Obama och bin Ladin – Revisited.

07 maj 2011

Pratkvarnen i Vita Huset har äntligen agerat, istället för att bara prata! Elimineringen av bin Ladin håller mig inte sömnlös av upprördhet. Sannolikt är detta också början på slutet för terroristorganisationen alQaida! Navy Seals blir på köpet än mer mytomspunna för att inte säga glorifierade. Det kan jag också leva med!

Rätt och riktigt hade naturligtvis – i den bästa av världar – varit att fånga in och i en öppen rättegång döma Osama bin Ladin. Det är det civiliserade samhällets korrekta och bästa reaktion på terrorism och totalitarism. Om du så vill, också det kostnadseffektivaste sättet att avväpna terrorkrafter inte bara bokstavligen utan också andligen. ( Så har det alltid varit alltsedan vänsteranarkister försökt provocera fram revolutionen med attentat men skändligen misslyckats och avslöjats i rättegångar. ) Det är också den korrekta intellektuella hållningen! Till skillnad från allsköns politiska – också i Sverige från både S och M – ryggmärgsmässiga och gammaltestamentliga hämnd reaktioner och kommentarer.

Dessutom är jag själv övertygad om att detta hade varit en än hårdare slag mot alQaida än detta action uppdrag. Jag kan förstå de bevekelsegrunder som gjorde att uppdraget var – det är jag också övertygad om vad som än sägs i presidental speeches – att döda bin Ladin. Därav ”head and chest shots”!

Tyvärr innebär Navy Seals action uppdrag att sannolikheten för ett återval av B. Obama ökar! Just att han inte bara pratat utan äntligen visat potens och handlingskraft har ökat hans popularitet i breda väljargrupper! Rätt åtgärd, fel uppdrag med tyvärr oönskad konsekvens!

Det som däremot känns väldigt främmande är den gammal testamentliga mentalitet som styr de amerikanska medborgare som går ut på gatorna och demonstrerar av glädje. Det kan möjligen förstås som en freudianskt känslomässig ryggmärgsreaktion men den kunskapsmässiga och intellektuella nivån imponerar inte!

Jag kan inte låta bli att se på detta som en parallell till de likaledes primitiva västfientliga demonstrationerna i delar av arabvärlden. Inte heller dessa präglas av kunskap och djup intellektuell analys.

Barack Obama och G W Bush

23 april 2011

Vi hyllar ofta – inte minst vänsterjournalister – whistleblowers. Ofta, men inte alltid, med rätta. När en svensk whistleblower avslöjar Bofors vapenaffärer betraktar i alla fall jag det som gränsande till landsförräderi! Jag är för ett starkt svensk försvar (men samtidigt emot vårt deltagande i USAs expansionistiska krig i Afghanistan)!

Det är därför märkligt tyst från journalisthåll – inte minst vänsterhåll – om USAs/ Barack Obamas – fortsatta behandling av Bradley Manning. Mannen som via Wikileaks avslöjade hur USAs militär från en helikopter skjuter en hop obeväpnade människor – inkl några Reuter journalister. Se filmen på Youtube! Den är stark på gränsen till outhärdlig. Samtidigt skriker soldaterna upphetsat som om deras fotbollslag ”scorat” när det med mycket grov kulspruteeld skjuter ihjäl människor inkl barn!

Bradley Manning är också sannolikt den som till Wikileaks läckt alla de dokument som vi följt, läst och läst om de senaste månaderna, behandlande USA utrikespolitiska motiv och överväganden!

Nu sitter han naken i en 7 kvadratmeters cell med mycket hård behandling fysiskt och mentalt av Barack Obamas regim. Hur mycket respekt kan man ha för den pratkvarnen? Ingen, nada, noll, nothing!

Vid sin installation lovade pratkvarnen i Vita Huset ett slut på Guantanamo som skulle stängas inom ett år. Den finns fortfarande kvar med fångar som lever ett helt omänskligt liv. Fånglägret skall flyttas till USA, en militärbas, men inte stängas.

Nu har USA – efter att en hacker sladdrat – fängslat och låst in Manning. Vad gör och säger Obama? Inget, han är ansvarig för att detta fortsätter.

Jag har mer respekt för G W Bush än för Obama. G W Bush sade att han skulle jaga och tortera terrorister och andra som avslöjade militärens illgärningar och lögner. Det gjorde han också!

Barack Obama däremot har från allra första början pratat en massa men det har inte blivit mycket verkstad. Listan på vad han sagt sig vilja göra men inte gjort är lång och den skall jag återkomma till.

Jag ställer mig frågan; vad hade alla vänsterskribenter sagt om Bradley Manning fängslats och torterats under G W Bush? Det hade blivit en ordentlig proteststorm med petitioner, artiklar och demonstrationer! Med rätta!

Men nu är det tyst, tyst, tyst….

Fy fan…..

Om porträtten på de nya sedlarna!

06 april 2011

Det finns flera glädjande nyheter om vilka historiska personer som skall pryda de nya sedlarna.

Det första och viktigaste är att en av mina stora hjältar/idoler Dag Hammarskjöld hamnar på 1000 kronors sedeln!

Dag Hammarskjöld, en stor religiös mystiker, nationalekonomisk forskare och en lysande ämbetsman av en sort som man får leta länge efter. Inte minst i dagens FN! Hammarskjöld kommer – enligt min mening – att i historien bedömas som en av de få riktigt stora (tillsammans med Tryggve Lie). Modig och med stor integritet, inte minst mot de stora nationerna Sovjetunionen och USA men också gentemot Frankrike och Storbritannien som alla vid olika tillfällen manövrerade för att få bort Hammarskjöld! Han hade också att hantera flera verkligt stora kriser i världssamfundet och gjorde det också på ett beundransvärt sätt!

Läs Brian Urquharts grundläggande biografi!

Men mest av allt beundrar jag ändock Hammarskjöld för hans djupa kristna tankar i Vägmärken. En bok som inte nog kan lyftas fram eller berömmas! Den är i hög grad fortfarande giltig och full av vägledning i livsfrågorna i gränslandet mellan kristen religion och filosofi. Läs den!

Eftersom det var ofrånkomligt att Astrid Lindgren skulle med på en sedel så får man väl vara nöjd med att det blev den s.k. ”tjugan”! Det kan vi väl leva med!

Bland illitterata personer har det länge frodats en föreställning om att hon är av Nobelprisklass och att det är en stor skandal att hon inte fått priset! En skandal hade det varit om Astrid Lindgren HADE FÅTT priset! Det är oftast personer som aldrig läst en bok än mindre böcker av Nobelprismässiga författare som drivit tesen om AL!

Författare som Salman Rushdie (kommer aldrig att få det, politisk feghet), Philip Roth, Joyce Carol Oates (kommer inte att få priset, för produktiv), m.fl., m.fl. har inte fått priset. Listan är lång på Nobelprismässiga författare som INTE fått priset! Astrid Lindgren finns inte med och skall inte med på den listan! Vår störste författare August Strindberg fick det aldrig medan Werner von Heidenstam fick priset! Men Övralid är ju ändock vackert och väst ett besök!

Om björn och varg!

27 mars 2011

Det var väl för väl att det efter omständigheterna gick bra med pojken som råkade väcka upp en björn och blev biten och riven av björnen!

Jag är samtidigt helt fascinerad för att inte säga förundrad!

Ingen ropar på att björnarna är farliga eller skall skjutas. Trots att björn bevisligen river flera människor varje år – företrädesvis jägare – ropar ingen på att de drygt 2000 björnarna är för många eller farliga! Det är ju mycket bra och tyder på sans och balans. Inte ens den björn som rivit pojken skall skjutas vilket förfaller vara ett klokt beslut. I liknande varg hade en varg aldrig kommit undan!

Björnen sover, björnen sover i sitt lugna bo. Han är inte farlig bara man är varlig men man kan dock…

Tänk Er en annan situation! Tänk Er att en varg bara hade stannat upp och hotat med gläfsande efter pojken. Hela den samlade jägarkåren och landets alla rednecks hade samfällt krävt att 20 vargar till borde skjutas eftersom de är så farliga. Ändock har ingen varg i modern tid attackerat människa. Den varg som i slutet av 1800-talet attackerade en människa var en domesticerad varg som släppts fri!

Den lysande miljöministern Andreas Carlgren hade naturligtvis sagt att frågan skall utredas och sedan landat i beslutet att flera vargar måste skjutas med argumentet att man därmed skapar acceptans för fler vargar. Notera den otroliga logiken i detta argument!

Tänk på slädfärden i Selma Lagerlöfs Gösta Berlings Saga, Rödluvan och vargen m.fl! Om du ropar på vargen kommer han och tar dig…

Exit Östros!

21 mars 2011

Jag måste tillstå att Östros (tidigare Waaranperä) sorti i media i dag är en av de snyggare man sett. Storstilat, storartat om än en aning svulstigt och pompöst. Generöst också mot Partiet! Man har sett sämre losers! Att herr Östros tar sig själv på mycket stort allvar är dock ganska klart!

Att bli så rått petad – trots två år kvar på sitt valda mandat – och ändock själv ställa sig åt sidan utan strid måste ses med respekt! I synnerhet som Östros – också medger att han – blivit väldigt överraskad och besviken över valberedningens petning! Det är ett ganska tungt fall att gå från presumtiv partiledare till knapptryckande riksdagsman på ett par dagar! Tycker nog att Östros ändock hanterade detta inför media med stor fattning och sjävövervinnelse! Fallet var dock väntat av oss – andra utanför S – intresserade iakttagare!

Det jag dock hade svårt med var Östros närmast heliga hänvisning till Partiet! Dess väl och ve verkade stå över det mesta i tillvaron. Påminde en hel del om hur gamla kommunister sett på sitt Kommunistiska Parti! Hans retorik förde tankarna till en närmast religiös syn på organisationen men så är också detta en ganska vanlig åkomma bland socialister av olika schatteringar.

Måste väl tillstå att jag vet detta av egen erfarenhet efter att under studentåren i Uppsala varit aktiv och övertygad socialist!

Demokratin och S ommöbleringar!

20 mars 2011

Den parlamentariska demokratin kräver att det finns flera konkurrerande politiska grupperingar och partier. Inget land mår bra av att ett politiskt block dominerar under lång tid. Det långa socialdemokratiska maktinnehavet var inte bra för Sverige och sannolikt tappade Sverige i tillväxt under en lång följd av år som ett resultat av S skatte- och tillväxt- och företagarpolitik (läs avsaknad).

Konkurrens anses bra i alla andra sammanhang såsom företagande, varu- och tjänsteutbud samt utbildning! Jag menar att det i än högre grad gäller inom politiken. För att undvika inavel, neopotism och ärvda maktpositioner måste man riskera att förlora makten med jämna mellanrum! Se bara på alla socialdemokratiska toppar vars barn erhållit ärvda ämbeten i politik och stat! Behöver jag nämna namn?

Det är därför inte bra för demokratin att Sverige under en tid saknat opposition! Nu möbleras uppenbarligen om rejält i Socialdemokraternas VU! Knepiga Baylan, giriga Lundby-Wedin, gnälliga Östros, sega Österberg m.fl får gå!

VU bantas rejält och nya personer väljs in! Jag vet inget om dem men sämre kan det väl inte bli. Jag hoppas verkligen på en vital och levande politisk diskussion och kraftfull opposition i de fall där alliansen är ute och cyklar (ja, sådana områden finns; Afghanistan, Vattenfall, vargjakten, FRA-spaning etc). Det ser också ut som om bandet till LO tas bort vilket vore en riktig välgärning i en situation när merparten av LO-medlemmarna röstar på andra partier än S.

Sverige behöver och Alliansen behöver en riktigt kraftfull opposition om inte annat så för att demokratin skall vara levande och vital. Det som händer nu gör att jag tycker att det börjar kännas som om luften är lättare att andas. Eller, är det bara våryra som infunnit sig inför att fågelskådande och fotograferande nu tar fart igen?

Hoppas att S utveckling inte blir som med mannen som hoppade från Empire State Building och när han passerade 11:e våningen konstaterade: ”So far so good!”

På tal om Japan: En gång i tiden när Gunnar Engellau (Pehr G. Gyllenhammars tidigare svärfar) var chef för Volvo och kom hem efter ett industribesök i Japan konstaterade han: Dom kommer aldrig ifatt oss!

Intervention i Libyen!

18 mars 2011

Snön vräker ner och i FN:s Säkerhetsråd har man röstat igenom att intervenera militärt i Libyen (med en eufemism kallad flygförbudszon över Libyen). När jag sitter här på berget och tittar ut över Våtsjön kan jag nästan se Apokalypsens ryttare långt därborta i förtoningen!

Jag kan förstå jublet i Benghazi och bland alla som stödjer demokratirörelserna i Libyen (och indirekt i andra arabdiktaturer). Jag kan också förstå besvikelsen i Bahrein som gärna ser en liknande intervention där. I Bahrein har dessutom den sittande diktaturregimen kallat in främmande trupp (fr. bl.a. Saudiarabien).

Men vad betyder beslutet i Säkerhetsrådet (10 röstade för och 5 lade ner rösterna; Kina, Ryssland samt Tyskland)?

Marktrupp kommer inte att få sättas in men i övrigt finns alla möjligheter att sätta in flygattacker mot flygvapnet, flygbaser, stridsvagns- och luftvärnskoncentrationer. Vilka länder som kommer att delta är oklart men man kan gissa på USA, Frankrike och Tyskland. Det är länder som har kompetens och kapacitet (notera eufemismen) att genomföra en operation av den magnitud som krävs!

Det låter så snällt och oskyldigt med flygförbudszon men i praktiken innebär detta KRIG mot Muammar Ghaddafis militärstyrkor!

Det finns anledning att hoppas att beslutet innebär att regimen i Libyen faller snabbt (som ett resultat av inneboende motsättningar) i annat fall fruktar jag ett blodigt utdraget krig! Det förefaller just nu heller inte uteslutet att Sverige kommer att dras in i detta!

Krigshetsarna i regering och socialdemokrati är öppna för detta!

Det finns all anledning att följa detta timme för timme de närmsta dagarna. Jag kommer att ta del av varje tänkbar ukas och följa händelserna via internationella media.

Intervention eller ej i Libyen.

17 mars 2011

Den fruktansvärda Ghaddafi regimen ser just nu ut att krossa demokratirörelsen i Libyen.

Den optimistiska tonen i mitt förra inlägg om demokratirörelserna i arabvärlden och hänvisningen till dominoteorin har visat sig slå fel! I Libyen segrar just nu de antidemokratiska krafterna liksom i Bahrein och Saudiarabien.

Just nu diskuteras i FN och i EU frågan om att införa att flygförbud över Libyen. Frågan beskrivs ibland lite populistiskt som ett enkelt administrativt beslut! I själva verket innebär en implementering av ett flygförbud i Libyen bombningar av Ghaddafis flygvapen och flygfält. Sannolikt innebär det också att man (vilka?) måste skicka trupp för att övervaka att flygförbudet efterlevs. Det innebär således i praktiken främmande trupp på Libyskt område.

Demokratirörelsen i Libyen efterfrågat stöd från västvärlden men samtidigt starkt avvisat främmande trupp och militär intervention! En gammal sanning är också att ett folks befrielse måste vara dess eget verk! Vi har åtskilliga exempel på att främmande trupp försökt införa demokrati!  USA i flera länder ex. i Vietnam! Demokrati på bajonetter är ingen hållbar idé! Se bara på försöken I Afghanistan, där Sverige deltar i den amerikanska erövringskriget med motiveringar om att minska kvinnoförtrycket!

Det känns konstigt att i denna fråga ha hamnat på samma sida som amerikanska militärer och Kinesiska diplomater som är tveksamma till det rätta eller möjliga i att intervenera i Libyen. Kina gör det med ett (hycklande) argument om att ett lands inre affärer är dess egen sak.

Frågan är således inte helt enkel. Jag måste säga att jag förstår tveksamheten inför ett beslut om flygförbud och de konsekvenser det medför!

Samtidigt är det frustrerande och fruktansvärt att se demokratirörelsen hänsynslöst bombas och skjutas sönder och samman. Också här riskerar vi spridningseffekter. Andra diktaturer i arabvärlden samlar mod och kraft att hårdhänt slå ner demokratirörelserna!

Under dagen lär vi få klarhet i vilket beslut FN:s säkerhetsråd kommer till!
Oavsett vilket det blir (om det inte bara blir en urvattnad kompromiss utan verkan) så är det ett val mellan pest och kolera!

Palmemordet och stolle teorier – Revisited!

05 mars 2011

Alla som lanserar andra mördare och mördarteorier än den frikände Christer Petterson har två viktiga saker gemensamt (förutom stolligheterna) nämligen att ta sig runt Lisbeth Palmes vittnesmål och Palme utredarnas uppfattningar!

Den första är självklart att Lisbeth Palme vid konfrontation ( även om den inte gjordes polisiärt helt korrekt ) har pekat ut mördaren. Både i tingsrätt, hovrätt och även sedermera har Lisbeth Palme vidhållit sitt tydliga och klara utpekande!

Oavsett om du lanserar polis/säkerhetstjänt, PKK, Sydafrika, Jugoslavien eller andra ”teorirer” så måste du underkänna detta vittnesmål. Det görs – har jag nu funnit – med den ena konstiga logiken eller detaljen efter den andra. Hon har ”velat få ett slut på det hela”, inte kunnat känna igen mördaren för att hon var traumatiserad, tagit fel person, inte sett rätt jacka, misstagit sig på ett vittne, egentligen inte sett mördaren, andra har inte sett mördaren etc, etc.

Faktum kvarstår; det bästa vittnet till mordet och mordförsöket har tydligt pekat ut mördaren i två rättegångar och även sedan! I varje annat historiskt mordfall hade det räckt! Det räcker också för min del! Men inte för de privatspanare och andra som leker mördarjakt och som kan alla detaljer men helt saknar metodträning och analytisk kunskap och därmed fastnar i detaljer men inte förmår bedöma helheten! Selektiv perception heter sådant och är en inte helt ovanlig företeelse bland oskolade och vetenskapligt otränade personer!

Instans nummer två som stollarna har att ta sig runt är att den riktiga Palmegruppen (nu pensionerad) betraktar mordet som ”polisiärt uppklarat”. Det är väl så långt de kan gå i sina utsagor eftersom mördaren är frikänd i rättsliga instanser! Det är den mest sakkunniga gruppen, därtill insatt i hela utredningen OCH tränade och skolade i spaning och analys (till skillnad då från ….).
För min del ett blytungt argument i alla avseenden!

Shakespeare låter kungen säga om Hamlet att ”det är galenskap men det är metod i galenskapen”. I fallet med privatspanarna är det inte ens metod i galenskapen!

Det ÄR elmarknaden det är fel på – svar till SvD:s ledare.

01 mars 2011

SvD skriver i dagens (1.3.11) ledare ”Det är inte elmarknaden det är fel på”. Uppenbarligen är det kunderna som klagar det är fel på! Det utbredda – och berättigade – missnöjet förlöjligas. ”Missnöje med elpriserna tycks ha blivit en del av nationalkaraktären.”  Det är i sig en obetalbar formulering i sin fördomsfullhet men det värsta är att den dryper av folkförakt! Av gammalt obehagligt överhetsslag!

Nej SvD (det framgår inte i nätupplagan vem som skrivit ledaren!) missnöjet är reellt och i högsta grad motiverat!

Framförallt är vårt totala beroende av EN nätleverantör helt otillständig. Här finns ingen marknad över huvud, det är helt och hållet en monopolsituation med monopolprissättning. Jag kan som kund inte gå till någon annan nät-leverantör som det borde vara på en fungerande marknad.

Jag tipsar ledarskribenten om att läsa på i närmsta grundbok i nationalekonomi om monopol ( och oligopol för den delen) och konsekvenserna i den realla ekonomin.

När vi kommer till konsumentens situation vad gäller möjligheten att välja el-leverentör så är den marknaden oligopolistisk.
Ett fåtal dominerande megabolag svarar för el-leveranserna. Resultatet är att marknaden fungerar dåligt och att jag som kund har att välja mellan pest och kolera. Skillnaderna i pris mellan dem är så liten att det inte går att övertid jämföra och välja på ett vettigt sätt. Jag har verkligen försökt!

Nej SvD!  Elmarknaden fungerar inte som marknad!

SvD tar också upp marginalprissättningen som innebär att vi som konsumenter betalar ett kwh pris efter den senast producerade (och dyraste) el:en! Sverige har tillgång till billig kärnkrafts- och vattenkraftsproducerad el men som konsumenter betalar vi efter den mest ineffektiva europeiska kol-producerade kostnads- och prisnivån. Allt ett resultat av avreglering och skapandet av en europeisk el-marknad!

Priset följer således inte – som SvD hävdar – utbud och efterfrågan!  Korrektare uttryckt; priset följer endast marginellt utbud och efterfrågan. Priset styrs av ett monopol- respektive oligopolutbud och en avreglerad europeisk el-marknad!

Det är svårt att se i vems intresse Svd skrivit denna ledare. Jag har nog i andra sammanhang uppfattat att SvD tydligt varit emot monopol och oligopol vare sig de är offentliga eller privata.

SvD pekar på några åtgärder, varav den första är att sänka skatten på el. Det kommer inte att ske av en rad olika skäl. Den andra åtgärden instämmer jag helt i; öka produktionen av el genom att öka kärnkraftsproduktionen!

Mitt huvudförslag för att hantera monopolsituation på nätområdet och oligopolet på leveransområdet är att REGLERA EL-MARKNADEN!  Huvudanledningen är att skydda konsumenterna från oskälig monopol- och oligopol prissättning!

Försök inte med folkförakt för att komma undan den frågan SvD!