KRIGSZON ELLER INTE KRIGSZON!

07 december 2017

”Rinkeby är nästan som en krigszon … när polisen arbetar där jobbar de som försvaret skulle ha gjort” enligt Lise Tamm, tillträdande chef för Riksenheten mot internationell organiserad brottslighet.

”Det är klart att det är ett ansträngt läge ute i Rinkeby, det är ingen tvekan om det. Vi har skjutningar och gängkriminalitet, men att jämföra det med en krigszon, nej jag delar inte den uppfattningen” säger Rikspolischefen Dan Eliasson.

Krigszon eller inte krigszon, det kan jag inte bedöma! Men bara att vi har en seriös diskussion högt upp i polismyndigheten visar väl om något hur illa det har blivit

När jag för någon tid sedan beskrev dessa områden med Per Gudmundssons på SvD ord som ”no go zones” så hade vi några tankeatleter som tyckte det var ”extremhöger propaganda”! Nåja….

Är det här vad vi kan förvänta oss på fler ställen i Sverige? Vad händer om den muslimska diasporan befäster sina ställningar, växer och dominerar fler geografiskt avgränsade områden?

FINLAND 100 ÅR OCH CARL GUSTAF MANNERHEIM

02 december 2017

Min mamma som var född 1919 i Finland beundrade alltid fältmarskalken och presidenten Carl Gustaf Mannerheim. Vi pojkar tog det inte på allvar och skojade och drev med frågan.

När Finland som självständig nation nu firar 100 år efter frigörelsen från Ryssland så har jag passat på att läsa in mig på finsk 1900-talshistoria i allmänhet och C.G. Mannerheim i synnerhet.

Min bild av fältmarskalken Mannerheim har därmed förändrats i grunden. Jag beundrar två personer i den nordiska 1900-talshistorien! Nämligen ämbetsmannen, nationalekonomen, den religiösa mystikern och oväldige generalsekreteraren för FN Dag Hammarskjöld och numera fältmarskalken och presidenten Carl Gustaf Mannerheim som räddade Finland och därmed också Sverige från Ryssland/Sovjetunionen vid flera tillfällen.

Marskalk Mannerheim började sin karriär i Tsarens arme och nådde generalsnivån innan han lämnade Ryssland och återvände till Finland där han var född. C.G. Mannerheim utsågs till överbefälhavare och ledde Finlands frigörelsekrig och självständighetsförklaring 1917 från Ryssland i samband med att Lenin och hans kuppande kommunister tog makten i S:t Petersburg och Ryssland.

Därefter ledde Mannerheim 1918 de vita till seger över de röda som ville följa den ryska kommunistkuppen i spåren och ansluta till Ryssland/Sovjetunionen. Det hör sedan till historien att det på båda sidor begicks svåra övergrepp med summariska arkebuseringar och tortyr. De besegrade röda hanterades mycket hårt i fängelserna efter inbördeskriget med många döda av svält och arkebuseringar. Ett inbördeskrig är alltid en extremt grym historia.

Under mellankrigstiden drog sig C.G. Mannerheim i stor utsträckning undan från det offentliga. När sedan den politiska utvecklingen i närområdet allt mer bulnade mot krig kallades marskalk Mannerheim åter in under fanorna som överbefälhavare med mycket vidsträckta befogenheter.

Trots ansträngningar var Finland långt ifrån välrustat när Sovjetunionen oprovocerat överföll Finland i november 1939 för att skapa en ”baltisk utveckling” dvs helt ockupera Finland och åter införliva Finland under sovjetiskt välde. Där hade ju Finland befunnit sig från 1809, då en förrädisk svensk officer överlämnat Sveaborg till Ryssland utan strid, fram till 1917 och självständighetsförklaringen.

Många svenskar vet idag inte att Finland var den östliga delen av det svenska riket i mer än 600 år fram till 1809. Som jämförelse kan nämnas att Skåne slutligen blev svenskt i samband med freden i Roskilde 1658 (efter Karl X Gustafs krig, Erik Dahlberg och tågen över Bälten) dvs i 360 år nästa år!

Förlusten i vinterkriget 1939 medförde att Finland bl. a förlorade Karelen, Viborg och en del andra områden. Liksom tidigare i kriget mot Ryssland 1917 och i inbördeskriget 1918 slogs flera tusen svenskar med finnarna mot det övermäktiga Sovjetunionen. Trots underlägsenhet med en faktor 1 mot 10 i soldater, vapen, ammunition, stridsvagnar artilleri och flyg så lyckades Finland stoppa de kommunistiska Stalinhorderna från att erövra Finland.

Vinsten i vinterkriget 1939 var att Finland räddade sin självständighet och från att ockuperas och därmed också Sverige från att ha en Sovjetisk gräns vid Torne älv. Den insikten låg bakom den svenska vapenhjälpen och alla frivilliga som slogs med finnarna under parollen Finlands sak är vår! Varken de allierade västmakterna eller Tyskland lämnade i det läget Finland något betydande stöd.

När de österbottniska bondpojkarna i 50 graders kyla skidade mot den ryska fronten så sa de till varandra: ”Vi har Gud och Mannerheim, ryssarna har ingenting”. Det belyser mer än alla analyser fältmarskalken och överbefälhavaren C. G. Mannerheims betydelse för Finlands överlevnad som självständig nation trots en hård fred och trots att det var det kommunistiska Sovjetunionen som startat kriget.

Nästa 1900-talskrig var det s.k. fortsättningskriget 1941 till 1944. Finland återtog då de delar av finska Karelen som de förlorat ett år tidigare och gick sedan över den gamla gränsen mot Ryssland och intog den ryska delen av Karelen. När Stalin väl samlat ihop sina styrkor efter att Tyskland börjat förlora så sändes åter stora truppmassor och tunga vapen mot Finland.

Efter heroiska försvarsstrider hamnade Finland åter vid gränsen efter vinterkriget med finska karelen ockuperat av Stalins arméer. De sista avgörande försvarsstriderna vid Tali Ihantala och Tienhaara är med rätta berömda som Nordens historiskt våldsammaste strider.

Som en parentes kan nämnas att den svenske lärde författaren och överbibliotekarien vid Kungliga Biblioteket Harry Järv gjorde patrulltjänst bakom fiendens linjer under dessa strider. Han brukade ödmjukt säga om sin lärdom; ”egentligen är jag bara bra på två saker kommatering och närstrid.”

Finland blev inte ockuperat efter 1944 och behöll sin självständighet även om freden med Sovjetunionen blev mycket hård med landavträdelser bl.a. Viborg och ett enormt krigsskadestånd. Finland var det enda land som efter kriget till sista kronan betalade sitt krigsskadestånd till Sovjetunionen trots att kommunisterna börjat med att överfalla Finland.

Åren 1944/45 utkämpade Finland sitt fjärde krig under 1900-talet, det s.k. lapplandskriget när tyskarna – som ett krav från Sovjetunionen – drevs ut brännandes Rovanniemi och allt som kom i deras väg. Min mamma stod på den svenska sidan av Torne älv och såg tyskarna bränna ner gårdarna på andra sidan! Ett trauma jag inte tror hon kom över någonsin!

Efter kriget blev Mannerheim Finlands president en kort tid och efterträddes av Urho Kekkonen under en politiskt mycket svår tid i Finland. De sovjetiska kommunisterna hade en kontrollkommission i Helsingfors som styrde den finska politiken. De inhemska finska kommunisterna vädrade morgonluft. Den förrädiske finske kommunistledaren Otto Ville Kuusinen hade tidigare bildat en s.k. exilregering i Sovjetunionen för att underlätta det sovjetiska överfallet på Finland. De soldater som slagits, sårats och stupat i krigen med Sovjetunionen vågade inte ens berätta om att de deltagit i kriget. Idag hyllas de med rätta! Kommunisternas agerande i Finland efter 1945 visar med all önskvärd tydlighet att kommunister aldrig är att lita på i den nationella frågan!

Sverige bidrog, som redan konstaterats, med stora frivilliga insatser och betydande vapenhjälp. Sverige slapp en sovjetkommunistisk gräns vid Torne älv. Under fortsättningskriget 1941- 44 fick Finland också betydande vapenhjälp och hjälp med trupper från Tyskland.

De allierade som under perioden 1941 – 1945 var i allians med Stalins Sovjetunionen vägrade hjälpa Finland med vapen i kampen mot den sovjetiska ockupationsmakten. Frankrike och Storbritannien hindrade t.o.m frivilliga att resa till Finland vilket USA inte gjorde men USA bidrog inte heller till Finlands frihetskamp. Trots att stämningarna i västvärlden efter det heroiska finska insatserna under vinterkriget var fulla av stöd och beundran för det lilla landets kamp! De finska soldaterna var sannolikhet andra världskrigets bästa soldater, åtminstone ifråga om försvarsstrid. De stred med stor motivation för sitt oberoende och självständighet mot en enorm övermakt och i stort sett helt på egen hand. Det väckte stor respekt över hela världen!

I allt detta som beskrivits ovan var fältmarskalken Carl Gustaf Mannerheim den samlande kraften och drivande både bakom den lysande försvarsstrategin och också insikten om att de hårda fredsvillkoren var nödvändiga att acceptera med de enorma eftergifter och kostnader Finland tvingades till. Alternativet, det insåg Mannerheim var Finlands utplåning som självständig nation. Vi svenskar tackar honom för detta! Vi slapp därmed kommunistiska trupper vid VÅR gräns. Efter kriget blev C.G. Mannerheim också Finlands president innan han drog sig tillbaka. Mannerheim dog 1951.

699450

VEM ÄR VEM I SVENSKA AKADEMIEN – REVISITED

01 december 2017

Mitt förtroende för Sara Danius växer för var minut som går medan förtroendet för Svenska Akademien bara sjunker från en redan låg nivå. Jag hoppas att Sara Danius tillsammans med den advokatbyrå som anlitats skall orka/lyckas rensa upp i träsket! Som det ser ut nu är hon (tillsammans med Kerstin Ekman och Lotta Lotass) de enda som klarar sig undan med den kulturella och personliga hedern i behåll!

Nu publicerar flera tunga media både namn och bild på den s.k. Kulturprofilen Jean Claude Arnault. T.o.m. Nationalencyklopedin uppdaterar J. C. Arnaults biografi i sin nätupplaga.

Interiörerna från den s.k. Kulturklubben i en källarlokal i Stockholm som J.C. Arnault och Katarina Frostensson Arnault drivit förskräcker. Inte bara tafsande på småflickor från J.C. Arnault utan också rena våldtäkter (enl. pågående polisanmälningar) och hot om att inte få del av Akademiens stipendier om de inte gick J.C. Arnault tillhanda bokstavligen eller oralt! Han hade dessutom den dåliga smaken att hota med sin hustru för att få igenom sina sexuella önskemål. ”Vet du inte vilken relation jag har till Akademien?”

Nepotismen, som lyser igenom allt mer, är väl nästa steg att djupgranska och analysera. Jag är övertygad om att det på detta område kommer betydligt mer information och fakta kommande veckor och månader! Alla som velat komma in i Svenska Akademin eller erhålla stipendier och bidrag har synts frekvent på Kulturklubben. Fem av de senast invalda har varit frekventa besökare på Kulturklubben innan inval! Det som smärtar mig är att min favoritpoet – trots tydligt vänsterperspektiv – Göran Sonnevi glassat runt på Kulturklubben tillsammans med en rad andra s.k. kulturpersonligheter!

Flera centrala kulturpersonligheter är nära vänner med J.C. Arnault; poeten Stig Larsson som inte kan tro att detta är sant, Horace Engdahl som dessutom sitter i Akademien och varit dess ständige sekreterare i flera år, Per Westberg som är ledamot och rekommenderade Arnault för en kunglig orden, m.fl.! Ingen säger sig ha sett något även om några erkänner sig ha hört rykten men inte reagerat!

Nu undersöks om Akademiens stipendier och bidrag påverkats av J.C. Arnault och t.o.m. om Nobelpristagare utsetts under påverkan från Kulturprofilen och hans supportergäng (H. Engdahl och K Frostensson m.fl.)

Jag hoppas att journalister och media fortsätter att gräva i detta även om jag också litar på att Sara Danius med advokathjälp gör sitt arbete. Svenska Akademien är ju inte precis Expressen, Aftonbladet eller något obskyrt TV-program! Kan vi hoppas på att någon medlem i Akademien tar ansvar som visselblåsare! Det är en viktig fråga – inte minst med den uppblåsthet som Akademiens ledamöter uppträtt med – att media för allmänheten presenterar fakta och analyser kring Svenska Akademiens verksamhet. Mest uppblåst och mest komprometterad är väl Horace Engdahl vid sidan av Katarina Frostensson Arnault. Det skall bli intressant att se Akademiens uppträdande i samband med Nobelprisfesten. Det krävs nog en hel del skådespeleri för att upprätthålla den uppblåsta attityd som präglat ledamöterna! Kommer Katarina Frostensson Arnault att delta på festen? J.C. Arnault är ju portad!

Sitter Peter Englund och Horace Engdahl kvar när detta blåst över? Vad visste de om J.C. Arnault? Hur ser Svenska Akademiens varumärke ut om ett år? Påverkas Nobelprisets status av detta (internationella tidningar skriver om skandalen)? Hur kan en ny organisation för Svenska Akademien komma att se ut? Kommer organisationen att över huvud att påverkas/ändras? Vad skulle Gustaf III tyckt om allt detta?

MILJÖPARTIET STYR REGERINGEN RAKT NER I DIKET!

28 november 2017

Perspektiv på det vansinniga beslut som MP drivit igenom tillsammans med S. Det innebär att ett samhälle i det närmaste motsvarande Surahammar ( 8-9 000 personer) nu skall få stanna för att fullgöra sin gymnasieutbildning. Redan dessa 8-9000 afghaner (av totalt ca 60 000 afghaner) är fler än övriga nordiska länder sammantaget tagit emot! Fler än alla övriga europeiska länder sammantaget (Tyskland oräknad).

Hur kan ett litet parti som idag har stöd av ca 4 procent av Sveriges befolkning få styra ett för oss skattebetalare så kostsamt beslut. Regeringen anger att de ännu inte räknat på vad detta kostar utan återkommer i frågan. Skall bli intressant att se vilka belopp de landar i och hur de räknat (kostnader för skola, uppehälle, bostad, kläder, tandvård, sjukvård, tolkar, advokater, resor, telefon m.m.)! Den frågan får vi återkomma till! De är lätt att sitta i regering och ta beslut vars kostnader vi andra tvingas betala!

Beslutet är juridiskt ett brott med asyllagstiftningen vilket M påpekat och helt betingat av knäfall för olika känslostyrda stödgrupper!

Afghanerna VAR VARKEN BARN ELLER FLYKTINGAR när de kom. De ljög systematiskt om sin ålder. Samtliga hade kastat sina id-handlingar. Varför? För att id-handlingarna skulle visa att de inte var barn utan unga män! De kom heller inte från Afghanistan utan från Iran! Sverige hade ingen myndighet som verkligen kollade deras faktiska ålder. De egna uppgifterna svaldes rakt av! Nu kan MP och S låtsas som om de var under 18 år när de kom.

Varför skall vi låta dessa afghaner stanna? Vi vet t ex från en genomgång av 4000 domstolsdomar mellan 2012 och 2017 att afghaner är kraftigt överrepresenterade i grova våldtäkter. Vid utomhusvåldtäkter svarade afghaner för 84 procent av dem som dömts!

Jag tillhör det lilla fåtal som faktiskt besökt en förläggning och talat med dessa ”ensamkommande barn”. I samband med att vi räddade en ung man från Kabul klädd i sommarkläder en vinterdag för två år sedan från att förfrysa ute på landsvägen mellan Ramnäs och Virsbo. Det var minus 19 grader ute! Jag och Britt körde honom till en jätteanläggning för ”ensamkommande barn” i Fagersta. Vi besökte bl. a ett rum med 12 ”ensamkommande barn” och talade med dem. Ingen av dem vi talade med var under 20 år, snarare närmare 25. Vi gick runt på förläggningen och talade också med föreståndaren. Vi såg över huvud inte till en enda individ som skulle kunna tänkas vara under 18 år.

Vi får hoppas att M, SD och KD lyckas stoppa detta men det är inte troligt med ett C som tävlar med MP om vansinnet! Regeringen lär också få stöd av V!

SVENSKA KYRKANS FÖRFALL – FINNS DET INGEN GRÄNS?

27 november 2017

Den socialdemokratiske politikern och ex-ministern Margareta Winberg har valts in i Svenska Kyrkans högsta beslutande organ kyrkostyrelsen. I kyrkans egen tidning Dagen beskrivs kyrkostyrelsen som Svenska Kyrkans regering. ”Den beslutar i övergripande frågor och företräder Svenska Kyrkan i olika sammanhang.” Läs igen: Företräder Svenska Kyrkan!

Margareta Winberg ser som sin uppgift enligt egen utsago till Dagen ”att hon vill representera den stora grupp av icke-troende som finns i Svenska Kyrkan.”

Må så vara att alla som är medlemmar i Svenska Kyrkan inte är i grunden kristet troende. Men, att en ledamot i det styrande organet artikulerar detta som sin uppgift? I vilken annan intresseorganisation skulle man ha en företrädare som framför organisationen konträra uppfattningar?

Svenska Kyrkan behöver alldeles uppenbart en kristen karismatisk väckelse! Men varifrån skall den komma? Knappast från ärkebiskopen Antje Jackelen! Från gräsrötterna i kyrkan? Finns det grund för en sådan rörelse där? Jag hoppas men tror inte det! En sådan fanns möjligen tidigare i de hög-kyrkliga leden. Finns de kvar? Finns en katolsk strömning kvar i Svenska Kyrkan? Finns det andra gräsrotsrörelser i Svenska kyrkan som tar den kristna tron på allvar? Kan dessa utgöra bas, grund och utgångspunkt för en kristen väckelse i Svenska Kyrkan. Jag hoppas det innerligt!

Jag är sedan många år inte medlem i Svenska Kyrkan! Jag är troende kristen utan hemvist! I tio år har jag funderat och studerat teologi (på egen hand) för att konvertera men beslutat att inte göra det! Det enda resultatet är tio hyllmeter i mitt bibliotek med teologisk litteratur! Sedan har jag i flera år övervägt att gå in i Svenska Kyrkan igen! Mitt inre motstånd mot att göra det har dock bara ökat med de vänsterorienterade biskoparna, med otydligheten mot islam (för att uttrycka det försiktigt) t.o.m. hos ärkebiskopen, med politiseringen (partipolitiseringen) av kyrkan med icke troende i ledningen.

SVENSKA AKADEMIEN ÄN EN GÅNG.

25 november 2017

Svenska Akademiens motto ”Snille och smak” sedan 1786.

Snillet försvann ut med Salman Rushdie-affären. Smaken försvann ut med röken från härdsmältan kring ”kulturprofilen” Jena Claude Arnault.

Svenska Akademiens nuvarande ständige sekreterare Sara Danius – som jag välkomnade när hon tillträdde – visade kraft och styrka och klarade att röja upp i Gustaf III:s skapelse som allt mer utvecklats till ett råtthål.

Glöm inte den fega behandlingen av Salman Rushdie inför dem muslimska fatwan mot boken Satansverserna. En mycket läsvärd bok! Salman Rushdie – klart Nobelprismässig – lär heller aldrig få Nobelpriset i litteratur.

Fegheten bestod i att man inte förmådde stödja Salman Rushdie och ta avstånd från fatwan. I protest slutade Kerstin Ekman och Lars Gyllensten att delta i Akademiens arbete i mars 1989. De har aldrig återvänt!

Nu blottas – först i DN – förskräckande interiörer av sexuella trakasserier i Svenska Akademien och som pågått under en längre tid.

Läs följande från pressmeddelandet som Sara Danius läst upp. Man kan bara ana vad som försiggått bakom de försiktigt inlindade fraserna:

”Ledamöter, ledamöters döttrar, ledamöters hustrur och personal vid Akademiens kansli har utsatts för oönskad intimitet eller opassande behandling av vederbörande.”
Läs igen!

De tidigare ständiga sekreterarna Peter Englund och Horace Engdahl har alldeles uppenbarligen inte förmått/kunnat/velat göra något åt Jean Claude Arnault (gift med Akademiledamoten Katarina Frostenson Arnault och ”polare” med Horace Engdahl. Det krävdes att Sara Danius – första kvinnliga ständige sekreterare – tog tag i frågan för att något skulle hända.

Horace Engdahl – som jag ändock läser med utmärkt stor behållning – skriver istället en herostratisk hyllning till Jean Claude Arnault i DN.

– Han lever det goda livet, han är nästan ensam om det, den ende som har förstånd, han borde göra om Forum till en stilskola för unga män: bli inte hipsters, bli gentlemen! ”

Some gentlemen! Denna text lär komma att bli klassisk och följa Horace Engdahl för all framtid!

Akademiledamoten Sara Stridsberg skriver idag meglomant: ”Ett uppvaknande för Akademien och för resten av världen”!

VEM ÄR VEM I SVENSKA AKADEMIN?

23 november 2017

Så här skrev Akademins ständige sekreterare Horace Engdahl i DN om sin kompis Jean Claude Arnault:

”Som livstilsförebild framhåller Horace Engdahl sin franske vän Jean Claude Arnault, akademiledamoten Katarina Frostensons make som driver kulturscenen Forum i Stockholm. Arnault, berättar Engdahl, har tumme med sommelieren på krogen Wasahof. Jean Claude kan utan bekymmer skaka fram två flaskor Pomerol ur ”restauratörens cave”: ”ja, ni är ju två!”
– Han lever det goda livet, han är nästan ensam om det, den ende som har förstånd, han borde göra om Forum till en stilskola för unga män: bli inte hipsters, bli gentlemen! ”

Jean-Claude Arnault, född 15 augusti 1946 i Marseille i Frankrike, är regissör, fotograf och konstnärlig ledare för kulturscenen Forum – nutidsplats för kultur på Sigtunagatan 14 i Stockholm.

Han är redaktör för essäserien Ersatz Essay, och gift med författaren och ledamoten i Svenska Akademien Katarina Frostenson.

Katarina Frostenson Arnault, född 5 mars 1953 i Stockholm, är en svensk lyriker, översättare och ledamot av Svenska Akademien sedan 1992 på stol nr. 18

LIBERALERNAS LANDSMÖTE I VÄSTERÅS.

20 november 2017

Liberalerna har avslutat sitt landsmöte i Västerås. Det har varit stor uppmärksamhet i media kring diskussion och beslut om religiösa friskolor. Beslutet om att förbjuda nya religiösa friskolor men tillåta de som finns imponerar väl inte. Liberalerna lyckades inte heller besluta – trots flera starka förespråkare – om förbud mot fundamentalistiska muslimska friskolor. Något förbud mot kvinnoförtryckande niqab och burkha lyckades man inte heller enas om.
Shame on you!

Trots att jag är troende kristen anser jag att religiösa friskolor skall förbjudas. Det är helt nödvändigt att på sikt få bort muslimska friskolor från det svenska samhället. Sådana skulle enbart bidra till och förstärka den pågående utvecklingen av en muslimsk diaspora i Sverige. Det är ett verkligt hot och det överväger! Därför måste vi i Sverige som lagstiftningen ser ut sannolikt förbjuda samtliga religiösa friskolor även kristna.

Det viktigaste beslutet på konferensen som inte alls fått samma uppmärksamhet är att Liberalerna ställer sig bakom att EU skall bli en federation! I min värld är det ett felaktigt och farligt beslut och ett potentiellt hot mot den svenska nationella självständigheten, självbestämmandet och i förlängningen mot den svenska parlamentariska demokratin.

Det oroar synnerligen att se L:s Cecilia Wikström posera med George Soros och glatt twittra att EU nu skall bli en federation efter att hon ”had a fruitful discussion with Soros.” Samband??? George Soros försöker gömma sina obehagliga politiska avsikter bakom en filantropisk fasad, Open Society som bara i år haft över 40 möten med EU enl. mediarapporter. Han stödjer t.ex. flyktingströmmar från Afrika till Europa (genom att finansiera båtar) och agerar alltid för att försvaga nationalstaten. Ett federalt EU är ett sådant projekt stött av George Soros och helt i linje med den globalism han finansierar!

Med denna bakgrund har jag svårt att se vad vi skall ha Liberalerna till. Hoppas att de åker ur riksdagen! Om EU börjar utvecklas i federalistisk riktning så bör Sverige utträda ur EU!

Samarbeten och avtal (skatter, handel, lagar, migration etc.) som bidrar till tillväxt i den reala svenska ekonomin skall vi bejaka och delta i, ungefär som idag. Detta är jag självfallet för! Däremot är jag i likhet med en majoritet av svenska folket emot ett införande Euron!

Skillnader mellan länder kommer och skall finnas på kanske de flesta områdena. Det är ett resultat av självbestämmandet ungefär som den kommunala självstyrelsen (också hotad) medför skillnader i den kommunala servicen. Några satsar på ishallar andra på gator eller äldreservice! Det hanteras i de kommunala valen.

Problemet uppstår med en fri arbetsmarknad den dag vi släppte in de korrupta och konkursmässiga f.d. kommuniststaterna. De politiska skälen till detta är lätta att se och förstå. Dock, dessa stater har därefter för det första blivit nettomottagare av bidrag från EU vilket innebär att bl. a svenska skattebetalare är med och finansierar delar av dessa staters offentliga verksamhet eftersom Sverige är nettoinbetalare till EU.

Arbetskraft från dessa länder är för det andra här och bidrar till lönedumpning på svensk arbetsmarknad, enkannerligen i byggsektorn. Detta har jag undersökt på nära håll i Falkenberg i samband med fågelresor. Jag bor då på ett hotell där byggjobbare från hela Sverige samt Europa bor på och som jobbar på stora projekt i regionen. Intervjuer med främst, men inte endast, svenska byggjobbare har givit mig en skrämmande bild av hur det fungerar i praktiken på byggena!

Det är samtidigt oerhört glädjande att f.d. statsministern och Sorosvännen Carl Bildts stora och envetna projekt om nödvändigheten att få med Europas sjuke man, Turkiet, i EU nu är helt död. T.o.m. den svårtystade Carl Bildt tiger nu!

För det tredje är ju de tiggande rumänska zigenarna i Sverige också ett resultat av den fria rörligheten.

Den fria rörligheten för arbetskraft är nödvändig och bra men långt ifrån oproblematisk. Detta måste diskuteras och hanteras. Lagstiftande begränsningar måste införas!

Nu till FEDERATIONEN. En federation med ökad överstatlighet har inget med bättre förutsättningar för den reala ekonomin att göra. Detta är ett POLITISKT projekt drivet av krafter där bl.a George Soros är med och agerar/finansierar! Varje kompetensutvidgning för en överstatlig federation innebär med nödvändighet en motsvarande inskränkning i det nationella självbestämmandet och ytterst den parlamentariska demokratin! Det är jag dead-against! En sådan hotande utveckling för Sveriges del skulle i varje få ut mig på barrikaderna igen!

SR P1:s FÖRLORADE HEDER.

18 november 2017

Det blir allt svårare att ta statsradion SR:s P1 på allvar. Vart tog den journalistiska hedern vägen? Idag rapporterades på P1 om direktiven till den förestående BRÅ utredningen om den kraftigt ökande sexualbrottsligheten.

Först gavs moderaternas Tobé utrymme att argumentera varför man bör införa etnicitet som en variabel i den kommande utredningen. Sedan gavs utrymme för 4-5 olika röster av varierande halt och bakgrund att hävda att etnicitet inte är aktuellt att införa som en variabel. Huvudargumentet för samtliga var att vi redan vet ”etnisk bakgrund på förövare och offer” och att invandrare är överrepresenterade bland förövarna. Det ansågs ointressant att fastställa ”huruvida de är över representerade med 3, 4 eller 5 gånger” som någon hävdade.

Detta är så oerhört intressant! PK-media, denna gång i form av statsradion SR, har tidigare hävdat att invandrare inte alls är överrepresenterade i grova sexualbrott. Nu vet vi helt plötsligt hur det förhåller sig! Invandrare ÄR överrepresenterade i sexualbrott. (Vilket fakta visat under en längre tid!) Det är av den anledningen nu ointressant att undersöka saken djupare. Det är ”ingen kunskap vi behöver” hävdades det. Informationen behövs inte därför att den inte bidrar till kunskapen om vad vi skall göra.

PK-maffian ändrar taktik vartefter verkligheten hinner ikapp lögner, halvsanningar och fake-news!

Samtidigt har vi lokalt riksdagsledamöter som i videor spritt uppfattningen att invandrare inte alls är överrepresenterade i sexualbrott. Det verkar i idag som att vederbörande får ändra uppfattning om de skall ha någon heder alls kvar! Inte ens PK-media hävdar det längre! Nu är det något vi alla redan vet!

I det inslag jag citerar från dagens statsradio SR P1 saknades opartiskhet, saklighet och neutralitet. Det var en helt tydligt ett journalistiskt propagandainslag! Inriktning; ta inte med etnicitet i den kommande BRÅ undersökningen! Snyggt jobbat SR P1!

Se Jonas Jonassons utredning nedan! Det kommer uppenbarligen att behövas mer av privata medborgarundersökningar för att komplettera och ersätta brister i offentliga utredningar!

LANDET LETTYGIEN.

09 november 2017

En dystopisk allegori om det fiktiva landet Lettygien.

Landet Lettygien är beläget i utkanten av den civiliserade världen. Utanför denna värld fanns obegripligheter, krig och elände. Knappast någon lettygier bekymrade sig om att besöka de okända områden som omgav den civiliserade världens gränser. Utmarkerna var i stort okända och outforskade områden befolkade av människor med udda vanor, konstiga kläder och brutala riter och sedvänjor. Deras rättssystem liknade det som den civiliserade världen ägnat sig åt för 900 år sedan. Offentliga piskningar, hängningar och stympningar förekom! Det visste lettygierna även om de flesta inte riktigt ville tro att det var sant! Präntare som skrev om detta avfärdades som fobiker!

Landet Lettygien var ett långsmalt land med en liten men mycket enhetlig och historiskt homogen befolkning.

Istiden var inte längre bort än att den fortfarande kunde kännas i människornas blyghet och försiktighet. Kylan och frosten präglade lettygierna! Landet hade varit helt täckt av is för mindre än 25 000 år sedan. När isen smälte från söder mot norr befolkades de sydliga delarna först av stammar som kom från söder. Denna tid kallades för stenålder 8700 – 800 f.Kr.). Dessa utgjorde landets urbefolkning. De sydligaste områden införlivades med nationen Lettygien för 300 år sedan efter ett krig med det sydliga landet Danerna. När isen smält hela vägen upp mot de nordliga delarna vandrade nomader in från öster. I Lettygien kom man därför att kalla dessa sista invandrade för ”landets urbefolkning” eftersom de levde som nomader och av att sköta ett däggdjur som kallades renar. Lettygierna var ett vänligt sinnat folk som tyckte att vore otrevligt att inte ge ”ursprungsbefolkningen” en stor del av landet!

Lettygierna i gemen var ett mycket arbetsamt, duktigt och ansvarskännande folk. Långt ifrån det barbari som en sentida tingshövding påstod! Parollen var ”gör rätt för dig och ligg inte andra till last.” Det var en livsfilosofi som under många århundraden kom att tjäna lettygierna väl. De allra flesta brukade jorden i sitt anletes svett och tillbad först en Gud som kallades katolsk och de senaste 600 åren en Gud som kallades luthersk. I båda fallen var det en sträng och straffande Gud som gjorde att lettygierna höll sig i herrans tukt och förmaning.

Än i denna dag då denna dystopiska fiktion nedtecknas – inte på pergament eller papper som tidigare utan som ettor och nollor i en obestämd cyberrymd – så har varje lettygier en far- eller morförälder som var brukare av ett litet jordbruk. Undantagen från den regeln är så få att dessa skriver och publicerar böcker i ämnet. Ofta mycket sorgliga historier om personliga misslyckanden och avvikelser. Några hade bildat organisationer med olika bokstäver som sammanhållande faktor. Där träffades dessa och umgicks under former som man i det gamla samhället skulle betraktat som avskyvärda i Guds ansikte.

Det strävsamma, arbetsamma och duktiga lettygierna skapade så småningom ett av den civiliserade världens mest framgångsrika, stabila och trygga länder. En framgångssaga och exempel för många andra länder!
En stor sorg drabbade landet för drygt hundra år sedan när rikets östliga del förlorades till ruserna genom en förrädisk lettygisk officer. Saken var mycket länge ihågkommen!

Efter detta krig med ruserna hade Lettygien inte haft något mera kring under de 200 år som passerat bland annat tack vara klok statsmannakonst och mycket starkt försvar. Allt detta sammanhängde ytterst med den lettygiska historien och tidigare kungar som med arméer strövat omkring och besegrat armé efter arme´ på stäpperna i den övriga civiliserade världen. Konstskatter samlades in och kan än i denna dystopiska dag beskådas på de lettygiska muséerna. Det var en tid då ärat Lettygiens namn flög över jorden!

Ännu så sent som för femtio år sedan hade Lettygien världens femte största flygvapen och ett mycket starkt försvar. Egenutvecklade stridsflygplan, stridsvagnar och en armé där varje lettygisk man ingick borgade för det. Men allt detta var före de stora katastroferna. Mer därom senare i denna dystopiska berättelse.

Det enhetliga och homogena lettygiska folket hade inte bara skapat och utvecklat några av den civiliserade världens bästa stridsflygplan utan hade utvecklat två egna bilmärken båda i topp kvalitetsmässigt och två lastbilsföretag likaså i topp. Listan på vad det lettygiska folket hade åstadkommit kan göras mycket lång och imponerar än idag för den som läser den lettygiska historien. Tyvärr är det allt färre som känner den historien. Ett resultat av skolväsendets tillbakagång i samband med de stora katastrofer som komma skulle. Dock, en samlad redogörelse för alla segrar och framgångar skulle göra denna historiska berättelse alltför lång och hamna vid sidan av den dystopiska huvudfåran.

Lettygien var ända fram till för några årtionden sedan en lugn och trygg vrå av världen där folket styrde och ställde via valda tingsmedlemmar. Dessa tingsmedlemmar samlades ofta och länge och behandlade problem och behov som folket ville ha ordning på. Den tingshövding som fått flest folkliga röster styrde tinget! De största stridsfrågorna under decennierna efter De Stora Krigen var om lettygierna skulle köra på vänster eller höger sida av vägen. Naturligtvis, en fråga som det var viktigt att man beslutade om. Folket ville köra till vänster men tingsmedlemmarna valde ändock att markera vem som bestämmer genom ett beslut om att köra till höger. Det lettygiska folket är lydigt och fogligt folk så övergången från vänster till höger gick förvånansvärt väl. Inget av den fruktade katastrofen inträffade.

Den andra stora stridsfrågan var om man skulle samla i ladorna till kommande pensioner för det lettygiska folket i en stor lada eller i många små lador. Folket sade sitt och tinget beslutade sålunda, det blev en stor lada. Det är med kännedom om det lettygiska folket inte så konstigt, eftersom kollektiva beslut och former alltid varit det lettygiska folkets kännemärke. En fransk resenär på 1700-talet noterade att det lettygiska folket var skelögda eftersom de alltid sneglade på vad grannen skulle tycka.

Men snart närmade sig katastroferna som kom att ske under en period av tre decennier. Det första som en gång för alltid tog ifrån lettygierna den grundläggande känslan av trygghet och fred var när Lettygiens tingshövding – en man från Lettygiens övre skikt som anslutit sig till det folkdemokratiska partiet – mördades på öppen gata av en vinddriven existens. Domstolarna kunde dock inte komma överens om han faktiskt var skyldig. En domstol sade att han var skyldig och en annan att han var oskyldig. Det medförde att den vinddrivna existensen fortsatte att vandra vinddrivet på gatorna tills de onda makterna slutligen satte stopp för honom.

Lettygien var efter detta aldrig mer detsamma. Hela det lettygiska folket traumatiserades och någon skyldig hittades aldrig. Konspirationerna florerade och blev allt mer fantastiska. Experter på mord och skörlevnad – s.k. kriminologer – kunde i den statliga televisionen fortsätta att presentera den ena fantastiska teorin efter den andra. Med det uppenbara resultatet att lettygierna fortsatte att traumatiseras.

Lettygien hade i stort två olika grupperingar – s.k. poolparties – som slogs om att få vandra stigen uppför tingshögen och inta hövdingaplatsen. Det ena var folkdemokraterna vars program var socialfolkligt och det andra var folkmoderaterna vars program var moderatfolkligt. Skillnaderna mellan dem var föremål andeskådande och gräl – någon enstaka gång slagsmål med blodvite – mellan en grupp personer som kallades mandariner och befolkade den statliga televisionen och den statliga radion. De tvingades arbeta hårt och djupsinnigt för att hitta någon skillnad. I det var de å andra sidan mycket duktiga och begåvade! En programpunkt med en blandning av andeskådande och politoskopande på statstelevisionen var mycket underhållande och samlade stora skaror tittare ute i bygderna i Lettygien. Politoskopet förtjänar några ord. Det var ett alldeles nyligen utvecklat instrument som mätte det lettygiska folkets preferenser och samtidigt vägledde tingets valda medlemmar i hur de skulle föra sig på vägen upp mot tingshögen. Instrumentet var utvecklat av knappologerna vid Västborgs universitet. Stor spridning och eventuell export förväntades!

När en man från folkmoderaterna lyckades bli vald till tinget två tingsperioder i rad så påbörjades den verkliga katastrofen och utförsbacken som ännu i denna stund av dystopisk reflektion och präntande inte kunnat hejdas.

Folkdemokraterna hade dominerat lettygien i flera decennier efter De Stora Krigen. Nu äntligen fick också folkmoderaterna chansen. Det var så uppseendeväckande och speciellt att lettygierna på tinget fick höra att folkmoderaterna hade bytt namn till Nya Folkmoderaterna. Nåväl, till katastroferna!

Det lettygiska försvaret, som tjänat landet Lettygien så väl genom en lång historia och ända fram till helt nyligen, beslutades av den – som det visade sig galna – nya tingshövdingen vara ett s.k. särintresse. Det betyder att försvaret inte längre betraktades som ett allmänintresse för landet Lettygiens försvar utan ett särintresse dvs ett försvar för sig själv. Det är ju klart att ett sådant kan man inte ha! Tinget beslöt därför att avveckla försvaret! Från ett av världens starkaste försvar med ett lysande flygvapen till ett försvar av ingenting.

Efter att tingshövdingen bestämt att Lettygiens gränser inte skulle eller behövde försvaras kom nya irrläror dansande ner över det lettygiska folket. Tingshövdingen öppnade gränserna för alla från den icke civiliserade delen av världen som ville komma till Lettygien. De var välkomna! Parollerna var; ”öppna era hjärtan! ”Det finns så mycket ledig mark att alla får plats (hövdingen såg med eufori framför sig myrar och skogar i de norra delarna av Lettygien).

Euforin kring budskapet spred sig till andra på tinget. De som inte höll med den folkmoderata tingshövdingen utsattes för det vanliga straffet för den som inte lydde ukaser från hövdingen! De sparkades nakna nedför tingshögen ”allom till varning och enom till varnagel” och lämnades påt sitt öde!

Lettygien och lettygierna hade på senare tid blivit ett folk med svag självkänsla och dåligt självförtroende och det var länge sedan Lettygien var en politisk och militär stormakt. Det hade t.o.m. blivit fult att vifta med den Lettygiska vackra fanan och sjunga den historiskt klingande Nationalhymnen. Hövdingarna för de två grupperingarna på tingshögen såg här möjligheten av att åter bli en stormakt – en humanitär stormakt. Något större intryck på andra länder gav det dock inte! Några muttrade om att det är väl den enda stormakt Lettygien någonsin kan bli. Andra muttrade ”die dumme lettygien”. Åter andra tyckte att det var bra att Lettygien tog emot massorna i den pågående folkvandringen. Så slapp de!

En modern folkvandring satte också igång som en följd av det budskap som med brevduvans cyberhastighet spred sig ner till områdena runt den civiliserade världen. Kom till Lettygien här finns plats och värme, vi kommer att ta hand om er och försörja er! Men allt hade inte tänkts igenom av den galne tingshövdingen för folkmoderaterna! Lettygien hade inga bostäder, man tvingades byggde tältläger, en del tvingades sova på gatorna. Lettygierna är som vi tidigare konstaterat lydiga och fogliga. Några knöt nävarna i fickorna men sade inget. Det som nu inträffade under loppet av några år var att det skapades nya samhällen, vanor och kulturer inom det enhetliga Lettygien. Några på tinget stödde också folkvandringen under parollen ”Från enfald till mångfald!” I dessa nya sammanhållna enklaver på begränsade geografiska områden skapades nya kulturer, minareter och moskéer byggdes. I enklaverna gavs fritt utrymme för mannen – kallades för patriarkat – att bestämma diktatoriskt, att äkta flera kvinnor samtidigt, att gifta sig med barn, att leva helt och hållet på de resurser som lettygierna skrapat ihop under de goda åren. Enklaverna hade också egna lagar och egna domstolar. Ett eget rättssystem, sharia! Några ungdomar från den minst civiliserade delen av världen utanför bildade kriminella gäng som mördade, främst varandra och våldtog lettygiska kvinnor och män.

Den galne tingshövdingen hävdade också att någon svensk kultur eller svenska värderingar inte fanns! Det enda som fanns var ”barbari!” Så hälsade tingshövdingen från folkmoderaterna de nykomna – ny-lettygierna – välkomna! Dessa stirrade vantroget på tingshövdingen. Deras bild av Lettygien var ett generöst, avancerat och rikt land som skulle försörja dem på ett sätt som de aldrig kunnat erfara i sina tidigare liv. De såg inget barbari!

Nu har vi präntat oss fram till den stund i tillvaron där vi ser höstlöven singla sakta mot marken, frosten biter i kinderna och tydliga grupper funderar på att emigrera men kan inte hitta något lämpligt land. Den dystopiska berättelsen har inte nått vägs ände! Tinget är numera helt förlamat mellan folkdemokrater och folkmoderater. En ny tingsgrupp folksvenskarna har kommit in i tinget – och ställer till oreda – som ett resultat av den galne tingshövdingen som nu dragit till andra länder och där tillsammans med sina likar slickar sina sår och undrar vad som hände! Blev jag inte hjälte. Hur kommer min roll i historien att bli! Är jag den sämste tingshövding som Lettygien någonsin haft!
Framförallt folkdemokraterna hade haft ett antal riktigt lysande tingshövdingar som fört Lettygien framåt och skapat den vällevnad och trygghet folket i Lettygien upplevt och uppskattat! Är allt detta nu över?

Hur detta slutar för Lettygien kan inte präntas här och nu! Det är ju en helt fiktiv dystopi. Om man skådar i kristallkulan – sådana finns många, präntaren till dessa rader inkluderad – så ser det väl inte helt lovande ut de närmaste tingsperioderna. Förr eller senare kommer det arbetsamma, lydiga och duktiga lettygiska folket att resa sig och åter skapa ett Lettygien vars namn beryktat skall flyga över jorden.

Leonardo Montagna
Präntare
Lettygien.