

07 augusti 2013

Västerås

City Landscape Sweden.
Västerås ( means Western river mouth ). Västerås is a medieval Swedish city and situated by the lake Mälaren in Mid-Sweden some 100 km west of Stockholm. Around 140 000 inhabitants.
During the Middle Ages Västerås became one of Swedens´s most important cities! While the cathedral was the centre for the spiritual life, the financial core was trade dominated by iron products shipped from the Bergslagen mining district.

Pictures on Västerås/Bilder av Västerås

http://www.pbase.com/lennart_waara/city_of_vasteras

John Mayall and the Bluesbreakers

07 augusti 2013

CIMG0625

John Mayall spelade på Konserthuset i Västerås igår. John M och hans Bluesbreakers var ett tungt r´n´b band på sextiotalet. Hans LP A Hard Road är fortfarande efter alla hans skivor av många ansedd som en av hans bästa. John M har dragit fram en rad stora gitarrister; Eric Clapton, Peter Green och Mick Taylor för att nämna några. Gitarristen i gårdagens band var inget undantag, helt enkelt lysande. Tyvärr spelade JM och bandet en funkig variant av blues som jag inte riktigt faller för. Hade hoppats på en mer r´n´b inspirerad kväll.
”The blues have hit me in my life and it´s a hard road ´til I die” , sjöng JM på sextiotalet. Idag är JM 80 år och ute på en världsturné. Den citerade textraden var väl närmast profetisk.

QUO VADIS FRIIDROTT? QUO VADIS USAIN BOLT?

28 juli 2013

Två tendenser oroar ordentligt!

Den första är doping. Som gammal sprinter (way back in history) har jag över åren alltid med stort intresse följa sprintlöpningen (100m. 200m och 400m). Här förefaller dopingen ha tagit över närmast totalt. Jag behöver knappast redogöra för alla (medaljvinnare och världsmästare) som åkt fast för doping. Tankarna stannar ohjäpligt vid frågan: Vilka har ännu inte åkt dit? Hur var det egentligen med Carl Lewis come back? Titta också på vissa sprinters vars ohyggligt överdimensionerade muskler knappast byggts upp på naturlig väg! Det gäller både manlig och kvinnlig sprint! Jag håller faktiskt på att ge upp mitt intresse för sporten. Vägen framåt liknar den som tävlingscyklingen redan tagit!

Den andra är den närmast pinsamma fokuseringen på och utnyttjandet av Usain Bolt för att ”sälja in” friidrott! Nu senast på Diamond League galan i London körde man in Bolt på ett raketliknande fordon där han vilt fäktande stod överst i en liten ring som liknade den som romarna använde vid sina gladiatorspel med hästar. Det är också till dessa historiska företeelser som mina tankar går när jag ser spektaklet! Hur länge kan Bolt hålla på med sitt löjliga skådespelande innan det faller tillbaka negativt på honom själv, såvitt vi vet idag, en helt suverän sprintatlet!
Att Bolt ställer upp på detta förnedrande spektakel (för honom själv men inte minst för alla andra suveräna atleter) har sannolikt att göra med att han får många sköna dollarmiljoner för att ställa upp på eländet! Men, är verkligen detta till fördel för friidrottens rykte och ställning hos den sportintresserade publiken, eller skiter man i det och satsar hårt på marknadsföring oavsett?