INTERVJU MED DIPLOMATEN BO THEUTENBERG: ”DET FINNS TVÅ SÄTT ATT ERÖVRA ETT LAND”

22 juni 2026

Publicerad 2026-06-20 i Samnytt. Texten skriven av Jonas Andersson

KGB-agenter, inflytelseoperationer, fredsrörelser och hemliga Nato-kontakter. Folkrättsprofessorn Bo Theutenberg tillbringade decennier i den svenska utrikesförvaltningens innersta kretsar och hävdar i dag att Sverige utsattes för en omfattande sovjetisk infiltration som påverkade både medier, myndigheter och politiken.

I en lång intervju berättar han om Mitrochinarkivet, Olof Palme, IB-affären och varför han anser att många fortfarande inte förstått vad som egentligen hände under kalla kriget.

Theutenberg återkommer gång på gång till ett tema som han menar präglat stora delar av hans yrkesliv – infiltration. Enligt honom behöver en stat inte nödvändigtvis erövras med stridsvagnar och soldater.

– Det finns två sätt att erövra ett land. Det ena är militärt och det andra är infiltrationsvägen.

Han beskriver hur han under sina år inom utrikesförvaltningen kom att se påverkan som en central del av stormakternas arbete.

Theutenberg menar att Sovjetunionen under decennier arbetade metodiskt för att påverka opinionen i väst. Han beskriver hur Moskva enligt honom inte bara använde traditionella spioner utan också byggde upp nätverk av personer som kunde påverka samhällsdebatten, kulturlivet, medierna och politiken.

Som stöd för sina resonemang hänvisar Bo Theutenberg även till det så kallade Mitrochinarkivet – ett omfattande KGB-arkiv som blev känt efter Sovjetunionens fall.

Arkivet bygger på material som den tidigare KGB-arkivarien Vasilij Mitrochin under åratal i hemlighet kopierade innan han hoppade av till väst.

Theutenberg berättar att han själv tillsammans med den tidigare IB-medarbetaren Svante Winquist studerade delar av materialet och att han där fann uppgifter om sovjetiska agenter, inflytelseoperationer och kontaktnät i västvärlden.

Enligt honom bekräftade dokumenten mycket av det som under kalla kriget länge avfärdats som rykten om sovjetisk påverkan på politiska rörelser, fredsorganisationer och opinionsbildare i Europa. Han hänvisar också till arkivet som en viktig källa i sitt eget författarskap om kalla krigets svenska historia.

– När jag tillsammans med en tidigare IB-agent gick igenom Mitrochinarkivet hittade jag en hel del intressanta bevis.

Han menar att arkivet innehåller uppgifter om personer som under lång tid misstänkts ha arbetat för sovjetiska intressen.

– Många av de personer som ryktades vara KGB-köpta personer hittade jag faktiskt bevis på i arkivet, berättar han för Samnytt

Enligt Theutenberg fungerade den sovjetiska ambassaden i Stockholm som ett nav för omfattande påverkansarbete.

– Residenten på ambassaden, alltså KGB-chefen, byggde upp nätverk av människor, framför allt ungdomar.

Han menar att syftet var att påverka opinionen mot Nato, västligt försvarssamarbete och amerikanskt inflytande.

– Alla som sysslade med någon form av fredsarbete stod i praktiken under residentens inflytande.

UD / Bo Theutenberg. Foto: ArildV / Jonas Andersson

När samtalet går vidare till murens fall menar Bo Theutenberg att bilden av Michail Gorbatjov skiljer sig beroende på vem man frågar. I väst hyllas han ofta som den ledare som bidrog till kalla krigets slut och öppnade vägen för Östeuropas frigörelse.

Men inom den sovjetiska maktapparaten såg många honom annorlunda. Enligt Theutenberg uppfattades Gorbatjovs reformer av stora delar av militären, KGB och den kommunistiska partieliten som ett direkt hot mot Sovjetunionens ställning som stormakt.

När imperiet föll förlorade Moskva kontrollen över Östeuropa och de baltiska staterna, något som enligt honom skapade ett missnöje som senare kom att prägla den politiska miljö ur vilken Vladimir Putin växte fram.

Theutenberg hävdar också att bilden av Olof Palme i Moskva var betydligt mer komplicerad än vad som senare kommit att prägla den svenska historieskrivningen.

Från början var det ju en enda stor radikal arbetarrörelse, från 1800-talets slut. Sedan bildades två falanger och partisprängningen inträffade 1917, samma år som den ryska revolutionen och Lenin åker över och tar över makten. Då fick vi en högerdel och en vänsterdel. Och högerdelen är ju den nuvarande socialdemokratin – och vänsterdelen, det är ju VPK, alltså kommunisterna. Det är ju Nooshi Dadgostar som idag leder den sidan.

UD-tjänstemannen och folkrättsprofessorn Bo Theutenberg

Trots sin återkommande kritik mot USA betraktades Palme enligt honom inte som någon pålitlig vän av Sovjetunionen.

Tvärtom menar Theutenberg att KGB såg honom som en i grunden västorienterad politiker som upprätthöll Sveriges nära, men hemliga, kopplingar till Nato och USA.

I hans tolkning växte därför ett betydande missnöje fram inom delar av den sovjetiska maktapparaten, där Palme snarare uppfattades som ett problem än som en tillgång för Moskva, vilket han återkommer till senare i intervjun.

Jan Guillou, IB-affären och Lenin.

En central händelse i svensk samtidshistoria är IB-affären 1973. IB, Informationsbyrån, var en hemlig underrättelseorganisation som kartlade ytterlighetsgrupper och kommunistiska miljöer.

När verksamheten avslöjades av journalisterna Jan Guillou och Peter Bratt blev det en av Sveriges största politiska skandaler. Han menar att verksamheten måste förstås mot bakgrund av Sveriges hemliga samarbete med västmakterna.

Man hittar agenter som man med tiden låser fast vid vissa tjänster, positioner och gentjänster, vi kan kalla dem inflytelseagenter. Man köper in sig eller mutar in sig i presskåren i första hand.

UD-tjänstemannen och folkrättsprofessorn Bo Theutenberg

– Sverige behövde amerikansk teknologi och skrev därför under de regler som skulle förhindra att högteknologi hamnade hos kommunistländerna.

Birger Elmér var den svenske underrättelseofficer som byggde upp och ledde den hemliga organisationen IB under kalla kriget. Verksamheten kartlade bland annat kommunister och andra personer som bedömdes kunna utgöra säkerhetsrisker, och blev rikskänd när IB-affären avslöjades 1973.

I intervjun återkommer diplomaten också till Jan Guillou.

– Han dömdes ju för spioneri och har själv erkänt kontakter med KGB.

Jan Gulliou och Birger Elmér, chef för IB 1965–1975. Foto: Christian Ursilva CC BY-SA 4.0 och Okänd. Public Domain

Theutenberg hävdar att påverkan mot Sverige inte främst skedde genom traditionellt spionage utan genom långsiktig etablering av vad han kallar inflytelseagenter.

Enligt honom handlar strategin om att identifiera personer som med tiden kan få inflytelserika positioner inom samhällsviktiga institutioner. Han pekar särskilt ut medierna som ett centralt mål för sådan påverkan.

– Man hittar agenter som man med tiden låser fast vid vissa tjänster, positioner och gentjänster, vi kan kalla dem inflytelseagenter. Man köper in sig eller mutar in sig i presskåren i första hand, säger han.

Samnytt, med rötter i Politiskt inkorrekt och Avpixlat, har i närmare två decennier rapporterat om sådant som många etablissemangsmedier väljer att tona ned, filtrera eller inte rapportera om alls. Just nu får du 50% rabatt på en årsprenumeration och bidrar samtidigt till att hålla vår journalistik levande.

När det gäller bakgrunden till IB-affären kommer Theutenberg även in på den så kallade partisprängningen, alltså då den vänstersocialistiska falangen bröt sig ur Socialdemokraterna och senare utvecklades till Sveriges kommunistiska parti och därefter VPK.

Kan du berätta mer om denna händelse och vad som låg till grund för den?

– Det är egentligen två faktorer här, dels är det ju de här erövrardoktrinerna med i första hand den marxistisk-leninistiska bakgrunden. Sverige hade ju tidigt en hjärtlig relation till Lenin. 

Han fortsätter:

– Lenin passerade ju Sverige och Stockholm i en förseglad tågvagn och släpptes ut här. Det finns ju en klassisk bild på Lenin när han skulle köpa kläder på varuhuset PUB. Han möttes ju här av vänsterradikalerna i det socialdemokratiska partiet. Diplomaten går vidare:

n i Stockholm 1917. Foto: Creative Commons CC0 1.0 Universal Public Domain Dedication.

– Från början var det ju en enda stor radikal arbetarrörelse, från 1800-talets slut. Sedan bildades två falanger och partisprängningen inträffade 1917, samma år som den ryska revolutionen och Lenin åker över och tar över makten. Han utvecklar:

– Då fick vi en högerdel och en vänsterdel. Och högerdelen är ju den nuvarande socialdemokratin – och vänsterdelen, det är ju VPK, alltså kommunisterna. Det är ju Nooshi Dadgostar som idag leder den sidan.

Vad kan vi säga om dagens relation mellan dessa delar av den tidigare arbetarrörelsen?

– Det fasansfulla är ju det att om nu, vid kommande regeringsbildning, Magdalena Andersson som representant för Socialdemokraterna och Nooshi Dadgostar, som representant för den gamla vänsterradikala delen, skulle bilda regering ihop – ja, då har den gamla splittringen från 1917 upphört. Han går vidare:

– Och då har vi alltså kommunister i regeringen, för första gången.

Magdalena Andersson (S) och Nooshi Dadgostar (V). Foto: Adriel.seb CC BY-SA 4.0 och Vansterpartiet bildbank CC0

Har Magdalena Andersson öppnat upp för det, som du ser det?

– Ja. Perspektiven ser inte särskilt ljusa ut. Och om vi får en vänsterregering denna gång så är vi tillbaka till infiltrationen.

Sverige var hemlig Nato-allierad

En av Theutenbergs mest långtgående slutsatser handlar om Sveriges relation till Nato. Enligt honom var neutralitetspolitiken i stor utsträckning en offentlig fasad. Bakom kulisserna pågick ett omfattande samarbete med USA och Nato.

Ja, då hade vi stått skyddslösa. Enligt den pakt som upprättades mellan Finland och Sovjetunionen efter andra världskriget, hade ju Stalin faktiskt kunnat skicka ryska trupper till Åland och till Norrbotten. Vi hade i princip kunnat ha ryska trupper helt intill våra gränser.

UD-tjänstemannen och folkrättsprofessorn Bo Theutenberg

– Redan på 1950-talet etablerades samarbetet med amerikanerna.

Theutenberg menar att detta samarbete blev avgörande för Sveriges säkerhet under hela kalla kriget. Han lyfter särskilt fram president John F. Kennedys så kallade kärnvapendoktrin.

– Från Kennedys tid finns den ensidiga deklarationen om att Sverige låg under den amerikanska kärnvapenskölden.

Enligt honom var detta den verkliga säkerhetsgarantin bakom svensk neutralitet.

Diplomaten Bo Theutenberg i tjänst. Foto: Privat

– Det var den som skyddade oss under större delen av kalla kriget. Jag har alltid insett att vi aldrig hade klarat oss utan Nato.

Men det var alltså en dold medverkan?

– Ja, den var dold. Men vi hade den tack vare Tage Erlander och hans hemliga göranden och låtanden, med president Truman och lite grann med Palme som insyn.

Och detta visste ryssarna?

– Ja, de visste. Storspionen Wennerström, eller ”Örnen” som han hette på KGB-språk, hade naturligtvis berättat för ryssarna. Allting som hände i Sverige måste sättas i samband med det han gjorde. Han dömdes ju 1964 till livstids fängelse.

Hade vi inte haft den här dolda överenskommelsen med USA och NATO…?

– Ja, då hade vi stått skyddslösa. Enligt den pakt som upprättades mellan Finland och Sovjetunionen efter andra världskriget, hade ju Stalin faktiskt kunnat skicka ryska trupper till Åland och till Norrbotten. 

Han fortsätter:

– Vi hade i princip kunnat ha ryska trupper helt intill våra gränser

Enligt Theutenberg borde Sverige ha blivit medlem av Nato redan i slutet av 1940-talet. Han menar att landet aldrig hade kunnat försvara sig på egen hand mot Sovjetunionen och att den officiella neutralitetspolitiken dolde ett nära samarbete med USA och Nato.

Enligt honom betraktades Sverige som en nyckelspelare i västvärldens försvarsplanering av både Eisenhower och Kennedy, inte minst på grund av sitt geografiska läge och sin betydelse för underrättelseinhämtning mot Sovjetunionen.

Artikel om Theutenberg på 80-talet. Bo Theutenberg i State Department i Washington 1984. Foto: Faksimil Theutenberg.org / Privat.

Hade Sverige anslutit sig till Nato redan från början, argumenterar han, skulle osäkerheten kring landets säkerhetspolitiska ställning ha varit betydligt mindre under hela det kalla kriget.

Ubåtsfrågan återkommer flera gånger under samtalet. Bo Theutenberg berättar att han under 1970- och 80-talen hade en ovanlig position genom att samtidigt röra sig mellan Utrikesdepartementet och Försvarsstaben. 

Det gav honom, enligt egen utsago, insyn i både de diplomatiska och militära bedömningarna under de uppmärksammade ubåtsincidenterna. Han menar att de sovjetiska intrången i svenska vatten var verkliga och att det under lång tid fanns betydligt starkare bevisning än vad som senare kommit att framgå i den offentliga debatten.

De ville ju då till varje pris nedrusta, framför allt kärnvapnen. Men det var de västliga kärnvapnen som skulle nedrustas. De kärnvapen som bland annat skyddade Sverige skulle bort. Men däremot kunde ju ryssarna då bevara sina kärnvapen, på Kola-halvön eller bakom Uralbergen. De svenska politikerna var i detta läge redo att döma oss själva till undergång.

UD-tjänstemannen och folkrättsprofessorn Bo Theutenberg

Särskilt lyfter han fram händelserna i Hårsfjärden 1982. Enligt Theutenberg fanns det teknisk bevisning som pekade på sovjetisk närvaro, bland annat genom avlyssningsmaterial som analyserades med hjälp av franska experter. 

Han menar att flera centrala personer inom den svenska statsledningen var övertygade om att Sovjetunionen låg bakom intrången och ser ubåtskränkningarna som en del av det bredare sovjetiska påverkans- och underrättelsearbete som han anser riktades mot Sverige under kalla kriget.

Olof Palme – dubbelspelare eller strateg?

När samtalet kommer in på Olof Palme blir bilden betydligt mer komplex än den som ofta presenteras i den offentliga debatten. Theutenberg menar att bilden av Olof Palme som ensidigt antiamerikansk och neutralistisk är missvisande.

Enligt honom förde Palme ett dubbelspår där han offentligt kritiserade USA, Vietnamkriget och västmakterna, samtidigt som han bakom kulisserna såg till att Sveriges militära och underrättelsemässiga kontakter med USA och Nato förblev intakta.

Olof Palme och Bo Theutenberg. Foto: Faksimil Theutenberg.org / Privat

Han hävdar att Palme gav tydliga instruktioner till överbefälhavarna att de militära kanalerna till väst under inga omständigheter fick störas av den offentliga retoriken.

Resultatet blev, enligt Theutenberg, att Sverige även under Palmes tid i praktiken låg under den amerikanska säkerhets- och kärnvapenskölden, samtidigt som landet utåt upprätthöll bilden av strikt alliansfrihet.

– Samtidigt som han kritiserade USA såg han till att de militära kanalerna till Nato var öppna.

Han menar att detta skapar en helt annan bild av den tidigare statsministern. Theutenberg har själv skrivit boken Palme omvärderad? där han diskuterar frågan.

– Antingen kan man säga att han egentligen var en västagent eller en östagent. I alla fall spelade han säkert dubbelt.

”Vänsterkotteriet tog över UD”

En annan återkommande kritik riktar Theutenberg mot utvecklingen inom Utrikesdepartementet från början av 1970-talet.


Han menar att en ny generation diplomater förändrade myndigheten i grunden.

– Vi hade inte haft den här formen av politisk infiltration tidigare, men det fick vi med vänsterkotteriet från och med början av 1970-talet.

Han nämner flera namngivna diplomater, ”nedrustarna i UD”, som enligt honom kom att dominera utrikespolitiken under lång tid, bland andra Pierre Schori och det han kallar ”nedrustningsdamerna” och kvinnorörelsen, med Inga Thorsson, Maj Britt Theorin och andra.

På vilket sätt påverkade dessa personer Sverige och balansen?

– De ville ju då till varje pris nedrusta, framför allt kärnvapnen. Men det var de västliga kärnvapnen som skulle nedrustas. De kärnvapen som bland annat skyddade Sverige skulle ju bort. Han går vidare:

Maj Britt Theorin (S) och Inga Thorsson (S). Foto: Equmeniakyrkan CC BY 3.0 och okänd fotograf Public Domain

-Men däremot kunde ju ryssarna då bevara sina kärnvapen, på Kola-halvön eller bakom Uralbergen. De svenska politikerna var i detta läge redo att döma oss själva till undergång. 

Theutenberg fortsätter

– Det jag gjorde som självständig folkrättssakkunnig var att jag hela tiden höll emot bildandet av kärnvapenfria zoner, eftersom jag visste att det här kom via KGB.

Folk tror att allt detta är avslutat. Det är det inte. Man måste förstå hur det fungerade. Annars förstår man inte heller vad som händer idag.

UD-tjänstemannen och folkrättsprofessorn Bo Theutenberg

Theutenberg beskriver till och med vad han kallar ett kuppförsök inom UD 1973. Enligt honom blev motsättningarna så stora att flera av departementets ledande personer reagerade kraftigt.

– Det gick så långt att Sverker Åström enligt min uppfattning sade ifrån.

Sverker Åström och Pierre Schori. Foto: Okänd Public Domain och Eskil Malmberg CC BY-SA 4.0

Sverker Åström var en av Sveriges mest inflytelserika diplomater under efterkrigstiden. Han tjänstgjorde bland annat som kabinettssekreterare, FN-ambassadör och ambassadör i Paris.

Under flera decennier befann han sig nära den svenska utrikespolitiska maktens centrum och spelade en viktig roll i utformningen av Sveriges neutralitets- och säkerhetspolitik under kalla kriget.

I Bo Theutenbergs berättelse framträder Åström som en central maktfigur inom Utrikesdepartementet, men också som en person som alltså hamnade mitt i de interna striderna kring vänstergrupperingarnas växande inflytande inom svensk utrikesförvaltning under 1970-talet.

Pierre Schori tillhörde under flera decennier den mest vänsterorienterade delen av den socialdemokratiska utrikespolitiska eliten. Som nära medarbetare till Olof Palme blev han en stark förkämpe för revolutionära rörelser i Afrika, Asien och Latinamerika och förknippades med Sveriges omfattande stöd till olika befrielserörelser under kalla kriget. 

För sina kritiker, däribland Theutenberg, kom Schori att symbolisera en utrikespolitik som ofta visade större förståelse för socialistiska revolutioner än för västvärldens säkerhetspolitiska intressen.

Historien som fortfarande formar Sverige

För Bo Theutenberg är kalla kriget inte bara historia. Han menar att många av de konflikter som präglar dagens Sverige ytterst handlar om samma frågor som dominerade under 1900-talets andra hälft – suveränitet, ideologi, påverkan och stormaktsintressen.

– Folk tror att allt detta är avslutat. Det är det inte.

Han menar att förståelsen för dagens politiska konflikter kräver kunskap om de strukturer som byggdes upp under kalla kriget.

– Man måste förstå hur det fungerade. Annars förstår man inte heller vad som händer idag.

”Dagbok från UD” – Bo Theutenbergs bokserie om tiden på UD som finns ute i handeln. Foto: Privat

Många av dessa erfarenheter, dokument och analyser har Theutenberg samlat i den omfattande bokserien Dagbok från UD, där han skildrar decennier av svensk utrikespolitik, underrättelsearbete och internationella maktspel ur ett perspektiv få andra haft tillgång till.

Texten och bilderna är faksimil från Samnytt

ONDSKANS FÖRETRÄDARE

17 juni 2026


Socialdemokraternas trollfabrik på Sveavägen 68 har kreerat bilden av hur vi skall betrakta PartietS ledande företrädare och valets utmanare.

Propagandacentralen har valt socialismens och kommunismens röda fanfärg. De har t o m med kreerat en utstyrsel helt i enlighet med Satanismens färg och attribut. Nota bene! Medvetet?

Socialdemokrater och socialister styrs, som socialisten George Orwell konstaterade i boken The Road to Wigan Pier, inte av omtanke om arbetarklassen, de styrs av avund gentemot dem som har bildning, utbildning, begåvning, pengar och vackra hus. De kan vi se t o m på det lokala planet. Winston Churchill har på liknande sätt kärnfullt sammanfattat socialismens credo.

Faksimil från nätet från S propagandabild. Beskuren.

Screenshot

KÄNN DIN FIENDE

10 juni 2026

Läsare av mina texter vet att jag då och då publicerar socialdemokratiska texter och ukaser in extenso. Avsikten är självfallet att visa hur socialdemokratins psykopatologi verkligen ser ut när de sjäkva får formulera sig. Alltså, det är bättre att lära känna fienden genom dennes egna orda än alla så ordrika analyser och derivat från deras motståndare och sådan finns en uppsjö av idag alla mer eller mindre träffsäkra eller korrekta. Alltså läs in extenso vad de socialdemokratin/Socialdemokraterna själva säger.

På det spåret publicerar jag en direktlänk till en av Socialdemokraternas sidor här på FB, sannolikt skapad av trollfabriken på Sveavägen 68.

Det utmärkande för denna FB-tråd med alla hatiska inlägg är att den utan hämningar visar, hur fruktansvärt erbarmlig socialdemokratin är intellektuellt och i avsaknad av balans, sanning och moral.

Det är lärorikt att scrolla igenom sidan för att se hur valserna inför valet dras. 

NATIONALDAGEN HAR USURPERATS

07 juni 2026

Den svenska nationaldagen som är en sen (1983) skapelse sprungen ur Svenska flaggans dag kunde ha blivit och gjorts till en dag för Nationell manifestation, en dag för det genuint och etniskt svenska.

Men icke så. Maktklanerna, enkannerligen socialister, kommunister, miljökommunister och moderatsocialister har t. o. m. lyckats lura Carl XVI och kungahuset att deltaga i spektaklet. Nationaldagen är numera vriden ur det svenska folkets händer och kontroll. På en rockkonsert jag var på igår, sjöngs Du gamla du fria inledningsvis. Det var korrekt och bra men tyvärr utan någon entusiasm och engagemang i de folkliga publika leden. Jag anar varför, folket känner instinktivt att Nationaldagen den 6 juni inte är en folklig fest och angelägenhet utan ett spektakel för att maktklanerna skall få tillfälle att förstöra det genuint svenska och hylla islam och bidragslevande migranter från Mellanöstern och svarta Afrika.

Vad är nationaldagen numera vorden? Den är vorden en manifestation för det ICKE SVENSKA. Afrikaner, araber och liknande möter upp. Allehanda dysfunktionella, lågkognitiva och lågkompetenta migranter och muslimer hyllas och medlemskap i det svenska riket sprätts frikostigt ut av makthavare i synnerhet vid kommunala tillställningar.

Socialdemokratiska politiker och andra skyler nödtorftigt sin svenskfientlighet bakom folkdräkt medan de hyllar allt som inte är svenskt, utan svek mot det svenska, mångkultur, integration och assimilering. Ju mer Sverige- och svenskfientliga de är desto mer högtravande blir deras tal. Med blossande röda kinder levereras lögnaktigt tal om Sverige och svenskhet. Den genuint svenska traditionella kulturen och historien (som de i sin obildning är okunniga om) hyllar de inte och allra minst hyllas etniska svenskar och folk. Svenska medborgare (medborgarskap som tilldelats frikostigt och utan kontroll) från allehanda arabstater och Afrika benämns dock orwellskt som ”svenskar”. Se där, har vi vad det handlar om. Svenskhet är snart sagt nästa vad som helst. Politikerna som gömmer sig i folkdräkt och talar mörkt är förrädare. Ulvar i fårakläder. 

Betänk vad Sveriges nationaldag skulle ha kunnat vara i kampen för Sverige och det etniska svenska folket. Kan vi vrida tillbaka den till att bli och vara just det? 

Flamma stolt du svenska fana du bär på en ärorik och heroisk historia och kultur och leder ett storartat folk! I avvaktan lyssnar vi och stärks av Jussi Björlings Land du välsignade och Sverige, Sverige fosterland.

Våtsjön den 7 juni 2026

Lennart Waara

070 710 77 24

DEN METABOLA PANDEMIN

07 juni 2026

PREAMBEL 

”Den metabola pandemin” med underrubriken ”det största hotet mot en hållbar framtid” är en bok av Lars Bern 2014 (fjärde upplagan).

Boken har för mig varit en ögonöppnare, ja faktiskt en personlig game changer ifråga om hälsa och vad vi stoppar av mat och mediciner.

Det är en bok som alla intresserade av den egna och samhällets metabola hälsa bör läsa och begrunda. Själva har vi börjat ändra i vår kost. Då har vi ändock länge varit medvetna om hur dålig de industriproducerade och processade livsmedlen är för vårt välbefinnande och hälsa, därtill en kvalitetsmässigt katastrofal massproduktion av spannmål och kött i det industrialiserade jordbruket.

BOKENS INNEHÅLL OCH TES

Den metabola pandemin, som är bokens titeln, är enligt Lars Bern det största hotet mot en hållbar framtid.  Boken är en kritisk genomgång och diskussion kring metabol hälsa och visar detaljerat hur livsstilsförändringar under 1900-talet och främst sedan 1980 har skapat en global våg av kroniska sjukdomar. 

Bokens tema och budskap i korta satser:

Den industrialiserade kosten: Bern argumenterar för att förändringarna i människans naturliga livsmiljö under 1900-talet – framför allt industrialiseringen av matproduktionen (spannmål och kött) och framväxten av ultraprocessad mat – är grundorsaken till den globala ohälsan. 

Det metabola syndromet: Sjukdomsutveckling till följd av metabol ohälsa börjar enligt Bern oftast med övervikt och typ 2-diabetes. Därmed skapas grunden för det som kallas för det metabola syndromet med (CVD) hjärt-kärlsjukdomar, cancer och demens. 

Kritik mot skolmedicinen: Lars Bern kritiserar skarpt den moderna skolmedicinen och läkemedelsindustrin. Han hävdar på empirisk grund att vården fokuserar på att dämpa symptom med medicinska substanser istället för att åtgärda de underliggande kost- och livsstilsorsakerna. 

Ekonomiskt och socialt hot: Bern lyfter fram att den skenande metabola ohälsan inte bara drabbar enskilda individer, utan utgör ett direkt hot mot samhällsekonomin och en hållbar framtid på grund av de enorma vårdkostnaderna.

Lars Berns konkreta råd fokuserar primärt på metabol hälsa, kostförändringar och ett ifrågasättande av industriellt producerad mat och skolmedicinens standardråd. Lars Bern driver han tesen att moderna kroniska sjukdomar orsakas av felaktig kost. 

Här är hans mest centrala och konkreta råd för att förbättra hälsan:

Kost och födoämnen att undvika

Lars Bern menar att den moderna livsmedelsindustrin har utarmat maten och fyllt den med komponenter som skadar blodkärlen och skapar inflammation. 

Sluta med socker: Han identifierar socker som en av de absolut största drivkrafterna bakom den metabola pandemin (fetma, diabetes, hjärt-kärlsjukdom). 

Undvik raffinerade kolhydrater: Särskilt modernt vetemjöl bör väljas bort för att hålla blodsockret stabilt. 

Bort med industriella fröoljor: Undvik oljor som solrosolja, majsolja och linolja. Han menar att dessa är starkt inflammationsdrivande och bör ersättas med naturliga fetter. 

Kost att lägga till (LCHF-fokus)

Bern förespråkar en kost som ligger mycket nära strikt LCHF (Low Carb High Fat) eller en mer köttbaserad kost: Ät naturligt, animaliskt fett.  Välj smör, ister och kokosolja istället för margarin och växtoljor.

Ät mer kött och fisk: Han avfärdar varningarna mot rött kött och menar att animalisk kost är biologiskt naturlig och näringstät för människan. 

Var inte rädd för kolesterol: Enligt Bern är kolesterol en livsviktig byggsten (bland annat för hjärnan) och höga värden är ofta ett tecken på att kroppen försöker läka inflammationer, inte en orsak till sjukdom i sig. 

Kosttillskott för immunförsvaret och hjärtat

För att kompensera för näringsfattig mat och stärka kroppens eget försvar rekommenderar han specifika tillskott: 

Vitamin D3 och Vitamin C: Särskilt viktigt för att upprätthålla ett starkt immunförsvar mot virus och infektioner.

Zink och Magnesium: Mineraler som han anser att många har brist på på grund av utarmade jordar.

Nattokinas och Q10: Rekommenderas för att stödja hjärt- och kärlhälsan. 

Synen på sjukvård och läkemedel

Ett av Berns mer kontroversiella råd handlar om ett stort mått av skepticism mot det han kallar det ”läkemedelsindustriella komplexet”. 

Behandla orsaken, inte symtomen. Han uppmanar individer att förändra sin livsstil istället för att förlita sig på livslång medicinering (till exempel med statiner mot kolesterol eller insulin mot typ 2-diabetes). 

Sök oberoende information!

Våtsjön den 5 maj 2026

Lennart Waara

070 710 77 24

PS

Min biologilärare i klass 8 år 1960 lärde mig att det inte heter eller är fråga om matsmältning. Maten smälts inte den spjälkas. Således matspjälkning. Det är också ett begrepp Bern genomgående använder. 

Detsamma gäller åderförkalkning som jag allt sedan unga år undrat över. Var kommer all kalk ifrån som stoppar blodflödet i våra ådror? Korrekt benämning och förklaring är således åderförfettning. Det är plack/fett som stoppar till blodflödet i ådrorna. 

DS

VARFÖR HAVERERAR PROJEKT ”GRÖN CEMENT”?

27 maj 2026

PREAMBEL

Satsningarna på storskalig ”grön cement” har bromsat in kraftigt och riskerar att haverera på grund av uteblivna statliga miljardstöd, bristande kommersiell lönsamhet och svag efterfrågan från kunder. Nota bene! Skattepengar annars…går det åt helvete…men det gör det ändå till slöseri med skattepengar och kapitalförstöring.

Grandiosa visioner, det medges, men utan förankring i verkligheten som ser annorlunda ut: Prognoser pekar mot att i bästa fall 2 procent av den globala cementen kan vara klimatneutral till år 2035.

ORSAKERNA till att ”grön cement” med betydande sannolikhet havererar till slut.

1. Slopade statliga miljardstöd

Att ställa om cementfabriker kräver enorma investeringar. Jätten Heidelberg Materials valde att pausa sin miljardsatsning på koldioxidinfångning (CCS) vid fabriken i Slite på Gotland på obestämd tid. Den direkta utlösande faktorn var att den svenska staten sade nej till företagets ansökan om ett klimatomställningsstöd på nästan 8 miljarder kronor. Än en gång krav på mina pengar att slösa bort på mycket osäkra projekt/företag!  Utan offentlig medfinansiering blir den ekonomiska risken för stor för industrin. Men med stor risk för skattebetalarna!

2. Kunder vägrar betala det högre priset

”Grön cement” – oavsett om den görs via ”koldioxidinfångning” (i praktiken ett rent trams) eller med alternativa, koldioxidsnåla bindemedel – har betydligt högre drifts- och produktionskostnader än konventionell cement. Nota bene! Marknadens efterfrågan på ”grön cement” är mycket svag eftersom köpare och byggherrar inte är beredda att betala den prisskillnad som krävs för att täcka industrins omställningskostnader. Nota bene!

3. Tekniska utmaningar med alternativ

Vid sidan av dyr koldioxidinfångning (trams således!) försöker branschen ersätta den traditionella, utsläppsintensiva kalkstensklinkern med material som bränd lera eller industriavfall (såsom slagg och flygaska). Problemet är att man rent kemiskt bara kan byta ut en begränsad del av klinkern innan cementens långsiktiga hållfasthet och härdningsegenskaper börjar kompromissas. För infrastruktur som broar och tunnlar krävs extremt strikta säkerhetsmarginaler där oprövad teknik möter skepsis. Nota bene!

4. Politiska regelverk driver inte på tillräckligt

För att ”grön cement” ska bli konkurrenskraftig krävs antingen massiva subventioner (vilket exempelvis Norge har valt att ge till sina fabriker) eller politiska styrmedel som gör det kännbart dyrare att släppa ut koldioxid. Ännu en anledning att stoppa S och MP från att komma till makten! Eftersom dessa globala och nationella regelverk inte stramats åt i den takt som industrin räknat med, blir det billigare för marknaden att fortsätta med traditionell cement. Statlig lagstiftning krävs som medför att Sverige som framgångsrikt industriland havererar än mer. Det blir konsekvenserna av den ”önskade” lagstiftningen. Make no mistake about that!

Hur kan politiker och företagare efter denna genomgång av läget med osäkerheter, kostnader för oss skattebetalare och en mycket osäker och svag marknad, ens fortsätta att driva projektet. Lägg ner snarast.

Våtsjön den 27 maj 2026

Lennart Waara

070 710 77 24

Faksimil från SVD

GRÖNA PROJEKT/FÖRETAG OFTA KOMMUNALA HAVERIER

25 maj 2026

PREAMBEL

”Det är med omtanke om våra yngsta kommuninvånare och barnens framtid vi bygger denna förskola.”

Mariestads kommun sjösatte en satsning på vätgasdagis. Hycklande Moderat kommunalråd! Men det skapade som vanligt ett medialt uppbåd och uppmärksamhet. 

Det innebar att den enskilde politikern eller VD:n för ett kommunalt bolag får värdefull PR och boost för fortsatt karriär. Politiker positionerar sig inför kommandeval, klättrar på partiets riksdagslista blir aktuell för andra attraktiva uppdrag. Hon/han ”visar framfötterna” som de brukar säga i dessa kretsar.

De inte sina egna pengar utan leker, verkligen leker utan ansvar med skattebetalarnas pengar. När projektet havererar, som de tenderar att göra oftare än som rapporteras, har figuranten gått vidare på den politiska klätterstegen för oduglingar på marknaden.

Skattebetalarna får ta smällen och medborgarna belönas med sämre välfärd, ökad kommunal skuldsättning och högre skatter.

Våtsjön den  25 maj 2026

Lennart Waara

070 710 77 24

FINLANDS MARSKALK CARL GUSTAF MANNERHEIM 

24 maj 2026

Carl Gustaf Mannerheim är Finlands och Nordens viktigaste militära ledare och statsman under 1900-talet. Han är nationalhjälte och spelade en avgörande roll i att rädda Finlands självständighet under attackerna från Josef Stalin och hans kommunisthorder. I flera krig inklusive ett inbördeskrig.

Under andra världskriget var Mannerheim överbefälhavare för Finlands försvarsmakter. Under hans ledarskap kämpade Finland mot Sovjetunionen både under vinterkriget och fortsättningskriget. 

Han hade tidigare under inbördeskriget framgångsrikt lett de ”vita” till seger över de sovjetstyrda ”röda horder” som vid seger hade skapat en rysk sovjetrepublik i Finland. Vi svenskar ryser vid tanken och hyllar Carl Gustaf Mannerheim för segern över de ”röda” även om slagfälten var brutala och det blev hårt regemente efter inbördeskrigets slut. Det är en gammal historisk sanning att inbördeskrig tenderar att vara de mest brutala.

Hans strategiska ledarskap och förmåga att upprätthålla finskt motstånd mot Stalins arméer gjorde honom internationellt respekterad.

Innan Finland blev självständigt hade Mannerheim redan byggt upp en framstående militär karriär i den kejserliga ryska armén, där han steg till generallöjtnant. Hans erfarenhet av den ryska militären visade sig senare värdefull för att organisera och leda Finlands väpnade styrkor i krigen under WWII.

Carl Gustaf Mannerheim räddade indirekt också Sverige. I händelse av seger för de ”röda” i inbördeskriget hade Sverige haft en sovjetrepublik vid sin gräns i Tornedalen. Detsamma gäller om Mannerheim och hans enormt skickliga och tappra soldater som stoppade de ryska arméerna. De finska soldaterna kan med fog betraktas som Andra Världskrigets bästa soldater i försvarsstrid. Hade Josef Stalin vunnit hade Sovjetunionen haft en gräns med Sverige längs Torne älv. Sverige hade tvingats vara en lydig tjänare åt Stalin i det läget. Vi insiktsfulla och historiskt kunniga svenskar hyllar Finlands marskalk Carl Gustaf Mannerheim för det ledarskapet. Han räddade inte bara Finland utan också Sverige. And that’s that!


År 1944, när Finland lämnade kriget och sökte säkra en acceptabel fred blev Mannerheim landets sjätte president och tjänstgjorde till 1946. Hans presidentskap fokuserade på att stabilisera nationen, förhandla fram de minst dåliga fredsvillkoren och vägleda Finland genom den svåra övergången från krigstid till återhämtning efter kriget och betalning av det enorma krigsskadeståndet till Sovjetunionen.

Mannerheim är fortfarande en av de mest beundrade och vördnadsvärda personerna i Nordens och Finlands historia och den enda person som någonsin tilldelats hederstiteln Finlands marskalk.

NATOS UKRAINA-STOLLIGHETER UNDER MARK RUTTE VET INGA GRÄNSER

22 maj 2026

När man inte trodde att maktklanerna kunde uppfinna fler skatter att plåga det svenska och europeiska folken med så kommer just det, en UKRAINASKATT! Från en av de verkligt svaga och svagsinta ”ledare” Europa begåvats med.

Nu vill Mark Rutte och NATO (Förankrad med enighet???) att medlemsländerna skall införa en långsiktigt permanent ”ukrainaskatt” på sina medborgare att skicka till det korrumperade Ukraina och den genomkorrupta administrationen under Voldomyr Zelinski, hans regering och tjänstemän.

Begreppet ”ukrainaskatt” handlar om ett förslag från Nato generalsekreteraren Mark Ruttes förslag om att medlemsländerna ska avsätta 0,25 procent av sin bruttonationalprodukt (BNP) i långsiktigt stöd till Ukraina. True story!

Initiativet har internt inom försvarsalliansen NATO beskrivits som en obligatorisk avgift eller skatt för att garantera ett stabilt, flerårigt och förutsägbart finansiellt och militärt stöd till Zelinski och Ukraina.

NOTA BENE! Utan att behöva löpande riksdagsbeslut eller att tillfråga skattebetalarna, kan man tillägga.

Detaljer om förslaget

  • Målet: Att säkra miljardtals dollar i långsiktigt stöd och visa Ryssland att västvärldens engagemang är långfristigt. Rutte har betonat att allierade snabbt måste nå målet om minst 60 miljarder dollar i militärt stöd enbart under det innevarande året. Allt för att ytterligare berika Voldomyr Zelinski och hans anhang i administration och regering.
  • Kritik och motstånd: Förslaget kräver enhällighet bland Natos medlemsländer. Flera tunga aktörer – däribland Frankrike och Storbritannien – har uttryckt skepsis eller direkt motstånd mot idén. Bland annat vill flera EU-länder att deras bidrag till EU:s gemensamma lånepaket till Ukraina ska räknas av mot framtida Natokrav. 
  • Konsekvenser för medlemsländerna: Rutte har tidigare hävdat att det ökade trycket på försvarsutgifter och stöd till Ukraina kommer att kräva svåra prioriteringar i medlemsstaternas nationella budgetar. Han har nämnt att länder kan tvingas välja mellan att skära i välfärd och pensioner, öka statsskulden eller höja de inhemska skatterna för att ”finansiera säkerheten”. 

Vilken säkerhet och vems säkerhet frågar sig alla som förstår vad det hela handlar om.

Frågorna om hur stödet ska struktureras över tid kan förväntas bli föremål för debatt och förhandlingar under det kommande utrikesministermötet i Helsingborg och inför Natos stora toppmöte i juli. 

Hur ställer sig Sverige till förslaget? Eller snarare, vad säger de NATO-följsamma och ryggböjliga små (fysiskt och kognitivt) männen Kristersson och Jonsson till förslaget? Finns det ingen i Sveriges riksdag som kan stoppa detta fullständigt vanvettiga förslag för oss skattebetalare. Gränsen för Sveriges medlöperi i stödet till en korrupt regim och ledare måste få ett slut. Måste stoppa!

Sverige och det svenska folket som pressas hårt privatekonomiskt behöver pengarna mer än väl för de stora strukturella och finansiella problem landet har på flera områden, i åldringsvården, skolan, sjukvården, energiförsörjning, migranternas kriminalitet och dysfunktionella konsekvenser för hela vårt samhälle, för att nämna några. 

Våtsjön den 22 maj 2026

Lennart waara

070 710 77 24

KÄLLOR:

RÄTTEN ELLER ORÄTTEN TILL ABORT

20 maj 2026

Idag röstar RISKDAGEN (ej felstavat), som uppenbarligen består av icke aborterade idioter, om att grundlagsfästa rätten/orätten till abort. Aborterar vi möjligen fel foster? En osökt om än elak tanke, jag vet!

Den siste idioten är tyvärr ännu inte invald till tjänst i knapptryckarkompaniet på en sumpig holme på gränsen mellan Saltsjön och Mälaren.

I mycket äldre fattiga och brutala tider ställdes oönskade födda foster ut i skogen eller överlämnades i smyg till ”änglamakerskor”, en klockren Orwellsk omskrivning för barnamördare. I vår civiliserade och humanistiska tid gör vi naturligtvis inte så, så ociviliserade är vi inte.

I Sverige gör vi på annat sätt. På sjukhus amed läkare i vita rockar och i sterila och steriliserade miljöer, så inte modern skadas, plockas levande foster ut, aborteras, ända fram till vecka 21 plus 6 dagar.

Det aborterade levande fostret bärs bort i en rondskål för destruering eller för allehanda medicinska experiment och provningar/prövningar.

Motiveringen till den föreslagna ändringen av Grundlagen är som regeringen skriver: ”Den fortsatta bedömningen är därmed att rätten till abort är en viktig del av den grundläggande rätten att bestämma över sin egen kropp.” 

Men stopp och belägg! Vems kropp? VEMS KROPP? Fostrets? Den diskussionen ser jag inte alls intellektuellt, moraliskt, etiskt eller kristet behandlad! Var står Svenska kyrkan i frågan? Var står Kristdemokraterna? Aborteras det för lite eller för mycket, kanske? Barnafödandet minskar i Sverige. Jag bara säger! Feminismen i sin mest brutala form har segrat! Feminismen är fanatisk intill systematiserat, godkänt och industriellt mord och man har fått med alla (KD?) partier på vansinnet. Kvinnans rätt att ”bestämma över sin kropp” ända intill medvetet dödande av ett levande foster, dvs mord.

”Grundläggande rätt”? Vems grundläggande rätt? Grundläggande på vilken grund? Moralisk? Etisk? Kristen? På vilken rättslig grund rätt?

Grundlagsfästa? ”Därför föreslår regeringen att rätten till abort ska skrivas in i grundlagen. Konstitutionsutskottet ställer sig bakom regeringens förslag.”

”Regeringen vill dock att rätten till abort ska kunna garanteras även om det skulle ske en utveckling i Sverige där rätten ifrågasätts.” Läs igen! Tänk efter för Guds skull, om inte för annat.

Regeringen vill alltså hindra ett framtida samhälle som har en mer kristen syn på abort att införa striktare lagar. Är vår tid den rätta i alla avseenden?  Är vår tid, se er omkring, utrustad med det yttersta förnuft och förstånd som aldrig kan komma att omprövas och/eller ifrågasättas? Är vår tid en tid av hög moral, etik och humanitet? Se er omkring en gång till! Pretentiöst och vettlöst förslag bortom all moral.

”Hela svenska folket” accepterar förslaget, säger regeringen. Hur vet de det? Och, om det vore så, är det relevant? Dumhet, brutalitet och brist på moral blir väl inte mer acceptabel, snarare tvärtom, för att en majoritet är med på tåget ner i Dantes Helveteskrets.

Omänskligt förslag, beteende och en arrogans som bara kan stamma ur intellektuell dumhet och avsaknad av moral och förnuft. Vad gör och säger Svenska kyrkans ärkebiskop och biskopar? Tiger som sju dövstumsinstitut?

För att tala ren svenska: Fyy faan! Denna gång ett relevant och välfunnet utrop. De apostroferade potentaten lär ju vara aktören bakom förslaget.