ÖSTLING – ÄN EN GÅNG!

07 november 2017

Jag har läst ett antal kommentarer på olika håll kring Östlings bristande färdigheter i skatte- och välfärdsanalys.

Kommentarerna blandar ofta ihop olika saker.

För det första; etik och moral. Dessa etiska/moraliska värdegrunder – i detta fall avseende skatter – kan vara individuella eller kollektiva. Till skillnad från vissa politiker som inte menat sig kunna identifiera specifikt svenska värderingar så menar jag att t.ex. tanken ”att göra rätt för sig” är en mycket specifik och speciell värdegrund. Sannolikt vanligare och djupare förankrad i de sociala skikt jag kommer ifrån nämligen traditionell arbetarklass. Den innebär att solidariskt betala den skatt som ankommer på en utifrån den inkomst man har. Planerat och medvetet skatteundandragande betraktas som omoraliskt även om den skulle vara laglig!

Därutöver har vi alla vara och en individuell etik och moral i skattefrågor. I mitt fall drar jag av de utgifter jag har rätt till, fifflar inte avdrag eller placerar pengar utomlands (bortsett från det faktum att jag inte har tillgångar tillräckligt för det) eller försöker hitta andra tveksamma upplägg.

En av de mer märkliga privata värderingar jag hittat i kommentatorsflödet är att Östling och andra betalar så mycket skatt att man kan förstå att dom över en viss nivå (vilken?) medvetet placerar sina inkomster i skatteparadis. Vilket alltså skulle vara en OK etik/moral! By the way, vid vilken inbetald skattenivå inträffar denna friskrivning? 100 miljoner? 200 miljoner?

Bortsett från att skattelagstiftningen inte innehåller någon sådan friskrivningsnivå så finner åtminstone jag privat en sådan uppfattning märklig (to say the least).

För det andra. Skattelagstiftning är omöjlig att göra så tät och detaljerad att möjligheter till undandragande inte skulle finnas. Det är då upp till de rättsvårdande organen att i samverkan med skattemyndigheten undersöka sådant. I det fall man uppfattar att brott begåtts mot lagstiftningens bokstav och anda så skall de ta fallet till domstol där frågan får prövas med åklagare och advokater (och sådana finns på detta området i massor) i olika roller.

I fallet Östling kan jag inte se, av det som hittills framkommit, att han brutit mot svensk skattelagstiftning. Hans nuvarande tillgångar i skatteparadis är intjänade i Nederländerna. Det är upp till myndigheterna i det landet att undersöka om Östling eventuellt brutit mot Nederländsk skattelagstiftning.

Så långt har jag inte haft avgörande invändningar mot Östlings skatteplanering även om jag kan förstå att den stör en skattemoral/etik av den typ som förkom (förekommer?) bland traditionell svensk arbetarklass.

Det som störde mig mest var Östlings okunniga och omogna (och arroganta) uppfattning om att han inte får något för sina skattepengar! Om han ber en mellanstadieelev så skulle han kunna upplysa Östling om vad skatteresurserna används till lika för alla. Kanske han ändrar uppfattning den eventuella dag han tvingas uppsöka svensk akutsjukvård som är mycket bra och avancerad (det vet jag av erfarenhet från två olika tillfällen). (Primärvården är en helt annan historia.)

ORDFÖRANDE ÖSTLING, SKATTER OCH VÄLFÄRD!

06 november 2017

Sverige har ett prohibitivt skattesystem och ett av världens högsta skattetryck. Det är ett påvisbart faktum! Samtidigt är betydande delar av den offentliga verksamheten i kris. I brist på resurser sägs det och så ropas på mer skattepengar dvs än högre beskattning av arbetande människor och pensionärer.

Fan tro´t! De måste vara ett fel med organisation och effektivitet i den svenska offentliga sektorn (statlig, landsting och kommunal) när dessa båda förhållanden visar sig samtidigt. Ett delsvar är naturligtvis att man inte redovisar den samlade kostnaden för massinvandringen vilken grovt kalkylmässigt ligger spannet 150 – 200 miljarder per år!

Ändock – och trots denna kostnad – menar jag att organisation och effektivitet är huvudsvaret på varför vi har ett så extremt högt skattetryck och samtidigt en offentlig verksamhet som på flera områden uppvisar kristecken. I ett sådant läge löser inte mer skatteintäkter problemet. ”More taxes will solve everything” som The Temptations ironiskt sjunger i den fantastiska låten Ball of Confusion.

Det är i det här perspektivet man skall se Svenskt Näringslivs ordförande Östling och hans skatteundandragande och uttalande.

Man har i många år kunnat beundra Östlings chefskap och utveckling av lastbilsföretaget Scania till att producera vad som sannolikt är världens bästa och mest avancerade lastbil. Dock, att vara en lysande skicklig företagsledare är uppenbarligen ingen garant för intelligens och kunskap på andra områden. Att Östling som ordförande samtidigt skämmer ut Svenskt Näringsliv måste rimligen bekymra andra i ledning och styrelse!

När Östling lätt flinande påstår att han inget får för sina skattepengar så trodde jag först att karln var berusad eller rakt av korkad. Hans lastbilar kör på skattefinansierade vägar, lastbilarna lastas ut över skattefinansierade hamnar, han flyger från skattefinansierade flygplaster, han har utbildats till civ ekon och civ ing med skattepengar, skattefinansierad polis skyddar honom på olika sätt etc etc. Det här är något som minsta barn känner till! Inte Östling!

Det svenska välfärdssystemet bygger på att vi som tjänar mer än genomsnittet också betalar mer och därmed bidrar till att skapa ett välfärdssystem som gör att vi alla kan vara trygga!

När han fällde det yttrandet så gick han ”from bad to worse.” Hans skatteplanering är sannolikt helt laglig och hade inte föranlett mer än några enstaka kommentarer. När han börjar yra om att jan betalt så mycket mer skatt än andra och fått ut så lite så visade han att han inget begripit! Det är ju just det som är poängen med det svenska skatte- och välfärdssystemet. Vi som kan betalar mer för att andra också skall ha det bra! Det här är ingen individuell personlig balansräkning där vi räknar på vad vi betalt i skatt och ser hur mycket vi fått tillbaka. Det avslöjar ett synsätt hos Östling som förskräcker i sin egoism och dumhet!

DEN BOLSJEVIKISKA STATSKUPPEN I RYSSLAND I OKTOBER 1917 – 100 ÅR!

06 november 2017

Nu firas och uppmärksammas 100-års minnet av ”den ryska oktoberrevolutionen 1917.”

En hyggligt laglig regering ersattes av en kommunistisk (bolsjevikerna) statskupp under ledning av V. I. Lenin.

Jag skriver statskupp för det var vad det var! Arbetare och bönder i Ryssland var inte i bredare nationell mening inblandade i statskuppen. Kuppen genomfördes av ett litet gäng (med Lenin, Trotsky och Stalin m.fl. i spetsen) brutala och hängivna kommunistiska kuppmakare med stöd av ett antal soldater, kosacker m.fl. Berömt är historien om hur Trotsky gick in till mensjevikregeringen i Vinterpalatset och sade att de nu kunde förpassa sig dit det hörde hemma, ”till historiens skräphög.”

Någon folklig resning av arbetare och bönder var det inte fråga om. Dock i de inledande skedena uppstod otvetydigt en viss eufori över att tsar-regimens förtryck var på väg bort. Statskuppen skapade förväntningar ute i landet. Det var innan Lenin visade sitt rätta ansikte och började hänga kulaker i lyktstolpar för att demonstrera vem som bestämde under fältropet ”förinta kulakerna som klass”. Att hänga kulakerna – skriver Lenin – handlade om att statuera exempel och sätta skräck i människor. Omedelbart efter statskuppen lät Lenin vidare upprätta en hemlig polis, tjekan, under ledning av Felix Dzerzjinskij som började rensa ut motståndare och döma dem till döden, kasta dem i fängelse eller förvisa dem till Sibirien.

Alltså, låt oss kalla en spade för en spade och ett spett för ett spett! Den kommunistiska statskuppen med början i S:t Petersburg/Petrograd i oktober 1917.

Det hör till den senare historien att den kommunistiska diktaturen utvecklades till en av historiens brutalaste och blodigaste regimer sett över hela perioden och som i totalt antal dödade sannolikt överstiger både nazisternas illdåd och Mao Tse Tungs skräckvälde. I systematik och brutalitet var Stalin helt i nivå med Hitler!

Fortfarande försöker kommunister och vänstersocialister att ursäkta den kommunistiska statskuppen och beskriva den som en revolution. Följande citat från en Understreckare i SvD skriven av Viola Bao är intressant:

”Under ett sekel av propaganda har man försökt framställa revolutionen 1917 som en statskupp genomförd av en liten och makttörstig elit, snarare än den breda, folkliga resning den var. I vissa av de mer nostalgiskt lagda delarna av vänstern hör man den samtidigt ibland lyftas fram som ett ideal för revolutionär kamp, medan det tycks svårare att redogöra för hur bolsjevismens emancipatoriska visioner kunde urarta till sina senare så barbariska och auktoritära skepnader.”

”Men oktober¬revolutionens radikala idéer om antiimperialism, internationalism, bröd åt alla och en verkligt folkligt och lokalt förankrad demokrati – milsväga från västdemokratiernas idag alltmer hårdnade gränsdragningar och förstelnade politiska system – ekar fortfarande.”

DE TOTALITÄRA MILJÖALARMISTERNA HAR VISAT SITT RÄTTA ANSIKTE!

05 november 2017

Jag har länge misstänkt och skrivit om miljörörelsens och klimatalarmisternas politiskt totalitära undertoner. Det har för den som velat se varit tydligt att Miljöpartiet och miljöalarmisterna strävar efter olika varianter av planekonomiska lösningar.

Miljöpartiet och miljöalarmisterna har med planekonomisk politik trätt in istället för V / kommunisterna som alltid tidigare (idag har V övergivit den tanken) i ekonomifrågor förespråkade planekonomiska lösningar. Planekonomi är ett system som utvecklades och som totalt misslyckades i Sovjetunionen. Det enda planekonomin skapade var generell brist på konsumtionsvaror och 18 års väntetid på en Lada/Trabi. Är det detta de nya miljöplanekonomerna är ute efter? Jag tror det finns anledning att tro det. De är missnöjda med att folk ”inte ställer om” självmant och bl.a. avstår från bilkörning, konsumtion och tillväxt!

Nu uttalar sig Anders Wijkman ordförande i Miljöberedningen, ordförande i Romklubben och i Climate-KIC med förståelse om behovet av planekonomi och än mer skrämmande, han ser Kinas politik som ett hoppfullt exempel. Han säger ”Fördelen med ett centraliserat toppstyrt system är att när de väl bestämmer sig så går det ganska snabbt. Det finns ingen opposition som bråkar.” Läs det sista en gång till! Vart är vi på väg?

Än tydligare är Jörgen Randers professor i miljöstrategi vid handelshögskolan i Oslo. Han menar att ”demokratin måste pausas för att lösa klimatkrisen”. Han nämner också Kina som förebild. ”Kommunistpartiet styr och har styrka att fatta de beslut som krävs”. Dvs att begränsa vanliga människors vanliga beteenden och konsumtion. Hans bekymmer är att ”hitta ett ord för detta som inte skrämmer folk.”

Detta är en fråga som alla balanserade människor måste engagera sig i. Totalitära tankegångar och förslag förekommer, diskuteras och sprids uppenbarligen i ledande kretsar! Det är djupt skakande! Vi har att göra med krafter som verkligen kan vara med och driva igenom antidemokratiska metoder med klimatmålen som ursäkt/anledning. Det är än en gång dags att gå ut på gator och torg och tala om vart klimatalarmisterna vill driva oss.

Eftersom jag haft en längre period med Karin Boye ser jag hur överraskande skrämmande aktuell Kallocain är.

Citaten är hämtade från dagens 5.10.2017 SvD och artikeln ”Demokratin måste pausas för att lösa klimatkrisen.”

NACKA POLYGAMISTEN – ÄN EN GÅNG.

04 november 2017

Migrationsverket skriver i beslutet om ”Nacka-polygamistens” uppehållstillstånd följande: ”Bevilja dig uppehålls- och arbetstillstånd för tiden från och med 2016-12-01 till och med 2018-01-01.
Inte bevilja dig flyktingstatusförklaring.”

Mannen kommer från Syrien och Saudiarabien och bodde i närheten av Raqqa/Syrien och sökte asyl i Sverige i december 2014.

Migrationsverket skriver vidare: ” Att ISIS skulle betrakta dig som otrogen eller hedning på grund av att du inte deltagit i utbildningen bygger vidare enbart på spekulationer från din sida. Du har inte lämnat tillförlitliga uppgifter om att ISIS skulle betrakta dig som hedning.”

Trots det beviljas mannen tidsbegränsat uppehållstillstånd. Det finns sedan september 2013 en regel om generellt skyddsbehov av alla syrier.

Mannen har tre fruar och 19 barn varav 16 följt med till Sverige.
Mannen har bott i Saudiarabien i flera år vilket Migrationsverket också skriver:
”För att kunna försörja din familj har du i perioder även arbetat som revisor för ett biluthyrningsföretag i Saudiarabien genom ett saudiskt arbetstillstånd mellan 1998 – 2001. Du har även besökt Saudiarabien efter 2002 …. För att göra pilgrimsresor. Din sista resa till Saudiarabien var i augusti 2014, … för att sedan fly landet (Syrien) i oktober samma år.”

Pilgrimsresor (haij) till Mecka är viktiga för en trogen muslim. Att göra det med tre fruar är inget en fattig muslim har råd att göra.

Polygami är inte vanligt i Syrien. Kombinationen av upprepade pilgrimsresor och polygami leder till en tentativ slutsats att mannen är en högstatusledare inom islam.

Vad händer den 1 januari 2018 när mannens uppehållstillstånd löper ut? Sannolikt beviljas han permanent uppehållstillstånd. Anledning; ”anknytning” till sina 16 barn och tre fruar som redan har erhållit permanent uppehållstillstånd. Därefter är det upp till svenska skattebetalare att försörja den 57 åriga mannen och hans 19 personer stora familj. Sannolikt för resten av mannens liv!

PRELIMINÄR KALKYL ÖVER POLYGAMISTENS KOSTNADER FÖR SKATTEBETALARNA.

Barnbidraget blir totalt 27 020 kronor per månad – utifrån att barnen är fördelade på tre hushåll.
Förutsatt att alla vuxna i familjen går på SFI, har de även rätt till etableringsersättning. I det här fallet kommer etableringsersättningen att bli 27 104 kronor per månad.
Utöver etableringsersättningen har invandrare med barn rätt till etableringstillägg som i fallet med den här familjen kommer att bli 12 800 kronor per månad.
Det sammanlagda bostadsbidraget för alla tre lägenheter blir 13 900 kronor per månad.

Eftersom mannen saknar inkomst blir det i stället Försäkringskassan som ska betala ut underhållsstödet – 1 573 kronor per barn per månad. Detta ger sammanlagt 14 157 kronor per månad för de 9 barn som bor utanför hushållet med mannen.

Summa: 94 981 skattefria kronor per månad vilket blir drygt 1,14 miljoner kronor per år.

Efter två år försvinner etableringsstödet med ca 13 tusen kronor per månad. Den 57 mannen kommer sannolikt inte att hitta arbete inom de två åren. Därmed övergår familjen till den kommunala försörjningen genom socialbidrag. Etableringsersättningen ersätts i stort av socialbidrag (försörjningsstöd) medan bostadsbidraget och underhållsstödet inte är beroende av etableringstiden och betalas ut även fortsättningsvis.
Riksnormen för försörjningsstöd innebär att familjen har rätt till ca 980 tusen kronor per år när Nacka kommun övertar ansvaret.

Summa summarum: Familjen kommer att kosta svenska skattebetalare drygt 8,2 miljoner kronor i olika bidrag under de första 8 åren i Sverige. Utöver de 14 miljoner kronor som Nacka kommun betalde för tre bostadsrätter i Saltsjöbaden

MAN TAR SIG FÖR PANNAN!

02 november 2017

Först driver regionpresident Puigdemont och hans regionregering helt emot Konstitutionen/Grundlagen frågan om att skilja Katalonien från Spanien. I det har han sannolikt stöd av en betydande minoritet katalaner (att döma av den okonstitutionella folkomröstningen).
När Regeringen i Madrid intervenerar korrekt Konstitutionellt politiskt och sätter stopp för galenskapen så drar Puigdemont o delar av hans nu också politiskt okonstitutionella s.k. regering till Bryssel och Belgien (by the way, i flera avseende ett obegripligt land ifråga om politik och djupt splittrat av olika språk- och minoritetsgrupperingar).
Väl i Bryssel upprättar Puigdemont en ”exilregering”! Vadå? Är Spanien ockuperat av främmande makt? I krig? Har Puigdemont och hans anhang helt glömt att Spanien för mindre än 80 år sedan föröddes av ett grymt inbördeskrig! Ett inbördeskrig med betydande utländskt deltagande och Sovjetisk inblandning samt en hoper stridande kommunistiska ”hjältar” från Sverige. Är det till inbördeskrig han vill? Naturligtvis inte! Men ett mycket högt och farligt politiskt spel (också för Europa i övrigt) bedriver han!
Vi kan bara hoppas att Bryssel/Belgien kastar ut honom till Spanien med rättmätig rättegång, dom och påföljande långt fängelsestraff. Känner mig mycket osäker på om Belgien kommer att ta ett sådant korrekt steg. I så fall får vi hoppas att EU och Bryssel (i den meningen) ser till att återbörda denna politiska äventyrare till Spanien!
En intressant fortsättning lär följa!

KERSTIN WEIDELS NYA ROMAN.

01 november 2017

Kerstin Weidel
Älskande kvinna: en roman om Dagny Juel
Axplock 2017.

Kerstin Weidel, bibliotekarie vid Surahammars bibliotek har publicerat sin andra roman. Denna bok är en i romanform berättad historia om en av sekelskiftets i Berlin viktiga kvinnor, Dagny Juel.

Dagny Juel känner vi från våra läsningar av August Strindberg och Strindberg biografier. Hon hade under en kort period ett förhållande med Agust Strindberg och umgicks och hade förhållanden med den tidens kulturpersoner bl. a Edward Munch, på baren Zum schwarzen Ferkel. Boken är skriven i jagform och berättar Dagnys egen historia om hennes möten med de olika männen för att inte säga hela hennes utveckling.

Dagny Juel hjälpte t ex Munch att hänga en konstutställning i Berlin som tyvärr dock sablades ner och togs ner efter fem dagar. Munch tog det med ro och sade till Dagny Juel att ”livet går vidare. Fäst dig inte så mycket vid motgångar, Dagny, livet är fullt av dem. Sök din egen sanning, håll dig sedan till den oavsett vilka hinder som dyker upp. Bry dig inte om vad dina belackare säger, för gör du det är du förlorad!

Det är ett råd med stor allmängiltighet för oss alla och också för Dagny Juel.

Boken är väldigt välskriven med ett mycket fint nyanserat språk. Har man en bakgrund i kunskap om Strindberg och hans olika relationer så blir romanen än mer givande att läsa. Kerstin fångar tidsandan i bl.a Berlin och personerna så man upplever sig i hög grad närvarande i händelserna och reaktionerna. Boken rekommenderas å det varmaste!

VIVA ESPAGNA!

30 oktober 2017

Jag har med stigande förvåning noterat det i Sverige i media och på annat håll förekommande stödet/förståelsen för Kataloniens försök att bryta sig loss från den stabila demokratiska statsbildning som utgör Spanien.
Tänk er att t ex Skåne skulle vilja bryta sig loss och bilda en egen stat! Skulle vi acceptera det?
Jag anser att Regeringen i Madrid har all rätt att agera med stor fasthet i denna fråga hela vägen från Konstitutionen/Grundlagen till det politiska hantverkets åtgärder och beslut.
Regionpresident Puigmont skall självfallet gripas och ställas inför rätta och dömas för brott mot Konstitutionen. Fråga är om inte landsförräderi skulle kunna komma ifråga.
De enda som applåderar att Spanien hotas av splittring och söndring är de globalister med Georg Soros och andra i spetsen som alltid agerar för att försvaga den stabila och fungerande nationalstaten den helt nödvändiga grunden för den representativa demokratin.

RESAN TILL THULE – KJELL ESPMARK

28 oktober 2017

Kjell Espmark är medlem av Svenska Akademin sedan 1981 och har skrivit ett femtiotal böcker. I våras kom en liten bok med titeln Resan till Thule. Det är en kort bok på 125 sidor om en fransman som i forskningssyfte besöker det norröna landet Thule.

Den som är det minsta intresserad av att se sig själv och dagens samhälle med lite distans och i en befriande skrattspegel bör läsa denna bok. Den är inte mer kontroversiell än en ledare i Dagens Nyheter men ändock en allegoriskt satirisk berättelse om Stefan Löfvéns Sverige 2017.

Några exempel. Thule är ett land vars främsta exportvara är soltorkat samvete och där befolkningen är skelögd beroende på att den hela tiden sneglar på vad grannen tycker. Landet Thule har också fått en nationalekonomisk Nobelpristagare för upptäckten att den som har mer pengar i fickan än andra tenderar att köpa mer än andra.

När en tjuv sätts i fängelse är det för att få ”vård”. I dessa ”bothus” hoppas man kunna läka de sår samhället åsamkat dem som i sin nöd tvingats bryta mot lagen. När man efter avslutad ”vård” kastar ut den olycklige på gatan kallas det ”återinpassning i samhället”!

Kjell Espmark skriver själv om boken: ”Berättelsen skildrar livet i Thule på 1700-talet. Den som blir förargad och menar att den handlar om något helt annat får vara så god att visa vad det är som kommit honom/henne att tro det. En så snarstucken misstanke rymmer ett intressant mått av självkritik.”

STEFAN LÖFVÉN HAR TALAT!

26 oktober 2017

Statsministern S Stefan Löfvén uttalar sig. Med anledning av EU-förhandlingar om ett asylsystem som kommer att vara bindande för Sverige: ”Vi kan inte ha en migrationspolitik som väsentligt avviker från övriga Europa. Det har vi sett att det inte fungerar.”

Den sistnämnda meningen är ju korrekt. År 2015 kom 162 838 migranter varav 35 369 ensamkommande (numera skriver man inte barn längre). Konsekvenserna av detta lever vi med idag; statsfinansiellt, kommunalekonomiskt, socialt genom sociala utanförskapsområden, kriminella gäng, dödsskjutningar, kvinnoförtryck i diasporan, barnäktenskap, månggifte och grova sexuella brott där utrikes födda (i synnerhet afghaner utmärker sig) är helt dominerande bland DÖMDA! Se min text nedan med länk till rapporten.

De ensamkommande (tidigare barnen) från Afghanistan ålderstestas numera. När de får avslag så åberopar de nya asylskäl vilket förlänger asyltider. I ett intressant program har Uppdrag Granskning visat att det inte föreligger betydande risker att skicka tillbaka dessa välfärdsmigranter till Afghanistan.

För år 2017 är migrationsprognosen ca 26 500, för år 2018 prognoseras 24 000 och för 2019 30 000 migranter.

De siffror som Migrationsverket prognoserar för perioden 2017 – 2019 är just ”väsentligt avvikande från övriga Europa” (Tyskland undantagen). Sverige tar fortfarande emot betydligt fler migranter än övriga nordiska länder tillsammans.

Att det inte kan fungera visas av att kommuner idag tvingas lämna hyreslägenheter (eller som Nacka kommun köpa bostadsrätter på den öppna marknaden för hittills 200 miljoner kronor) för tilldelning till bland annat den stora skaran välfärdsmigranter. Det innebär med andra ord att de som står i kö i Örebro eller andra städer inte får någon lägenhet och att priserna på bostadsrätter drivs upp! I Örebro går var tionde hyresrätt i en gräddfil vid sidan av bostadskön direkt till en migrant (välfärds eller flykting). I andra städer är det än högre andelar, var tredje eller var fjärde lägenhet!

Vad det gör med de svenska medborgare som köar för en bostad och blir utan – när det bli känt hur kommunen förfar – kan vi spekulera över!