Om man läser ett par tre hundra böcker om året råkar man ibland ut för en läsupplevelse som tar andan ur en. Har precis läst Giuseppe Tomasi di Lampedusas ”Leoparden” som handlar om en italiensk ”ädlings” liv och erfarenheter åren efter Garibaldis enande av Italien. Lysande översatt av Viveca Melander.
Jag har läst boken tidigare en gång för många många år sedan utan att den då lämnade några tydliga spår. Uppenbarligen hade jag inte den intellektuella eller känslans mognad och klarhet som krävs för boken. Den är så långt från gängse konsumerad ”litteratur” – av populär, bekännelse eller kriminell typ – som man kan komma.
Som man brukar säga; om du bara skall läsa en bok i år – och inte orkar läsa Shakespeares dramer – läs Leoparden. Att säga att det är belönande är ett kraftigt understatement!
LEOPARDEN av Tomasi di Lampedusa
25 augusti 2016OM BÖCKER
02 augusti 2016Folkbiblioteken avför med jämna mellanrum böcker ur sin katalog. Dessa brukar säljas ut till bibliotekens besökare för någon krona volymen. Idag hade jag med mig två kassar med mycket goda böcker inhandlade på Karlskoga folkbibliotek.
När jag står där och bläddrar igenom de utbjudna böckerna slår det mig alltid att de verkligt tunga böckerna (i meningen seriös och betydande litteratur) är i de närmaste olästa eller aldrig utlånade medan den lättviktiga litteraturen är sönderläst.
Jag tänker mycket på om det säger något om vår tids samhälle eller om det bara är ännu en av mina idiosynkrasier!
DÖDE CH HERMANSSON
30 juli 2016
När fan bli gammal bli han religiös! Ett gammalt talesätt som nu osökt kommer till mig!
CHH hyllas nu även i borgerliga tidningar men glöm inte att vi här ha en gammal stalinist i ett parti som gjort allehanda förlöpningar under åren! Märkligt hur V och andra statsunderstödda organisationer på vänsterkanten som ex EXPO helt undgår den granskande radarn medan vissa andra partier – med rätta – granskas ner till udda medlemmars uttalanden.
KOMMANDE KOMMUNALA SKATTEHÖJNINGAR!
30 juli 2016Fredrik Reinfeldt och Stefan Löfvén har det gemensamt att de i det längsta vägrade att ta upp den s.k. ”volymfrågan.” Nu börjar vi skönja resultaten av denna vägran. SKL och andra prognoserar att vi kommer att se kommunala skattehöjningar på två kronor kommande tre år. Två kronor, du kan själv räkna ut hur mycket mer i skatt du skall betala!
Statens bristande ansvar vältras över på kommunerna som sätts att ta hand om de problem som uppstår med boende, skola, socialtjänst samt vård/omsorg. Vår finansminister svarar endast att skattehöjningar är ett beslut som kommunerna har att ta men tiger om att orsaken är beslut /frånvaron av beslut av statsmakterna.
Nu till en fråga till kommunstyrelsens ordförande Tobias Nordlander och kommunchef Frank Pfeiler i Surahammars kommun.
Hur stora skattehöjningar planeras i Surahammar kommande tre år enligt aktuell prognos och långtidsbudget?
ALMEDALEN ÄN EN GÅNG!
17 juli 2016När Almedalsjippot nu går mot sitt slut kan jag inte undanhålla mina FB vänner följande utdrag ur en artikel i dagens SvD med titeln ”Politikvecka ger staten miljonnota”. Artikeln fokuserar mina två huvudinvändningar; för det första att nyttan för oss medborgare är marginell för att inte säga obefintlig, för det andra att nyttan är individuell medan notan i vanlig ordning kollektiviseras genom att betalas av oss skattebetalare.
”Stora skattepengar är i rullning varje år i Visby när politiker besöker Almedalsveckan
– Man kanske ska ha en diskussion på högre nivå, givet att det blivit så hiskeligt dyrt, säger statsvetaren Marcia Grimes.
….
Politikerveckan är samtidigt en god inkomstkälla för de som hyr ut boenden – och en ständig utgiftspost för skattebetalarna.
….
Avvägningen mellan nytta av närvaro i Almedalen kontra värde för skattebetalare är svår, anser Marcia Grimes, universitetslektor på Göteborgs universitet, som forskat om allmänhetens förtroende för politiska institutioner.
– Det är svårt att göra en kalkyl på kostnader och med all säkerhet landa i att det lönar sig. Egentligen kanske alla borde avstå Almedalen, men det är kostsamt för en enskild politiker eller ett parti att avstå, säger Marcia Grimes.
– Jag tycker inte man kan utkräva ansvar från enskilda personer eller partier, men man kanske ska ha en diskussion på högre nivå, givet att det blivit så hiskeligt dyrt. Det är ändå skattepengar som i slutändan bekostar det hela, säger Marcia Grimes.
Biträdande universitetslektorn Niklas Bengtsson menar att det är svårt att direkt se samhällsvinsten för Almedalsveckan, och att mycket kretsat kring individuella syften.
– Jag är nyfiken på vad vinsten är från Almedalsjippot, det finns väldigt många individuella syften med att åka dit. Många journalister, forskare och politiker tjänar själva på att nätverka, vad samhället tjänar är mindre uppenbart. Om den vinsten är noll så borde betalviljan också vara nära noll, säger Niklas Bengtsson, på nationalekonomiska institutionen, Uppsala universitet.”
Mark Malmström, Claes Lönegård, Jani Pirttisalo
KAN MAN INTE ÅTALA FÖR VÄNSKAPSKORRUPTION?
17 juli 2016En moderat f.d. statssekreterare har förstört den sista bastionen av hederlighet bland myndigheter (Finansinspektionen har ju redan tidigare visat sin böjlighet för storbankerna). Om det vore möjligt borde den f.d. moderate statssekreteraren åtalas men någon lag mot vänskapskorruption inom den politiska klassen finns inte i Sverige.
Det var rätt att för 13 år sedan flytta revisionen från en statlig myndighet (Riksrevisionsverket, RRV) under regeringen till riksdagen (Riksrevisionen) men förfallet började när makteliten inte kunde låta bli att falla för frestelsen att plocka riksrevisorer från den politiska klassen som därmed kom att revidera sina egna och sina egna åtgärder!
Själv har jag arbetat som revisionsdirektör på gamla Riksrevisionsverket under generaldirektör G. Rune Berggren en man med stor kraft och integritet. Jag minns när RRV hade publicerat uppgifter om vad Palmes regeringskansli kostade. Berggren blev totalt utskälld inklusive svordomar av Palme men försvarade vad vi gjort utåt.
Jag minns också tydligt när undertecknad i en intervju (på uppdrag av gd Berggren) med Åke Ortmark liknade arbetsmarknadsverket vid en bläckfisk. Riksrevisionsverket kom inte åt arbetsmarknadsverket när vi skulle revidera vart pengarna tog vägen. Ett tilläggsanslag på några miljarder en vinter var omöjliga att följa. Därav liknelsen med bläckfisken. När vi fick tag i en arm växte en ny ut. Allan Larsson som var generaldirektör blev ursinnig och skällde! G Rune Berggren försvarade mig stenhårt utåt och inåt! Jag har fortfarande en decimeter med klipp från ledare i alla Sveriges tidningar från den händelsen! Helt underbart att tänka på idag. Integritet!
Riksrevisionsverket befolkades på den tiden av kompetenta tjänstemän (ekonomer och statsvetare) utanför den politiska klassen.
Tyvärr har flytten till riksdagen inneburit en politisering av cheferna. Det var vi några som varnade för redan då även om nästan samtliga menade att en placering hos riksdagen var bättre än som statlig myndighet placerad under regeringen. Idag kan denna flytt diskuteras! Det är som sagts lätt att rasera ett förtroende men hur medborgarna åter skall få förtroende för Riksrevisionen återstår att se. Vi lär återkomma i frågan!
PRESIDENT VLADIMIR PUTIN PÅ BESÖK I FINLAND!
02 juli 2016Det är naturligtvis viktigt att vi har en saklig och realistisk bild av utvecklingen i Putins Ryssland. En bild grundad på analys och slutsatser från såväl öppen som underrättelse information.
Utvecklingen i Putins Ryssland är oroande med en urholkad demokrati, inskränkningar i fri- och rättigheterna, militarisering av ekonomin, upprustningen och den aggressiva utrikespolitiken som medfört kring och ockupation av grannländer! Putin och Ryssland är dock inte en deus ex machina! Utvecklingen går att analysera och förstå och därmed också att påverka
Men att isolera Putin och Ryssland är helt fel för att inte säga farligt. Vissa svenska politiker (läs moderata) kritiserar nu Finland (som har en flera hundra mil lång gräns till Ryssland) för att de bjudit in Putin för diplomatiska samtal och diskussioner. Hur korttänkt och huvudlös är inte den kritiken! Jag kan inte ens förstå den kritiken!
Jag skulle tycka att det vore en politiskt klok och framsynt åtgärd att bjuda in Putin till Sverige inte för något knäfall för Rysslands agerande och utveckling utan för att öppna en kanal för samtal, diplomati och begynnande desarmering av konflikten.
Jag har skrivit det många gånger tidigare, den modell och förebild jag ser är när president John F. Kennedy och ordförande Nikita Chrustjov genom diplomati och samtal desarmerade den farligaste konflikten i världspolitikens 1900-tals historia, den s.k. Kuba-krisen i oktober 1962! Det är fascinerande är att ta del av de idag publicerade utskrifterna från samtalen i Vita Huset under de enormt kritiska dagarna och hur John Kennedy hela tiden sökte en utväg för Chrustjov och Sovjetunionen att rädda ansiktet medan militären önskade gå till massiva bombningar av Kuba för att få bort de utplacerad kärnvapenbestyckade MRBMs och IRBMs.
Bjud in president Vladimir Putin till Sverige för en första omgång av öppnande samtal och diplomati. Fega inte ur bara för att USA och andra NATO-länder tycker det är fel. Diplomati är alltid att föredra framför vapenskrammel!
BREXIT OCH MAKTELITERNA
26 juni 2016BREXIT OCH MAKTELITEN
Makteliten inom politik och media ondgör sig nu över att arbetarklass i England röstat för Brexit. Man uttalar sig dessutom hånfullt över att David Cameron begick ”dumheten” att utlysa en folkomröstning kring EU medlemskapet. Det är naturligtvis en skamlighet att faktisk fråga vad folket tycker i en fråga. I synnerhet som resultatet blev ett kraftigt statement!
Nu till den engelska arbetarklassens röstande. I diskussionen i UK före folkomröstningen utgjorde ”den polske rörmokaren” ett symbolargument ofta uttrycket med övermaga hånfullhet mot dem som inte såg enbart fördelar med denne.
Tänk nu efter en stund! Den ”polske rörmokaren” har kommit till UK och debiterar betydligt lägre timtaxa än den engelske dito. Inte undra på att medelklassen i London som arbetar som svettpåsar åt Westminster 1 tycker det är bra med lägre kostnader för sina reparationer. Men rörmokaren ute i landet som tvingas sänka sina timtaxor och därmed inkomster upplever inte samma upphöjda entusiasm för EU och den fria rörligheten och migrationen. De agerar faktiskt rationellt utifrån sina egna hushållsekonomier och röstar Brexit i hopp om att det skall förbättra deras situation. Man kan inte begära att de skall göra en analys av handel/ekonomi/tillväxt som en gängse akademisk professor i makroekonomi!
Kommentarerna är uppskruvade och förutsägbara – också i Sverige – från dem som tillvaratar makteliternas intressen. Radio, TV och tidningsmedia är fulla av hånfulla uttryck nedlåtande omdömen och väldigt lite förståelse och analys. Svettpåsarna gör sitt jobb!
Folkomröstningen i UK sände som sagts ett tydligt statement: Väljare är inte rundningsmärken!
Det är detta som Löfven (et consortes i andra partier möjligen med undantag för V och SD) är livrädd för att tvingas erfara, därför kommer vi inte att få någon av makteliten okontrollerad folkomröstning i Sverige! Kom ihåg hur den politiska makteliten manipulerade kärnkraftomröstning som inte gav en möjlighet till att välja mellan ja eller nej utan man införde en suddig linje jasså som då kallades linje två.
Bilden av makteliterna på en bräcklig flotte förekommer i analyserna. Det är en bra bild! Väljarna ute i landet ser att flotten är bräcklig ute på ett stormigt hav men själva tror eliten att de sitter på en stabil och säker flotte i lugnt väder! Nu erfar de något helt annat!
Jag hävdar att det i fallet UK finns två grupper på flotten som båda nu utmanats och känner sig utmanade, av väljarnas utslag. Den ena gruppen kan vi kalla Westminster 1 och består av big banking, big business, big politics och big media. Motsvarigheten finns också i Sverige runt Rosenbad i kretsar i Stockholms City!
Den andra gruppen är den politiska eliten i Bryssel som driver mot en superstat (vissa använder ordet monsterstat) och här har vi svenska deltagare. Nu på morgonen nås vi av ukaser från mötet i Bonn om att de ursprungliga sex grundarländerna nu vill driva EU i än tydligare – och farligare – i överstatlig riktning. Inte bara som nu en meningslös president, en tramsig EU hymn och en flagga som står för vadå?
FREDRIK REINFELT
06 juni 2016Eftersom den förre statsministern Fredrik Reinfelt är på tapeten så kan jag inte låta bli att delge er en min upplevelse av sagde potentat. Jag och Britt var ute och körde bil när vi på radion hörde potentatens tal strax före valet 2014. Han talade om ”våra fina förortsområden”. Vi tittade på varandra och undrade var han varit; Rosengård? Akalla? Husby? Vivalla? Jag började undra om han druckit! Sedan gick han vidare med sitt heorostratiska ”Svenska folk ni måste öppna edra hjärtan….etc.etc..” Jag höll på att köra i diket! Några månader senare hade den folkvandring han åkallade nått Sverige! Med nu känd omfattning och katastrofala konsekvens, men då var potentaten inte längre ansvarig om han över huvud någonsin var det! Det värsta återstår dock. Det verkar som alla dåliga nyheter kommer när vi lyssnar på radio i bilen. Vi åhörde än en gång potentaten, han hade just flygit helikopter till Kiruna och upptäckt att Sverige är ett glest befolkat land. Potentaten utbrister; ”Jag har sett hur glest befolkat Sverige är så vi har plats för alla som vill komma hit.” Denna gång var vi faktiskt säkra på att potentaten inte var riktigt frisk eller möjligen gravt berusad. Dock, vi hade vant oss vid potentatens obalanserade utsagor så jag klarade att inte köra i diket! Men vi undrar än i denna dag vad potentaten menade: Skall vi köra upp de inkommande flyktingarna till myrarna i norra Sverige, in i skogarna? Vad skall de göra där? Döda mygg? Rensa sly? Vad skall de leva av? Var skall de bo? Ja de finns ju några övergivna gårdar och lador. Kanske där?
SNILLE OCH SMAK!
24 mars 2016Snille och smak! Ja ni vet nog alla varifrån den gamla one-linern kommer. Inte för att Svenska Akademin visat särskilt mycket av någondera!. År 1989 skämde man ut sig i världen. Nu har man tagit första steget på en Canossa-vandring! När Iran 1989 utfärdade en fatwa mot Salman Rushdie och utfäste en belöning för att döda författaren till boken Satansverserna (en fantastiskt läsvärd bok) vägrade den fega Akademin att fördöma tillaget vilket väckte berättigad kritik och avsky i hela världen. Som en konsekvens av det fega beteendet avgick Lars Gyllensten och Kerstin Ekman ur Akademin. Nu har Iran fått för sig att höja belöningen för ett dödande av författaren Salman Rushdie. Nu med 27 års fördröjning har Akademin vaknat och tar i en artikel i DN avstånd från det iranska tilltaget. Kanske som ett resultat av nya krafter i Akademin. Jag gissar att Sara Danius kanske haft ett finger med i den ändrade inställningen. Alla ni som läst Salman Rushdie vet ju att det här är en Nobelprismässig författare. Att Akademin skulle gå så långt i sin Canossavandring att man tilldelar Salman Rushdie Nobelpriset i litteratur är dock att hoppas på för mycket. I dessa tider får man vara nöjd med det lilla!