VENEZUELA – Revisited.

07 februari 2019

Precis som jag skrev i min artikel på Det Goda Samhället och på min blogg om Venezuela så handlar USA:s intresse av att stödja Juan Guaido om den venezolanska oljan. Det bekräftas nu av president Donald Trumps säkerpolitiska rådgivare John Bolton. Juan Guaidos sändebud i Washington Carlos Vecchio meddelar vidare att Juan Guaido vill öppna upp de venezolanska oljekällorna för utländska företag. Läs finansiärer som Rothshields och Rockefellers.

Det finns samtidigt all anledning att se mycket kritiskt på den socialist/kommunistiska vanskötsel som Hugo Chaves och Maduro utsatt Venezuela för. Bidragande till Venezuelas problem har också varit det amerikanska embargot och bojkotten av valen. Glöm heller inte tidigare försök från CIA att starta uppror mot Chavez och mordförsöken emot honom! Juan Guaido ställde inte upp i det senaste valet till president utan bojkottade valet och representerar ett parti på ca 8 procent. Demonstrationerna har sannolikt sin grund i genuint folkligt missnöje med förhållandena i landet men exploateras och utnyttjas av CIA och deras man i Venezuela Jean Guaido som innan demonstrationerna startade var i USA och fick sina instruktioner. USA är sedan snabbt ute och erkänner den självutnämnde Juan Guaido som legitim president. EU och europeiska länder traskar patrullo efter husbonden! Allt detta var i säck innan det kom i påse. Säcken liktydig med CIA! Bakgrunden står att söka i Venezuelas oljetillgångar och mineraltillgångar! Finansoligarkerna finns i bakgrunden och driver sitt spel!

När jag skrev om detta i artikeln på Det Goda Samhället fick jag mycket aggressiva motkommentarer av svenska anhängare av neo-cons. Neo-cons är en farligare och ideologiskt mer förblindad politisk riktning än t.o.m de identitetspolitiska PK ideologerna. De ser president Bushs invasion och sönderslagning av Irak och Libyen som berättigade och framgångsrika. Hänvisar till Rumsfeld et consortes!  Hans Blix FNs observatör av massförstörelsevapen i Irak betraktas som mindre vetande. M.m m.m. Läsning av Seymour Hersh (kolla hans CV på amerikanska Wikipedia) artiklar och böcker i ämnena rekommenderas!

Artikel nedan visar de uttalanden som jag stödjer mina påståenden på.

https://www.rt.com/usa/450830-vecchio-venezuela-oil-companies/

LANDET LAGOM – ÄR INTE SÅ LAGOM!

06 februari 2019

Det sägs ofta att Sverige och svenskarna är lagom i meningen att vi hyllar någon form av konsensusdriven medelväg, mittemellan.  Lagom definieras av Wikipedia som ”varken för mycket eller för litet”, ”utan överdrift”, ”för ändamålet ‘lämplig’ storlek, mängd”. Definitionen i Svensk Ordbok (SO) är ”i lämplig om­fattning varken för mycket eller för litet.”

 Jag har aldrig riktigt känt mig komfortabel varken med uttrycket lagom eller uppfattningen att Sverige är landet lagom. Det förefaller mest en uppfattning som torgförs i enklare journalistik. Jag har heller aldrig uppfattat mig som lagom. Tvärtom har jag alltid värjt mig emot att själv uppfattas som lagom.

 Hur är det då med Sverige som landet lagom? Några exempel från den politiska sfären belyser!

 Massmigrationen i Sverige är i absolut världsklass med avseende på antalet flyktingar och välfärdsmigranter vi tagit emot de senaste fem åren. Sett till antal emottagna muslimska välfärdsmigranter som andel av befolkningen är vi värst i Europa. Det har medfört problem socialt, ekonomiskt, budgetmässigt och politiskt som kommit att ställa Sverige i ett internationellt negativt ljus. Ja faktiskt, gjort Sverige till ett exempel som nämns i internationella debatter som ett exempel på hur illa det kan gå. Framväxten av en muslimsk diaspora i våra större städer. Konsekvenser i form av moskéer som predikar islamism, minareter och böneutrop, våldtäkter, gängkrig, dödskjutningar, antisemitism, månggifte, barnäktenskap, tvångsgifte etc. etc. Detta är utförligt beskrivet t.o.m. i mainstreammedia.  Den muslimska massmigrationen är inte lagom utan extrem i jämförelse med de flesta andra länder!

 Ett annat närliggande exempel handlar om det regeringsunderlag som framförhandlats av Stefan Löfven, Isabella Lövin, Annie Lööf och Jan Björklund. 73 punkter som bildar underlag för den socialdemokratiske statsministern och hans regering av S och MP.

Här avses punkten 16 om att Sverige enligt överenskommelsen skall förbjuda försäljning av nya bensin- och dieselbilar om 11 år. Det är i världsmåttstock ett förslag långt ifrån lagom. Det är tvärtom ett mycket extremt exempel. I själva verket planerar inget annat land i den civiliserade världen ett sådan förslag. Tänk er ett sådant förslag i Tyskland eller USA!

 Sverige är ett land som haft egen tillverkning av två personbilsmärken Volvo och Saab och två lastbilsmärken; Scania och Volvo. Fordonsbranschen har varit och är en betydande del av den svenska ekonomin och den svenska exporten. Volvo personvagnar och lastvagnar, Saab och Scania har varit ledande i världen kvalitetsmässigt och utvecklingsmässigt.  Idag har Sverige kvar tillverkning av Volvos personbilar samt de två lastbilstillverkarna även om ägandet i bolagen förändrats.

 Olika branscher har olika stor betydelse för ekonomin som helhet. Normalt antar man inom nationalekonomin att de två branscher som har hög spridningspåverkan – s.k. multiplikatoreffekt – är byggsektorn och fordonsbranschen. Jag har inga nyare siffor men man brukar anta att multiplikatorn är minst tre för bildindustrin. Det betyder att varje investerad miljard i bilsektorn multiplicerar sig i ekonomin tre gånger. Självfallet har en nedgång en motsvarande negativ inverkan på ekonomin och tillväxten. Det betyder med andra ord att Sverige, med ett beslut om att förbjuda försäljning av bensin – och dieselbilar, skickas rakt in i en lång och djup depression. Om en biltillverkare inte kan sälja sina fordon på hemmamarknaden så blir det dessutom svårare att sälja på exportmarknaderna.

 Fyrtakts Otto-motorn har i själva verket under mer än 130 år utvecklats och optimerats på alla tänkbara sätt, effekt, hållbarhet, vikt, vibrationsfri, effektivare bränsleutnyttjande med lägre bränsleförbrukning som följd, effektivare förbränning med renare avgaser etc. Det finns absolut inget som talar för att fyrtakts Otto-motorn nått sitt maximum i något av dessa avseenden!

 Fler exempel skulle kunna presenteras. Feminismen med en ”feministisk utrikespolitik” och en ”feministisk regering.”  Extremt snarare än lagom! Klimatalarmismen antar också allt mer drag av extremism snarare än lagom med agronomer som ”superklimatforskare”, meteorologer som klimatexperter, en 16 årig flicka som propagandist och 87 influensers som ber att makthavarna ”skall köra över folket” för att hantera ”klimathotet.” Anders Wijkman, Per Holmgren m.fl. hävdar t.o.m. att ”demokratin skall sättas på paus”! Knappast vad man skulle definiera som lagom!

 Lennart Waara disputerade 1980 i ekonomisk historia på en avhandling om statligt företagande i marknadsekonomier. Undervisat vid Uppsala universitet. Arbetat som revisionsdirektör på Riksrevisionsverket. Organisationskonsult med uppdrag åt bland andra finansdepartementet, utrikesdepartementet och åt Sida i Ryssland. Företagsledare i olika företag bland annat som VD och rektor för Beckmans School of Design och näringslivsdirektör i Örebro kommun. Blogg kring politik, samhälle och kultur: lennartwaara.com

 

VENEZUELA

03 februari 2019

 

Venezuela är ett rikt land inte minst på grund av oljetillgångarna som enligt vissa uppgifter är större än Saudiarabiens. Dessutom har landet stora malmtillgångar. Venezuela är ett land som borde vara ett välfärdsland men som i vanlig ordning förstörts i grunden av kommunist-socialistiska regimer med först Hugo Chavez och numera Nicolas Maduro. Båda valda i allmänna val. Dock kraftigt ifrågasatta pga. stora hinder för en verklig opposition och sannolikt rent valfusk. Idag är Venezuela trots alla tillgångar som nation bankrutt och med negativ ekonomisk tillväxt. Alla relevanta ekonomiska parametrar visar samma sak!

 Venezolanerna protesterar rättmätigt på gatorna mot Nicolas Maduro på samma sätt som fransmännen protesterar emot Emanuel Macrons regim! Den sittande presidenten, Nicolás Maduro, har betydligt mindre stöd, både nationellt och internationellt, än talmannen Juan Guaidó, som utropat sig till interimspresident.

 Det som är geo-politiskt oroande är det amerikanska erkännandet av Juan Guaidó som president och vapenskramlet och hotet att skicka 5000 soldater. Det vet vi hur det slutar!

 Från 1946 och fram till idag har USA med CIA som vägröjare varit inblandade i 81 statskupper i olika länder. För det mesta med framgång i USA:s och CIA:s ögon. I Libyen fick man bort diktatorn Muammar Gaddafi som sedan mördades. Sedan bombades Libyen från en fungerande nation och stat ”tillbaka till stenåldern” som frasen lyder i USA alltsedan Vietnamkriget. Sverige deltog med JAS Gripen i spaningsuppdrag i det rövartåget! I Irak gjorde sig USA med CIA som spjutspets av med diktatorn Saddam Hussein i en likaledes fungerande nation och stat. Saddam Hussein dödades sedan efter en rättegångsliknande process! Irak är idag en dysfunktionell stat. Försvarat idag av ideologiskt förvirrade och förblindade neo-cons! Läs kommentarerna på mitt inlägg på Det goda Samhället! I Syrien har USA och CIA misslyckats med att få bort Bashir Al Assad trots CIA:s intriger och covert operations, bombningar och vapensamarbete med rebellgrupper inklusive IS. Israel är självfallet inblandat i Syrien med rena bombningar.

 Ett annat exempel på en misslyckad operation är invasionen på Kuba vid Grisbukten (Bay of Pigs 1961). Grisbuktsinvasionen började som en helt CIA ledd och initierad operation med stöd av ett antal militärt tränade exil-kubaner. Invasionen misslyckades därför att den geo-politiskt hederliga (Vietnam och Israel) John F Kennedy vägrade sända militärt stöd vilket CIA räknat med. Det medförde ett hat inom CIA emot JFK som så småningom ledde till mordet på JFK i Dallas med CIA:s inblandning.

 Venezuelas befrielse från Nicolás Maduro måste vara venezolanernas eget verk. Den uppfattningen utgår ifrån en geo-politiskt viktig princip; ”ett folks befrielse måste vara dess eget verk”. Historiskt har befrielse på andras länders bajonetter sällan blivit lyckade! Libyen och Irak är tillräckligt tydliga exempel. Erkännandet av Jean Guaidó som president i Venezuela är därför geo-politiskt felaktig. Vilka de nationella och internationella politiska konsekvenserna blir kan inte överblickas. Utifrån vilka kriterier kan ett land ”erkänna” en icke vald politiker i ett annat land som legal regent? Ett exempel, Tyskland erkände marionetten Vidkun Quisling som Norges regent efter den tyska ockupationen. Norges legala regering satt i England tillsammans med statsöverhuvudet! Är det möjligt att erkänna Marinne Le Pen som president i Frankrike eftersom Emanuel Macron f.n. har mycket lågt stöd? Naturligtvis inte! Det skulle medföra allehanda internationella och legala problem.

Jag misstänker att CIA är inblandade och agerar i bakgrunden till Juan Guidó. USA:s snabba ”erkännande” av honom som president var i säck innan det kom i påse. Kanada har heller inte där att göra! När EU parlamentet nu uppmanar EU kommission att ”erkänna” Juan Guaidó Som president är det en helt felaktig geo-politik. Eftersom den är principiellt felaktig så väntar jag på att de politiskt erbarmliga Margot Wallström och Stefan Löfven också erkänner Juan Guaidó.

 Vi vet redan på förhand vart ett ingripande militärt från USA:s sida leder. Vi har sett det flera gånger redan bl.a. i Mellan-östern. Fokus kommer att ligga på att ”befria” oljefälten på samma sätt som de gjort i Syrien och andra länder. Sedan kommer ägande och utnyttjandet av dessa oljefält genom olika skenaffärer att hamna hos några få amerikanska finansfamiljer vars namn är väl kända i sådana sammanhang, Rockefellers och Rothshields.

270% HÖGRE RISK FÖR TRAFIKOLYCKOR BLAND INVANDRARE ENLIGT VTI.

31 januari 2019

Det senaste året har jag kört i genomsnitt 25 mil per dag. Jag har sett många galna körningar både i städer och på motorvägar. I nio fall av tio har det handlat om förare med annan etnisk bakgrund än svensk. Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) bekräftar nu min individuella erfarenhet. Invandrare ÄR kraftigt överrepresenterade i att orsaka trafikolyckor!

Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut är risken för inblandning i trafikolycka högst bland förare som är födda i Mellanöstern och Nordafrika. I dessa grupper är det hela 270 procent högre risk för trafikolyckor än bland svenska körkortsinnehavare.

– Som svensk är man uppfödd med trafiksäkerhetskunskap redan från dagis. Den kunskapen saknas hos de flesta invandrare. Det leder till att vi har olika beteenden enligt VTI.

VTI skall därför i forskningsprojektet ”Invandrare i det svenska vägtransportsystemet” granska trafikolyckor som olika invandrargrupper varit inblandade i.  Projektet skall ta reda på förarbeteenden, attityder och normer. Det är en granskning som inte är nödvändig för infödda svenskar påpekar forskarna. Bakgrunden till studien är enligt VTI att invandrare betydligt oftare är inblandade i trafikolyckor än svenska förare.

Ännu ett värdefullt bidrag till det svenska samhället av den muslimska massmigrationen! Undrar hur minister Morgan Johansson med ett leende ljuger bort detta?

SPRÅKTEST INFÖRS I SVERIGE ENLIGT DEN SAKPOLITISKA ÖVERENSKOMMELSEN MELLAN S, MP, C OCH L

29 januari 2019

 

 ”Språkkrav för medborgarskap. Vi vill stärka medborgarskapets status och främja ett inkluderande samhälle. Därför ska ett godkänt prov i svenska och i grundläggande samhällskunskap vara ett krav för medborgarskap i Sverige.”

 Det är ett absolut minimum som föreslås och märkligt att det inte införts tidigare. Testet löser inte problemen med den växande muslimska diasporan och dess dysfunktionella inverkan på det svenska samhället.  Ett språktest kanske kan bidra till att Sverige skickar tillbaka de allra mest lågkompetenta och lågutbildade muslimerna! De utgör en stor skara migranter som aldrig kommer att kvalificera sig ens för de enklaste jobb utan fortsätter att leva på skattefinansierade bidrag in i pensionen.

 Den tidigare Folkpartiledaren (L) Lars Leijonborg föreslog språktest redan 2002. Folkpartiet ökade sitt röstetal i valet med nästan 9 procent. Aftonbladetsledarsida anklagade som vanligt i migrationssammanhang Leijonborg för ”röstfiske i grumliga vatten” och menade att hans parti var på väg ”huvudstupa rakt in i konservatism”.

 Många länder har dock krav på språkfärdighet för medborgarskap. USA, Kanada och 36 av de 47 medlemmarna i Europarådet samt alla nordiska länder utom Sverige.

 Undersökningar av väljaropinionen visar att 77 procent är positiva till att införa kunskapstest i svenska och samhällskunskap för medborgarskap.

GÖRAN PALMS ”INDOKTRINERINGEN I SVERIGE” – EN OMLÄSNING.

28 januari 2019

Det europeiska upprorsåret 1968, då min fru jag och befann oss i studentrevoltens Paris, utkom en bok Indoktrineringen i Sverigeskriven av den socialistiske författaren Göran Palm, död 2016.

Det var en mycket omskriven och diskuterad bok inte minst inom den svenska vänstern. Jag köpte och läste den. Fann den intressant vilket jag gör än idag om än av motsatta skäl. Boken är sedan länge utrangerad ur mitt omfattande bibliotek. Inför en omläsning och en artikel så har den inhandlats på nytt för 40 kronor på antikvariat. Så kan det gå.

Anledningen till att jag funderat på en omläsning är självfallet att boken behandlar indoktrineringen utifrån det dåtida ”bestående samhället” med kapitalism och borgerlig hegemoni. SVT ansågs på den tiden ”högervridet.” Idag kan vi som granskar och följer samhällsutveckling, medias nyhetsrapportering och samhälls- och kulturdebatten tydligt identifiera förändringen. Indoktrineringen i Sverige utgår numera från en huvudsakligen vänsterpolitisk ideologi. Mer exakt tysk neo-marxism och fransk postmodernism som smälts samman till identitetspolitisk ideologi. Svårförståeliga begrepp men det är den konkreta teoribasen bakom det som oftast kallas PK-ideologi. Den filosofiska utvecklingen finns analyserad i bland annat Stephen R.C. Hicks Postmodernismens förklaring. Skepticism och socialism från Rousseau till Foucault samt Roger Scruton Fools, Frauds and Firebrands. Thinkers of the New Left.

Göran Palm definierar år 1968 indoktrinering, utifrån Bonniers lexikon som: ”intensiv psykisk påverkan på en person i syfte att få honom att omfatta en viss politisk doktrin.” Jag gillar inte den definitionen och föreslår tre andra.

Wikipedia: ”Indoktrinering kan betyda dels upplärning, instruering, dels politisk påverkan, hjärntvätt. Ordet kommer av doktrin som betyder lära, lärosats, åskådning. Till skillnad från annan undervisning går indoktrinering ut på att få eleven att omfatta en given doktrin utan att ifrågasätta den.”

Svensk Ordbok: ”ensidig (och ständig) intellektuell påverkan ofta indirekt.”

Svenska Akademins Ordlista:  ”genom intensiv påverkan bringa ngn att omfatta en lära, uppfattning e.d.”

Genom att kombinera dessa tre definitioner vill jag med indoktrinering avse en ständig och ensidig intellektuell och politisk påverkan för att bringa någon att okritiskt omfatta en lära, uppfattning och doktrin.

Upprorsåret 1968 identifierade Palm följande kollektiva medel för indoktrinering: massmedia, böcker, förordningar, affischer etc. I annat sammanhang nämner han också utbildning och uppfostran. Palm skriver också om ”den faktabeljugande anti-kommunismen i skolornas läroböcker.” Idag utmärks skolans läroböcker snarast av ett förtigande av de kommunistiska brotten. Medan elever med rätta lärt sig allt om de nazi-tyska brotten så är man okunnig om de 60 miljoner civila dödade i den stalinistiska kommunismens namn och de över 100 miljoner döda civila som Mao Tse Tung är ansvarig för (se den detaljerade och omfattande The Black Book of Communism av S. Courtois). Skildringen av historien har bytt skepnad och förtecken.

En lista över indoktrineringens medel i Sverige 2019 blir mer omfattande. Massmedia (främst dagstidningar som DN och SVD) som sannolikt blivit än mer propagandistiskt påverkande som ett resultat av mediakoncentrationen till ett fåtal ägare. Statstelevisionens hegemoni hos medborgarna har större genomslag med flera kanaler och mer sändningstid inte minst ifråga om nyhetsrapportering. Statstelevisionen har intagit den Orwellska rollen som ”Sanningsministerium”. Den ”djupa staten” inkluderande statliga myndigheter bedriver en aktivistisk politisk ”informationsverksamhet”. Migrationsverket, Brottsförebyggande rådet, Försäkringskassan, Rikspolisstyrelsen, Arbetsförmedlingen presenterar politiskt vinklad och tillrättalagd statistik om exempelvis migration, migrationens kostnader, migranternas låga sysselsättning och brottsligheten i den muslimska diasporan. Sist men inte minst ser vi en oroande förändring av universiteten, i synnerhet humaniora och samhällsvetenskap, med genusinriktad pseudoforskning, rasifieringsteorier, feministisk forskning, identitetspolitiska kurser och en neo-marxistisk postmodernism som samlande ideologi.

En fullkomlig explosion av olika internetmedia har emellertid förändrat informationsförmedling och indoktrineringsmöjligheterna i grunden sedan 1968. Internetmedia innehåller också motkrafter i form av fria media och en alternativ intellektuell diskurs av hög lödighet.

Göran Palms bok är ingen vetenskaplig tungviktare och exemplen är delvis banala (borgerliga namn på rosor). Boken är dock intressant med konsekventa socialistiska teser om en borgerlig indoktrinering. Boken är ett tidsfenomen och en angelägen relief till Sverige idag.

Palm skriver också på ett ställe i boken att ”det bästa motmedlet mot indoktrinering är kunskap om att indoktrinering förekommer – och att den ofta är särskilt effektiv när den dyker upp i sammanhang där ingen letar efter den”.

Skaffa gärna Göran Palms bok via antikvariat och läs den med dagens perspektiv. Det är en både roande, intressant och lärorik läsning. Hur har den ”borgerligt kapitalistiska” indoktrineringen kunnat omvandlas under 50 år till en neo-marxistisk och PK-ideologisk indoktrinering?

Är det 68:orna som marscherade in i media, SVT/SR, myndigheter och regeringskansli och som ”förändrade systemet inifrån”? Det var faktiskt en doktrin som gamle västtyske studentledaren Rudi Dutschke förespråkade 1968. Han sköts i huvudet men överlevde attentatet och dog 1979.

EMMANUEL MACRON!

28 januari 2019

Frankrikes president Emmanuel Macron kritiserar Venezuelas sittande president Nicolás Maduro. Macron kallar presidentvalet år 2018 för ”illegitimt.” Samtidigt hyllar han alla de hundratusentals människor som protesterar på gatorna för ett maktskifte i Venezuela. Den franska presidenten skriver ordagrant att han ”välkomnar modet hos hundratusentals venezolaner som protesterar för deras frihet”.

 Samtidigt pågår sedan flera månader varje helg i Frankrike breda omfattande folkliga protester mot den sittande presidenten Emmanuel Macron och hans politik. De s.k.  Gula västarna kämpar mot presidentens politik och för ett avsättande av presidenten. Precis som i Venezuela!President Emmanuel Macron svarar med att skicka den franska polisen och de tungt beväpnade gendarmeriet ut på gatorna för tysta det egna folket med tårgas och batonger.

 Ibland är kulisserna bjärta!

HUR EXTREMISTISK ÄR STEFAN LÖFVEN?

23 januari 2019

Statsminister Stefan Löfven anger i sin regeringsförklaring att han avser att FÖRBJUDA FÖRSÄLJNING AV NYA BILAR 2030! Det är bara 11 år bort!

Inget annat land i världen har planer på en liknande lagstiftning, inte ens Nordkorea. Hur man skall tvista svensk lag och grundlag för att förbjuda svenska medborgare (hur bli det med utländska medborgare) att köpa en ny bil undgår mitt förstånd. Kan man åka till Tyskland och köpa sin nya Mercedes? Eller blir det förbjudet? Man får kanske inte föra in bilen i landet. Ungefär som att man inte får föra in narkotika eller vapen! Utländska medborgare, får de ta in en ny bil och sedan sälja den till mig som begagnad. Skall Sverige bli Europas avstjälpningsplats för begagnade bilar?

Vilken är anledningen till förbudet? Klimatalarmismen? I så fall helt korkat. Nya bilar blir allt bränslesnålare, renare, bättre, hållbarare och säkrare. Men nej, svenska medborgare skall köra äldre och sämre bilar.

Det intressanta med dagens bilar är att fyrtakts Otto-motorn uppfunnen för ca 130 år sedan fortfarande är den bästa motorn för framdrivning av ett fordon. Den har överlevt alla alternativ som kommit. Otto-motorn går genom fortsatt forskning och utveckling att optimera ytterligare. Det är dock inte en kunskap och information som Stefan Löfvens regering är intresserad av!  Idag finns dessutom mer kända oljetillgångar än någonsin tidigare. Nya oljekällor hittas hela tiden och det prospekteras efter fler. För ett par årtionden var det politiska media larmet att oljetillgångarna skulle ta slut och att vi ”måste ställa om”. Det var lika fel som när man för hundrafemtio år sedan varnade för att koltillgångarna var på väg att ta slut. Idag har vi mer kända koltillgångar än någonsin tidigare i historien

Vad skall vi som bor på vischan färdas med om inte den egna bilen? En kollektivtrafik som inte finns? El-bilar? El-cyklar? Cykla och gå?

Jag har många gånger ironiserat om Stefan Löfvens intellektuella utförsgåvor. Uppenbarligen med rätta! Att ta med ett sådant förslag – även som en eftergift mot Sveriges mest extremistiska parti MP – är ren och oförfalskad dumhet! Det är så ”dumt så klockorna stannar” som en vän till mig brukar säga!

Regeringen Löfven planerar faktiskt medvetet att skicka ner Sverige i en djup depression om 11 år genom att förbjuda NYA bensin- och dieselbilar. Volvo personvagnar med 38 000 anställda och 157 miljarder i omsättning, underleverantörer i ungefär samma omfattning. Övriga bilförsäljare av olika märken i Sverige. Lägg därtill reservdelstillverkare, försäljare av reservdelar o biltillbehör, bilverkstäder, servicestationer, bensinmackar, bensinbolag. En stor del av Sveriges centrala ekonomi (med mycket stora multiplikatoreffekter in i övriga delar av ekonomin) planerar regeringen ledd av Staffan Löfven med MP:s Lövin som bisittare stödd av Annie Lööf och Jan Björklund att förstöra. Se framför er hur Stefan Löfven, Annie Lööf, Jan Björklund och Isabella Lövin sitter och tar fram förslag, diskuterar, förhandlar och skriver texter utan att någon vaknar till och säger att detta är ren dumhet. Hur kunde det gå till? Var finns förståndet hos dessa?

Konsekvensen av planerna från S, MP, C och L blir en ekonomisk spiral som slutar i total depression och kapitalförstöring. Allt offer på ett förment klimataltare. Undrar hur många kvalificerade ingenjörer, ekonomer och mekaniker som migrerar till länder med mindre galen bilpolitik där det kommer att finnas arbete i den breda bilsektorn!

Uppgiften för oss alla som har förståndet i behåll blir att  vid varje tänkbart tillfälle påminna om detta politiska förslag. Vi har två val 2022 och 2026 på oss att få bort dessa politiker från regeringsmakten! Det brådskar allt mer!

 

 

 

MÅNGKULTURENS VÄLSIGNELSER!

22 januari 2019

År 1975 togs av Olof Palmes regering beslut om införande av mångkultur.

I Regeringens proposition om riktlinjer för invandrar- och minoritets­politiken m. m.; Prop. 1975:26 skriver man att den svenska folkets skall ”utbildas i mångkultur”. Ett finare ord för att medborgarna skall indoktrineras! När detta nu genomförts och senare regeringar öppnat gränserna för en omfattande muslimsk välfärdsmigration kan vi se allt som det svenska samhället tillförts av välsignelser.

För att ingen skall tvivla på alla nya intressanta företeelser som tillförts och förändrat Sverige görs listan utförlig om än i rubrikform och utan prioritetsordning.

Utresande och återvändande IS/daesh-terrorister. Flera hundra enligt SÄPO men med stort mörkertal.  Hittills har ingen av de 150 personer som återvänt från IS till Sverige dömts för brott begångna i konfliktzonen. I Vivalla I Örebro har det skett lynchning på öppen gata och ett par tiotal återvändande terrorister, mördare, torterare, våldtäktsmän och pedofiler går lösa på gatorna.

Religiös könsapartheid och ett klanstyrt patriarkat med kvinnor och flickor närmast omyndigförklarade

Vägpirater som medfört att rastplatser efter våra stora vägar på vissa platser tovats stänga.

Stenkastning, raketskjutningar och överfall mot polis och blåsljuspersonal under uttryckning.

Gruppvåldtäkter med kraftig överrepresentation av afghaner och somalier enligt genomgång av 4000 domar

Hedersmord av exempelvis döttrar som inte lyder de muslimskt patriarkala reglerna

En muslimsk diaspora (parallellsamhällen, no-go zoner) egna sharialagar och shariadomstolar

Klanvälden i den muslimska diasporan, inklusive klanfejder

Våg av åldringsrån med bl.a. mediakända personer som förövare

Barnäktenskap, stort mörkertal. Barn- och tvångsäktenskap är en djupt rotad tradition i muslimska och andra lågutvecklade länder varifrån merparten av Sveriges asyl- och anhöriginvandrare kommer. Många invandrare är inte beredda att överge dessa och andra traditioner trots att de står i strid med såväl svensk lag som svenska värderingar. Man tvingar även barnen, som kanske är födda i Sverige, att hålla fast vid ursprungslandets primitiva sedvänjor.Bara under förra året finns minst 31 fall registrerade, vilket innebär att ett lägsta-scenario är att flera invandrarbarn råkar ut för detta varje månad. Drygt 80 kommuner valde att inte svara på SR Ekots frågor, varför fler registrerade fall kan finnas som inte kommit med i kartläggningen.

Polygama äktenskap, stort mörkertal. Nacka-fallet med tre fruar och kommunalt köp av tre bostäder inklusive försöjningsbidrag var omskrivet.

Tvångsäktenskap, stort mörkertal. Flickor tvingas utomlands och gifts bort i mycket unga år ofta inom släkten. Kusingiften med stora kommande risker för genetiska störningar/missbildningar/efterblivenhet, vilket redan förekommer frekvent i dessa länder.

Tält- och husvagnsläger, av främst romska tiggare runt våra större städer.

Bilbränder i den muslimska diasporan. Rapporteras frekvent i media i Stockholm, Göteborg och Malmö samt andra städer som ex. Västerås.

Bombgruppens tekniker har åkt ut på 100 sprängningar i Sverige i år. Bara under det senaste dygnet har det smällt på tre platser i landet. Först i Malmö, därefter i Växjö och bara några timmar senare i Landvetter utanför Göteborg.Den senaste tiden har kurvan stegrat med 30 sprängningar under september, oktober och inledningen av november. Hittills i år har skett mer än dubbelt så många sprängningar jämfört med motsvarande period förra året.– Om man även jämför med andra länder i Europa och världen som är på samma utvecklingsnivå sticker vi ut, säger Ylva Ehrlin, analytiker på nationella bombskyddet. Bombskyddet åker även ut på larm om misstänkta bomber som upptäcks innan de har detonerat. I år har det varit 76 fall av den typen av sprängladdningar – utöver de 100 gångerna som det har sprängts, enligt Ylva Ehrlins sammanställning.

Gängmord, döds-skjutningar och granatattacker. Exempel: Narkotikauppgörelser, konflikter mellan släktgrenar och hämnd för tidigare mord. Det är några av de misstänkta motiven till skjutningarna i Uppsala. Under det senaste året har det skjutits 21 gånger i staden och flera av de misstänkta skyttarna kopplas till de kriminella gängen i Uppsala – bland annat Gottsunda-nätverket. SVT Nyheter har kartlagt årets alla dödsskjutningar. 42 personer har skjutits ihjäl och 140 personer har skadats i de totalt 320 skjutningarna i Sverige under året. Det är mer än dubbelt så många som för bara fem år sedan. Bara i Malmö rapporterar Kvällsposten i en genomgår 48 skjutningar under 2017.

Ökad etnisk och social segregation i samtliga 290 kommuner

Malmö har blivit ett svenskt Chicago med kriminalitet, gängkrig, dödskjutningar, bilbränder, narkotihandel, antisemitism, m.m. Den muslimska migrationen har försökt Malmö i kombination med socialdemokratisk vanskötsel över årtionden. Utan att svenska skattebetalare skickar in 5-6 miljarder kronor varje år till Malmös budget så skulle Malmö gå i konkurs! Kvällsposten rapporterar 48 skjutningar i Malmö under 2017.

Kulturella och sociala traditioner och värderingar som är dysfunktionella och icke kompatibla med traditionella svenska traditioner och värderingar har förts in via muslimerna!

Ökad främlingsfientlighet mellan olika grupper i samhället. Inte minst antisemitism bland muslimerna från Mellanöstern.

Oskuldskontroller som tar upp resurser hos sjukvården

Könssegregerade simhallar/skolklasser/bussar i fler kommuner.

Beskjutning utav lokaltrafik med olika typer av vapen.

Hindrande hemtjänstpersonal och postmän att fullgöra sina uppgifter, inklusive hot och våld mot brevbärare. Ingen paketutkörning av statliga Postnord i vissa alltför farliga invandrartäta områden

Balkongkastningar. Mord maskerade som olyckshändelser. Svåra att bevisa!

Kraftig ökning av antalet trafikolyckor.  Enligt Statens väg- och transportforskningsinstitut är risken för inblandning i trafikolycka är högst bland förare som är födda i Mellanöstern och Nordafrika. I dessa grupper är det hela 270 procent högre risk för trafikolyckor än bland svenska körkortsinnehavare.

Organiserat tiggeri utanför varje större butik och Systembolag i nästan hela Sverige. Handlar enligt rapporter om ca 4 000 personer.

Islamisering i form av moskéer som predikar en våldsbejakande islam, böneutrop från minareter, ramadan. Kända islamistiska imamer rapporteras från Gävle, Eskilstuna, Västerås och Karlstad.

Könsstympning av små flickor. https://samnytt.se/kraftig-okning-av-patienter-pa-sodersjukhusets-mottagning-for-konsstympade/

Sjunkande skolresultat till följd av elever med otillräckliga förkunskaper och satsning av resurser på skolor i diasporan

Taharrush, vuxna arabiska män omringar ensamma kvinnor på gatan och utsätter dem för våld och sexuella övergrepp

Import av Halalkött, extra djur-plågat kött

Comeback av tidigare utrotade fenomen som t.ex. vägglöss, mässlingen och tbc,

Terrorattentat – välkända – på svensk mark. Två större i Stockholm med flera döda.

Hot och attacker mot sjukhuspersonal i synnerhet på akutmottagningarna. Akutmottagningar som tvingas stänga vid dom allt vanligare skjutningarna för att skydda personal och patienter. Vakter anställda på akutmottagningar inklusive skottsäkert glas. och flyktvägar för personalen. Sjukhus som måste bevakas av krigsutrustad polis

Lärare, vårdpersonal och radiopratare med undermåliga kunskaper i Svenska

Ökning av antalet våldsbejakande Islamister enligt SÄPO med ett mycket stort mörkertal

Får och lamm som stjäls och halalslaktas

Invandrargäng som terroriserar och stör ordningen på svenska bibliotek

Spridning av den ovanliga sjukdomen bakteriell hjärnhinneinflammation meningitis där fem-femton procent som drabbas får bestående men eller avlider samt kraftig ökning av antalet HIV fall

Judehat med bl.a. attacker mot synagogor och där Judar tvingas fly städer som Malmö. Exempel: Under mer än fyra år av undervisning av nyanlända elever, mestadels från Mellanöstern, Afghanistan, Jemen, Etiopien och Somalia, har jag uppmärksammat en stor okunskap då det gäller judarna, staten Israel och Förintelsen. Denna okunskap kan leda till rädsla – och i värsta fall hat. Många elever har blivit “hjärntvättade” i sina hemländer om att judar är farliga och att man ska akta sig för dem.

Problem i kollektivtrafiken i områden som Rinkeby, Tensta och Bergsjön där inte ens väktare kan hantera situationen och det krävs poliseskort för att kunna garantera säkerheten. Samtidigt som man varit tvingade av säkerhetsskäl att låta folk som vägrar att betala åka gratis

Hot mot målsäganden och vittnen i svenska domstolar

Fördubbling av antalet anmälningar om hot och våld i skolan

Beskjutning av flerfamiljshus med automatvapen bl.a. i Västerås.

Förskolebarn som retas och mobbas för att dom äter fläskkött eller inte bär sjal inklusive inställda Luciafiranden

Tunnelbanestationer där biljettkontrollanter och ordningsvakter inte får arbeta utan understöd av polis på grund av en alltför allvarlig hotbild

Ökning av misstänkt penningtvätt och finansiering av terrorism.

Dramatisk ökning av skolbränder där Sverige är ledande i världen,

Dramatisk ökning av fysiskt våld och hot i landets skolor. Förekomst av sexuella trakasserier i skolorna.

Andra länder (Kina, Italien och UK) som utfärdar resevarningar för Sverige på grund av risk för terroristattentat, väpnat våld och sexualbrott.

Slutligen närmare en miljon lågintelligenta, lågutbildade och lågkompetenta dysfunktionella muslimska migranter som lever på skattefinansierade bidrag och inte kommer i riktigt arbete på 15 – 20 år. Går in i pensionsåldern så småningom utan att ha betalt in till pensionssystemet. Det kommer att kräva nya reformer/försämringar av pensionssystemet.

 

Källor: Genomgång under en längre tid av vanliga svenska media, främst Aftonbladet, Expressen, DN och SVD samt SVT

 

FROM BAD TO WORSE – STEFAN LÖFVENS NYA REGERING!

21 januari 2019

Sveriges I särklass farligaste parti MP utmärker sig igen! Efter Alice Bah Kuhnke trodde man inte att det kunde bli värre. Det kunde det. Amanda Lind känd som kommunalrådet i Härnösand som köpte världens sannolikt dyraste cykelställ för tolv cyklar valdes av Stefan Löfven som kulturminister utan något ådagalagt intresse eller kunskap. Som vanligt alltså! Lind börjar sin ministerkarriär med att hylla islamisten Mehmet Kaplan som avpolletterades 2016 från Rosenbad efter att ha hyllat turkiska islamister och ätit en middag med de fascistiska Grå Vargarna. Svenska Kommittén mot antisemitism reagerade omedelbart med kritik. Flera andra var kritiska mot Lindsdemokratisyn!

Samtliga kulturchefer för SVD, DN, Aftonbladet och GP ifrågasätter valet av Amanda Lind. DN ser utnämningen som en ”provokation” och Aftonbladet var ”otroligt besviken.”

Jämställdhetsminister Åsa Lindhagens meriter som socialborgarråd i Stockholm var att ge alla illegala migranter försörjningsstöd. Således slösa med skattebetalarnas pengar! Lindhagen tog  vidare ensam beslutet att ge islamisterna i Islamic Relief 300 000 kr till ett illegalt flyktingboende. Islamic Relief är associerade med Muslimska Brödraskapet och terrorklassade i Storbritannien.  Islamic Relief är nära lierat med MP. Än en gång visar det sig hur nära lierade muslimska islamister är med Miljöpartiet! Det är verkligen oroande att de nu sitter i Löfvens regering och kan påverka migrantpolitiken!

Amanda Lind – minister i Löfvens regering – fortsätter nu (22.1.2018) sina omdömeslösa kommentarer kring islamisten Mehmet Kaplan med att säga: ”Han är en del av vår historia! Oh yes, det är ju just det som är problemet” MP:s svårigheter att hålla rent mot islamister och deras organisationer. Händer gång efter annan! Islamic Relief som är när allierat med MP är terrorstämplat i UK!

Kulturministern Amanda Lind vill satsa än mer skattepengar på s.k kulturarbetare i form av ledighet för barn och semester etc. Varför i hela fríden skall jag med min skatt finansiera kulturarbetare som inte kan sälja sina alster. Alla andra som producerar för en marknad får leva på vad de säljer. I annat fall konkurs eller annan verksamhet. Kulturarbetare (vadå arbetare?) kan ropa på bidrag om de inte klarar sig på sina ointressanta alster. Varför? Typiskt kommunistiskt/socialistiskt tänkande!

 

NÅGRA KOMMENTARER KRING AMANDA LIND.

Jan Scherman, medieprofil:

* ”Utnämningen av Lind är en så negativ överraskning att den blir direkt provocerande.”

 

Åsa Linderborg, kulturchef Aftonbladet:

* ”Med valet av Amanda Lind tycks Socialdemokraterna för evigt ha släppt kulturpolitiken. Det är ett strategiskt misstag av Stefan Löfven, men också en provokation mot alla oss som anser att kultur och media kräver kunskap, intellektualitet och nyfikenhet.”

 

Lisa Irenius, kulturchef SvD:

* ”Det bådar inte gott, och det gör inte heller hennes väl snäva kulturella intressesfär: framför allt serier, rollspel och blockflöjt, att döma av tidigare intervjuer. En kulturminister behöver en bred bildning och ett intellektuellt förhållningssätt till kultur och samtid.”

 

Björn Wiman, kulturchef DN:

* ”Ny kultur- och demokratiminister blir Miljöpartiets partisekreterare Amanda Lind – både en skräll och en besvikelse för oss som trodde att den nya regeringen skulle ge kulturfrågorna en fastare förankring i en både politiskt och idémässigt turbulent tid.”

 

Björn Werner, kulturchef GP:

* ”Tyvärr är det bara Sverigedemokraterna som tar kulturpolitiken på allvar i Sverige. Det står klart efter dagens regeringsförklaring och utnämnande av Amanda Lind (MP) till kultur- och demokratiminister.”