ÖREBRO I BILDER/ IN PICTURES

15 augusti 2013

Örebro

 

 

Örebro – the name means the bridge over the ford – is Sweden´s 7th largest City with some 140 000 inhabitants and situated 200 km west of Stockholm. It is part of business region ”Stockholm the capital of Scandinavia”!
Örebro is a logistical center in Scandinavia!
Readings about architecture in Örebro: Bo Helgesson, Uppåt väggarna. Guide till arkitekturen i Örebro, Lettland 2010
The gallery contains pictures presenting the City of Örebro and the public art in the city.

http://www.pbase.com/lennart_waara/orebro

LENNART WAARA – HEMSIDA/HOMEPAGE

07 augusti 2013

Fulufjället

Jag är född i Tornedalen strax före krigsslutet men uppvuxen i Västmanland. En ”hederlig västmanlänning ” som Olle Montanus uttryckte det i Röda rummet ( August Strindberg).

Efter studentexamen i Västerås på Högre Allmänna Läroverket studerade jag vidare i Uppsala och avslutade studierna med en fil. dr. examen i ekonomisk historia på en avhandling om orsakerna till förekomsten av ett omfattande statligt företagande i marknadsekonomier (Sverige och internationellt). Min yrkeskarriär har innefattat svensk och internationell organisationskonsulting och chefsbefattningar i olika företag och statliga myndigheter samt eget företagande i bl.a konsultbranschen. Avslutningen på yrkesverksamheten skedde som näringslivschef i Örebro kommun åren 2001-2007. Nu tillhör jag den skara som avslutat den professionella karriären och kan ägna mig åt mina intressen; utförsåkning, boksamlande och ett från 60-talet återupptaget fågelskådande samt par preference – fotografin.

Jag bor och verkar i Mälardalen och föredrar det öppna landskapen i Mälardalen, på Öland, Skåne och i Halland samt fjällvärlden.

MITT FOTOGRAFISKA SHOW-ROOM.

http://www.pbase.com/lennart_waara

VÄSTERÅS I BILDER/ IN PICTURES

07 augusti 2013

Västerås

City Landscape Sweden.
Västerås ( means Western river mouth ). Västerås is a medieval Swedish city and situated by the lake Mälaren in Mid-Sweden some 100 km west of Stockholm. Around 140 000 inhabitants.
During the Middle Ages Västerås became one of Swedens´s most important cities! While the cathedral was the centre for the spiritual life, the financial core was trade dominated by iron products shipped from the Bergslagen mining district.

Pictures on Västerås/Bilder av Västerås

http://www.pbase.com/lennart_waara/city_of_vasteras

John Mayall and the Bluesbreakers

07 augusti 2013

CIMG0625

John Mayall spelade på Konserthuset i Västerås igår. John M och hans Bluesbreakers var ett tungt r´n´b band på sextiotalet. Hans LP A Hard Road är fortfarande efter alla hans skivor av många ansedd som en av hans bästa. John M har dragit fram en rad stora gitarrister; Eric Clapton, Peter Green och Mick Taylor för att nämna några. Gitarristen i gårdagens band var inget undantag, helt enkelt lysande. Tyvärr spelade JM och bandet en funkig variant av blues som jag inte riktigt faller för. Hade hoppats på en mer r´n´b inspirerad kväll.
”The blues have hit me in my life and it´s a hard road ´til I die” , sjöng JM på sextiotalet. Idag är JM 80 år och ute på en världsturné. Den citerade textraden var väl närmast profetisk.

QUO VADIS FRIIDROTT? QUO VADIS USAIN BOLT?

28 juli 2013

Två tendenser oroar ordentligt!

Den första är doping. Som gammal sprinter (way back in history) har jag över åren alltid med stort intresse följa sprintlöpningen (100m. 200m och 400m). Här förefaller dopingen ha tagit över närmast totalt. Jag behöver knappast redogöra för alla (medaljvinnare och världsmästare) som åkt fast för doping. Tankarna stannar ohjäpligt vid frågan: Vilka har ännu inte åkt dit? Hur var det egentligen med Carl Lewis come back? Titta också på vissa sprinters vars ohyggligt överdimensionerade muskler knappast byggts upp på naturlig väg! Det gäller både manlig och kvinnlig sprint! Jag håller faktiskt på att ge upp mitt intresse för sporten. Vägen framåt liknar den som tävlingscyklingen redan tagit!

Den andra är den närmast pinsamma fokuseringen på och utnyttjandet av Usain Bolt för att ”sälja in” friidrott! Nu senast på Diamond League galan i London körde man in Bolt på ett raketliknande fordon där han vilt fäktande stod överst i en liten ring som liknade den som romarna använde vid sina gladiatorspel med hästar. Det är också till dessa historiska företeelser som mina tankar går när jag ser spektaklet! Hur länge kan Bolt hålla på med sitt löjliga skådespelande innan det faller tillbaka negativt på honom själv, såvitt vi vet idag, en helt suverän sprintatlet!
Att Bolt ställer upp på detta förnedrande spektakel (för honom själv men inte minst för alla andra suveräna atleter) har sannolikt att göra med att han får många sköna dollarmiljoner för att ställa upp på eländet! Men, är verkligen detta till fördel för friidrottens rykte och ställning hos den sportintresserade publiken, eller skiter man i det och satsar hårt på marknadsföring oavsett?

Postdoktor Amelie Björk

24 juli 2013

Läser i SvD en artikel av någon Amelie Björk – som kallar sig postdoktor i litteraturvetenskap – att hon betraktar naturfotografi som en ”åtminstone halvkonstnärlig genre”. Däremot är döda djur lagda i formalin (Damien Hearsts döda ko) och uppstoppade hästar utan ben ståendes på domkraft från bilar att betrakta som fulländade konstverk.
Hur pinsamma kan vissa kulturjournalister i våra media bli?

Utbildningsutskottets bildningsnivå?

24 juli 2013

Riksdagsmännen i Utbildningsutskottet tillfrågades om vad årtalet 1766 betyder för Sverige.
Ingen kunde svara! Ingen!
År 1766 fick Sverige sin Tryckfrihetsförordning (TFF) och Offentlighetsprincipen (kravet på transparenta myndigheter) grundfästes.
Detta stryker mina fördomar om riksdagsledamöternas bildnings- och kunskapsnivå medhårs!
Vissa händelser/beslut i vår historia är så viktiga att de påverkar oss än idag.
När dessa avgörande händelser inträffade bör vi nog känna till! Några exempel; 1544, 1634, 1809/10, 1905, 1921 mfl mfl är sådana som vi har att leva med och förhålla oss till (!!!) än idag! De hör till den gemensamma grunden och den historiska allmänbildningen. Vi vet ju samtidigt att kulturell och historisk bildning hos våra privata och offentliga makthavare är begränsad!
Tycker nog att detta inte är ointressant och utan betydelse!

YES WE CAN!

11 juni 2013

Vad menade Obama med sin valparoll ”Yes we can”!

Yes we can … behålla Guantanmofångarna inspärrade år efter år utan rättegång!
Yes we can … skicka fega drönarplan i dödliga attacker mot civila i Afghanistan och Pakistan!
Yes we can … övervaka medborgare i Sverige och andra delar av världen via Internet. Det tidigare ansiktslösa ”Big brother sees you” har fått ett ansikte – Obamas (inte G W Bush).

Så mycket för allt amerikanskt tal om individens frihet!

Var håller alla hus som för några år sedan gjorde vågen över Obama?
Glöm heller inte att Norge gav mannen Nobels Fredspris! Magnifikt!

Låt mig nu avsluta med att travestera Bob Dylan;
I´m liberal but to a degree
I want everybody to be free.
But if you think I´d let Obama move in next door
and marry my daughter,
you must be crazy.

JAG ÄR INTE HÅRD, KALL OCH NYLIBERAL!

03 februari 2013

Min första tanke var att trycka upp och sälja bumper-stickers och t-shirts med rubrikens text. Men sedan slog det mig att marknaden för en sådan är ganska liten, egentligen bara en, Annie Lööf. Det är ju inte många andra som har anledning att i nationella media leverera en sådan personlig varudeklaration.
Den är som blivande klassiker i nivå med CH Hermanssons ”någon jävla ordning får det vara i ett parti” ! Dock betydligt mer pinsam!

Det förvånar mig att media i kommentarer inte fokuserat mer på detta märkliga uttalande i synnerhet i kombination med hotet mot ”den samlande vänstern”!

Min första reaktion var upprördhet när media rapporterade om att Center-stämmans delegater applåderat och jublat åt den första skjutna vargen. Nu har jag lugnat mig och insett hur fruktansvärt pressade och nedtryckta centerpartisterna måste känna sig som jublar åt ett skjutet djur!

Ett centerparti som börjar agera politiskt för att bromsa centraliseringen och driva landsbygdsfrågor under parollen ”Hela Sverige skall leva!” har ett existensberättigande och en betydande uppgift i svensk politik! Då handlar det om att se till att vi på vischan också har tillgång till alternativ, offentlig service (som åldringsvård, sjukvård, skolor m.m), vägar och kommunikationer som fungerar, banker, bensinstationer, butiker och liknande.

Tyvärr är C inte på väg åt det hållet utan snarare mot en sektliknande organisation. Annie Lööf är ansvarig för det!
Fortsätter man på den inslagna vägen kommer man att lämna riksdagen 2014 – jag tvivlar på att taktik röstande moderater skall rädda paritet – och lika bra är det!

Det kan komma att bli nödvändigt att starta ett nytt politiskt parti med fokus på landsbygden och landsbygdens behov och frågor! Det handlar sannolikt om mer än 3 miljoner potentiella väljare!

NEMESIS CENTERPARTIET!

09 januari 2013

NEMESIS C!
Pladdraren Lööf pladdrar på! Samtidigt som Centerpartiet ( C) är på väg mot en sekt i svensk politik! Allt mer sekteristiska (förslag helt främmande för svensk kultur); platt skatt (”advocated by third string econimists”) månggifte, fri invandring mm presenteras. Vilken udda figur ligger bakom detta?
Annie Lööf, Sveriges floskelmaskin nr 1? Eller vem? Vi kan hoppas att den falangen nu faller för gott och att det Centerparti (via distrikten ute i landet) som behövs i svensk politik tar över; med aktiv landsbygds- och regionalpolitik och målet att ”Hela Sverige skall leva”! Annars kan partiet lika gärna åka ur riksdagen!
Saknad och sörjd av en liten extrem sekt!