STATSMINSTER LÖFVEN I DN OM FAKE NEWS!

20 mars 2017

Statsminster Stefan Löfvén förmanar i DN alla att vara noggranna med fakta och inte sprida falska nyheter. Det är lätt att instämma i detta. Kunskap och intellektuell analys sitter inte i högsätet i den politiska debatten. Jag tycker dock att statsministerna kan börja med sina egna ministrar Alice Bah Kuhnke (om det kommunala ”mottagandet” – borde spärras in – av återvändande muslimska terrorister – kallas krigare i statsmedia), Morgan Johansson (om andelen muslimer i Sverige) och Ylva Johansson (om våldsbrottens utveckling) som alla bidragit till Fake News i svenska och utländska media!

ANGÅENDE SKURKARNA I PPM FÖRETAGET ALLRA OCH DEN TIDIGARE SOCIALDEMOKRATISKE JUSTITIEMINISTERN THOMAS BODSTRÖM.

19 mars 2017

Citat 1.
För den som vill förpacka en odiskad tonfiskburk på ett attraktivt sätt finns det väl knappast ett glassigare omslagspapper än en tidigare justitieminister och en AP-fondsordförande.

Citat 2.
Det krävs ingen djupare kunskap om socialdemokraternas partiprogram för att inse att utsugningsverksamhet via Dubai-bolag inte intar en ideologiskt framträdande roll.

Citat 3.
Thomas Bodström är långtifrån den första som växlat in sitt politiska kapital mot ett mer handfast. En hel generation av partikamrater har gått före: Göran Persson, Pär Nuder, Thomas Östros, Björn Rosengren, Anders Sundström, Erik Åsbrink, Jan Nygren. Alla är idag miljonärer. Inget skumt med det förstås, men trots allt rätt långt från de flesta s-märkta väljares verklighet.
(Andreas Cervenka i SvD)

FINANSMINISTER MAGDALENA ANDERSSON ÄR ISKALL INFÖR HOTEN FRÅN BIG BANKING!

15 mars 2017

Finansminister Magdalena Andersson har föreslagit en höjd resolutionsavgift på bankernas avgiftsunderlag vilket innebär en höjning för Nordea från 3,4 miljarder 2016 till 7 miljarder 2017. Att den blir högre för Nordea sammanhänger med att Nordea flyttat alla sina filialer till Sverige. Skulderna i bankens verksamhet i Finland och Norge har lagts i ett särskilt Nordea bolag i Sverige. Vid årskiftet genomfördes denna förändring som handlar om flera tusen miljarder. I praktiken innebär det att de mer riskfyllda engagemangen landat i Sverige och skall täckas av svenska skattebetalare i händelse av kris och krasch! Politikerna bara ”gäspar” som Andreas Cervenka uttryckt det!

Resolutionsreserven inkl stabilitetsfonden är till för att bankerna – vid sidan av skattebetalarna – skall vara med och täcka upp vid en eventuell krasch. Det kan inte vara fel att bankerna bidrar. Vi skattebetalare har ju redan en gång tidigare täckt upp för bankerna. Vinsterna privatiseras medan risker, skulder och kriser kollektiviseras till skattebetalarna! Känns inte det igen?

Sedan avregleringen av bankerna har deras vinster ökat kraftigt inte minst har det s.k. räntenettot på bostadslånen givit storbankerna en rejäl vinstökning. Nordeas vinst 2016 var 40 miljarder. Oligopolmarknaden för big banking leder helt enligt teorin till övervinster!

När det lindrigt uttryckt arroganta paret ordförande Björn Wahlroos och vd Caspar von Koskull hotar med att flytta verksamheten utomlands så svarar finansministern helt iskallt; ”Luften är fri. … Då minskar risken för svenska skattebetalare vid en krasch.”

Minister Alice Bah Kuhnkes FAKE NEWS

14 mars 2017

Minister Alice Bah Kuhnkes svar i Agenda om mottagandet av återvändande islamiska IS terrorister (i statsmedia kallade krigare!!??) kvalificerar sig väl i nivå med Trumps insatser på området! Hennes försök att krångla sig ur fadäsen liknar också Trumps. Därmed sällar sig minister Alice Bah Kuhnke till de två tidigare ministrar som levererat FAKE NEWS de senaste veckorna nämligen Ylva Johansson och Morgan Johansson!

Medan detta skrivs sällar sig FNs vice generalsekreterare Jan Eliasson (S) till dem som levererar FAKE NEWS. I ett halvår har Jan Eliasson skapat en FAKE NEWS om Anders Kompass och att han skulle fått kritik i en FN rapport vilket Uppdrag Granskning nu visar är just det, en FAKE NEWS!

FLYKTINGKRISEN HÖSTEN 2015 FÖRUTSÅGS ENLIGT STATLIG UTREDNING!

13 mars 2017

I juli 2015 lämnade Migrationsverket en prognos om att invandringen skulle landa på 77 000 personer. Bara några dagar senare fick Migrationsverket (som nästan alltid i sina prognoser underskattat nivån i förhållande till det verkliga utfallet) besked om att de skulle komma betydligt fler. Allt enligt utredningen SOU 2017:12, Att ta emot människor på flykt. En flyktingvåg var på från Afrika, Mellanöstern och Afghanistan. Denna information vidarebefordrades också enligt utredningen till regeringskansliet. SOU 2017:12; ”Ganska snart efter juli prognosen fick regeringen mer information än den som fanns i Migrationsverkets prognos.” Informationen stannade dock i en begränsad del av regeringskansliet och vidarebefordrades inte till övriga delar av Regeringskansliet. SOU 2017:12; ”Det är inte orimligt att anta att beredskapen i Regeringskansliet och i andra myndigheter hade varit högre i början av hösten om kunskapen om att juli prognosen hade blivit inaktuell hade spritts.” På utredningsvenskans försiktiga formulering. Mild i form men hård i sak!

Trots det vidtog regeringen Löfvén inga åtgärder. Inga förberedelser vidtogs! Inga bromsar slogs till! Tvärtom öste Stefan Löfvén istället på förväntningarna bland flyktingarna i sitt herostratiskt beryktade tal. Vi kunde ta emot alla som ville komma! Vi kunde hantera flyktingströmmen (i Merkels galna efterföljd). I höstbudgeten vidtogs heller inga förberedelser trots att man hade information om den flyktingvåg som var på väg att okontrollerat välla in över Sverige. Det blev ju till sist 163 000!

Ansvaret för de konsekvenser vi idag ser på statsbudgeten (mer än 100 miljarder per år, hur stora de kommunala kostnaderna är per år har jag inte mäktat att beräkna), boendekris, sjukvård, socialbidragskostnader, grov kriminalitet, våldtäkter m.m. faller tungt på dem som inte vidtog några åtgärder, liksom på dem som fortsatte att blåsa under de felaktiga föreställningarna!

Något ansvar för detta kommer självfallet inte att utkrävas av någon enda!

NORSK DOPING?

12 mars 2017

Jag kan inte låta bli att fundera över dopade idrottsmän och hur länge de kan klara sig undan upptäckt. Rekordet tas väl av USAs cyklist Lance Armstrong som först efter avslutad karriär avslöjades som en systematiskt dopad cyklist. Han hade dessutom anskaffat och stimulerat andra i sitt cyklistteam att använda dopingpreparat!

När han väl ertappades hade han vunnit Tour de France sju gånger i bitvis överlägsen stil. Han hade klarat sig undan alla dopingkontroller, planerade och spontana, utan upptäckt! Hur kunde/kan det gå till? Är läkarvetenskapens möjligheter idag sådana att man kan dölja systematisk doping? Vilken är förklaringen?

År det vad vi ser med de norska skidåkarna, alldeles frånsett det utstuderade användandet av nebulisator och astmamedicin på friska idrottare? Är det steroiddoping Therese Johaug sysslat med och som man försöker dölja bakom ett fejkat misstag med läppsalva?

Hur har Marit Björgen byggt upp sin muskelmassa? Den är helt osannolik på en kvinnlig idrottare förutom de som sysslar med bodybuilding/kroppsbyggande. Mycket i den senare ”sporten” är tillverkat med hjälp av kemikalier. När man väl byggt upp en muskelmassa så har man den kvar! Är det så Marit Björgen skaffat sig sin kroppsbyggarkropp?

Skidskytten Björn Ferry har krävt en helt ren idrott inkl fri från astmamedicinering av friska åkare. Han hävdade i en TV-debatt att den resultatförbättring (någon tiondels procent) som blir resultatet av medicineringen kan vara just de 5 – 10 sekunder som man kan vinna en femmil på! Anders Blomkvist – i samma TV-studio – som oftast ligger platt för de norska åkarna – satt mest tyst och såg oerhört besvärad ut när Björn Ferry presenterade sin analys! (I likhet med Johan Croneman i DN anser jag att SVT borde avsluta AB:s kontrakt för gott!)

Something IS rotten in the state of Norway

BIDRAGSFUSK FINANSIERAR MUSLIMERS TERRORRESOR!

11 mars 2017

Personer som planerar terrorresor lämnar allt färre spår efter sig, det gör det svårt att förutse vem som planerar en resa. Dessutom visar en ny rapport att bidragsfusket är stort bland resenärerna.

Det har länge varit känt att personer som planerar att resa ner till Syrien och Irak för att ansluta sig till terrorgrupper lämnar finansiella spår efter sig. Men enligt Finansinspektionen har det blivit betydligt svårare att se varningssignalerna.

En trolig förklaring till att det blivit allt svårare att hitta spår efter den som planerar en terrorresa är att personerna blivit betydligt mer medvetna om de spår som olika aktiviteter lämnar. Det visar en ny rapport från Finansinspektionen.

Bilköp, sms-lån och maximerade krediter är fortfarande vanliga, men personerna som planerar resorna är betydligt mer försiktiga. Bland annat tar man betydligt kortare tid på sig att förbereda, för att minska risken för upptäckt.

Det har också blivit allmänt känt att myndigheter aktivt jobbar för att motverka resor.

Bidragsfusk vanligt bland terrorresenärer

I den nya rapporten från Finansinspektionen kartläggs också vilken typ av ekonomisk brottslighet terrorresenärer ägnar sig åt innan de åker ner.

Utmärkande för de svenska resenärerna är att nästan alla 300 individer som rapporten tittat på uppburit någon form av statliga bidrag och att det förekommer att man har personer i Sverige som hanterar post och annat för att ge sken av att personen fortfarande befinner sig i Sverige.

Mest vanligt är bidrag som kommer från Försäkringskassan så som bostadsbidrag, barnbidrag, studielån, underhållsstöd och föräldrapenning. Det är också vanligt att personer som befinner sig i Sverige får bidrag som de därefter skickar ner till de personer som befinner sig i konfliktområdet.

Även om personerna blir återbetalningsskyldiga vid felaktiga utbetalningar är utsikterna små att lyckas kräva tillbaka pengarna eftersom de lämnat Sverige.

Momsfusk för tiotals miljoner

En annan typ av ekonomisk brottslighet som Finansinspektionen kartlagt bland terrorresenärer är momsbrott. Flera företag har använts för att sälja mobiltelefoner och med hjälp av mellanhänder har pengar flyttats mellan olika företag för att undanhålla skatt.

Brottsligheten har varit omfattande och lett till att tiotals miljoner har undanhållits staten. ( SvD ledare 9.3.2017)

FRÅN ”OACCEPTABELT” TILL ”FULLSTÄNDIGT OACCEPTABELT”!

10 mars 2017

Det uttryck som utmärker statsminister Löfvens kriskommentarer är ett kraftfullt och manligt ”oacceptabelt”! Det anmärkningsvärda är väl att det alltid används alldeles oavsett allvar och omfattning av krishändelsen!

Inför att ledare för det kriminella nätverket ”Lejonen” (eritreaner) avrättats med flera headshots så tar Löfven till det oerhört vältaliga ”fullständigt oacceptabelt.”

Jag brukar undra vad han i grunden vill förmedla: Finns det någon i Sverige som tycker att det som hänt är acceptabelt? (En bra metod för att testa innebörd och innehåll i en utsaga är att undersöka dess direkta motsats. Det avslöjar obarmhärtigt lödigheten i den ursprungliga utsagan) Det kan väl ändock krävas av en statsminister att han kommer med något mer varierat och handlingsinriktat än att bemöta varje krishändelse med en plattityd!

En – måhända lite elak – idé på vägen kan vara att ge statsministern ett synonymlexikon så han kan variera sina uttalanden en aning!

By the way: Sveriges mer prominenta producenter av FAKE NEWS är numera Ylva Johansson och Morgan Johansson (om utvecklingen av antalet våldtäkter respektive bl. a andelen muslimer i Sverige)! De sällar sig nu till CNN, Fox News och Donald Trump! Lysande!

UD lär också vara på väg att kvalificera sig till den skaran! Vi väntar med spänning på upplösningen av den frågan!

OM VÄNSTERN OCH DET ARBETANDE FOLKET

10 mars 2017

Jan Myrdal i FiB Kulturfront /utdrag ur recension)

Han (Christian Baron i boken Proleten, Pöbel, Parasiten) använder begreppen Unterschicht och Oberschicht, allltså motsvarigheten till de av Quiding och Strindberg i vårt språk populariserade underklass och överklass. De är inte vetenskapliga, marxistiska, klassbegrepp. Men de tydliggör en synlig verklighet. Hur överklassen bestämmer såväl smak och ”allmänna meningen” som konst och kultur har Marx påpekat. Men ”underklassen” bryter av klassintresse upp detta då och då. Inte undra på att ”vänstern” föraktar underklassighet!

I denna situation sysslar ”vänstern” med identitetsfrågor och ”språkpolitisk censur” i ett ”diskriminerings-delirium” i stället för konkreta makt- och klassfrågor. Den ”vänstern” grubblar sedan över varför den verkligt utsatta arbetarklassen röstar på AfD (motsvarigheten till SD) trots att de är marknadsliberala. Men det räcker för det äcklade folket med att de är emot ”de övre”.
Barons skildringar av den akademiska ”vänstern”, oftast ur eller utvecklad till mellanskikt eller överklass, kan vi alla på denna kant känna igen. De står främmande för det sinnevärldsliga folket, den faktiska arbetarklassen, i liv som i ord och erfarenheter. När de lyssnar till dess faktiska språkbruk och iakttar dess beteende tar de avstånd, ja skäms. Vilket innebär att denna ”vänsters” egentligen klassbestämda ideologiproduktion som HBTQ, den ständigt växande listan av förbjudna ord eller rasifieringsbegreppet faktiskt tjänar den härskande klassen.
Ja, det är en rik bok. Visst kan jag invända mot ett och annat. Konstigt vore annat. Att Bernie Sanders nog kunnat vinna mot Trump är en sak. Men praktiken visar ju att han gav upp och stödde Hillary Clinton. Han var av samma skrot och korn som Syriza.

INTERNATIONELLA KVINNODAGEN OCH DEN SVENSKA FEMINISMEN!

08 mars 2017

Jag definierar mig som svensk manlig feminist. Det sägs ofta att vi har kommit långt i Sverige vad gäller jämställdhet mellan könen. Det är naturligtvis korrekt i långa stycken! Tyvärr måste vi samtidigt konstatera att mycket arbete återstår för att åstadkomma en bred folklig jämställdhet mellan könen.

En viktig – för att inte säga avgörande – diskurs och uppgift är att motverka och rulla tillbaka det extrema patriarkala strukturerna i de muslimska getton som växer upp i utkanterna av våra storstäder! Kvinnor och unga flickor tvingas in i beroendeförhållanden och manligt förtryck som man inte trodde fanns i Sverige. Fakta och företeelser är numera ordentligt kända, beskrivna och analyserade!

Här sviker de svenska politiskt korrekta medelklassfeministerna grovt! Istället för att ta diskussionen och kampen mot att kvinnor och små flickor tvingas in under hucklen och burka (till och med på badstranden) så går man ut och solidariserar sig med dessa SYMBOLER för manligt förtryck och dominans. Se bl a dessa tre patetiska kvinnliga politrukers missriktade insats.

Patetiskt är det också när en obskyr organisation som kallar sig Albright pekar på bristen på jämställdhet i riskkapitalisternas bolagsstyrelser. Som om dessa GIRIGHETENS APOSTLAR i det svenska samhället skulle bli ett uns mindre giriga i att kapa åt sig av svenska skattepengar för att det blev flera kvinnliga räknenissar i bolagen. Tala om pseudodiskussion! Fy fan!

Jag ligger inte heller sömnlös för den Stureplansfeminism som breder ut sig på ekonomisidorna och som upprörs över att någon kvinnlig börs-vd har en miljon lägre årslön än motsvarande manlig.

Upprörd blir jag däremot när jag tar del av analyser och redogörelser för de arbets- och löneförhållanden som många i de kvinnodominerade yrkena i den offentliga sektorn har att uthärda och leva under. Se här en avgörande diskurs och uppgift för en folklig politik som tar sin utgångspunkt i en brett förankrad feminism.

En annan viktig insats för kvinnors rättigheter är att ta de nästan 200 000 fattiga kvinnliga pensionärernas (oftast ensamstående) sociala och ekonomiska förhållanden på allvar och politiskt åtgärda dessa. Kostnaden för en nödvändig förbättring av dessa kvinnors ekonomiska förhållanden utgör endast en mindre del av de dryga hundra miljarder per år som satsas på att hantera en tidigare totalt oansvarig invandrings- och integrationspolitik.

Som sagts, det finns att göra i Sverige idag för en verkligt FOLKLIG FEMINISM!