VAR STÅR JAG POLITISKT?

10 februari 2017

Av dem som läser (men inte nödvändigtvis gillar) mina FB-texter får jag ibland frågan var jag egentligen står politiskt, till vänster eller till höger!

Jag svär inte på något befintligt partiprogram, sympatiserar inte i grunden med något svenskt politiskt parti Jag är dock extremt politiskt intresserad, röstar i allmänna val, ofta olika i de olika valen och i riksdagsvalet har det varierat över tiden. Jag läser och följer ett antal amerikanska media på nätet, BBC, ibland Al Jazziera (eng), svenska morgontidningar och kvällstidningar och nätsidor på både vänster- och högerkanten. Jag läser också en hel del seriös statsvetenskaplig/politisk litteratur.

Det ord som kommer närmast att beskriva min nuvarande position är ”rabulist” i meningen ifrågasättande och radikal agitator mot makten, politisk bråkmakare.
Ordet är inte perfekt men får duga. Jag skriver emot den lögn och dumhet som sprids av big media, big politics, big banking och big business! Jag mår särskilt illa av halvsanningarna, utelämnandet och ibland rena lögner i typ Wolodarski/DN och liknande.

DONALD J TRUMP

05 februari 2017

Fascinerade att ta del av alla dystopier runt den valde presidenten i USA, Donald J Trump. Det gäller SvT, tidningsmedia och politiker. I synnerhet några kommunala politiker som kommenterat Trump har totalt tappat sans och balans. Jag skall av hänsyn till vederbörande avstå från att nämna namn.
Jag minns tydligt kommentarerna i svenska media när Ronald Reagan valdes till president med hånfulla tillmälen som B-skådis och cowboy-skådis mm. Han blev sedan en av USA bättre presidenter jag upplevt under tid jag har varit starkt politiskt intresserad. Reagans initiativ Star Wars lurade in det kommunistiska Sovjetunionen i en rustningsspiral som ledde till att kommunismen imploderade och krackelerade inifrån under tyngden av en ekonomi som inte kunde bära kostnaderna. Berlin muren revs strax därefter på ett rent folkligt uppror. ”Mr Gorbatjov please tear down these walls.” Det borde Ronald Reagan haft Nobels fredspris för istället för det tramsiga priset till Obama redan innan han uträttat något.
De som kommenterar valutfallet verkar enormt okunniga. USA är en federal stat därav systemet med val av elektorer från de i federationen ingående delstaterna. Det finns en lång tradition och klar tanke/teori kring det systemet! Det går inte direkt att jämföra med det proportionella val där mandat i en valkrets erhålles efter ett system som medför att ett parti får betala ett mandat med fler röster än ett annat. Inga valsystem i demokratier är perfekta eller helt utan nackdelar! Det har hänt tidigare i USA och kommer att hända igen att en förlorande presidentkandidat får fler totalt antal röster än den som vinner elektorerna. Det amerikanska systemet med elektorsröster från delstaterna där segraren erhåller alla elektorsröster medför att valkampanjen får en speciell inriktning mot viktiga delstater med många elektorsröster och i synnerhet s.k. swingstates.
USA har valt Donald J Trump det har vi att förhålla oss till, även om vi ogillar honom eller betraktar honom som ett svagt kort.
Dock, presidenter har överraskat tidigare. Tricky-Dick Nixon var t.ex. den som öppnade upp kontakterna med och desarmerade konflikten mellan USA och Kina genom att åka till Kina på officiellt statsbesök.
När man målar dystopier kring vad Trump skulle kunna ställa till med så glömmer man – eller är okunnig om – att USA har en lysande konstitution med en tydlig maktdelning mellan den dömande, den lagstiftande och den verksamställande makten. Det gör att jag i varje fall inte är orolig för att Trump på egen hand skall ställa till med tokigheter. Däremot kommer USA med en republikansk majoritet i senaten och representanthuset att bedriva en annan och konservativare politik än Obama. Det har jag inga problem med!
Ett exempel; I media målas bilden av en president som sitter med knappen till kärnvapnen. Minsta eftertanke eller kontroll av fakta skulle visa att ingen president ensam kan trycka på kärnvapenknappen. Just för att hindra att en president där ”propparna går” skulle kunna utlösa kärnvapenkrig.
Ett annat exempel; B. Obama lovade i två val att stänga den juridiska och demokratiska skamfläcken Guantanamo där fortfarande närmare två hundra fångar sitter mer än tio år senare utan dom och rättegång. Det har han inte lyckats med beroende på den ”balance and check of power” som det amerikanska systemet innebär. På gott och ont, i detta fall ont!
Ett råd till journalister och politiker, cool down a bit! Ni kan komma att få äta upp all den svartmålning som ni nu bedriver. Men ni kanske räknar med att detta har glömts bort. Däremot blir det naturligtvis viktigt när Trump börjar visa korten och ministrar utses att analysera konsekvenser och åtgärder. Just nu vet vi inte mer än att en smutsig valkampanj är över och ett lugnare samtalsklimat förefaller inträda hos alla direkt inblandade!
Slutligen en kommentar om utfallet. Jag granskar de siffror som nu kommer om Trumps väljare. Det är långt ifrån bara ”outbildade vita män på landsbygden” (ibland kallade red-necks) som röstat på Trump. Breda grupper långt ifrån dessa folkförnedrande benämningar (av HRC kallade ”deplorables”) har röstat på Trump. I stora delar av det USA som ligger mellan öst- och västkust har man röstat på Trump.
Det fanns ju en uttalad oro i det demokratiska partiet kring HRC redan när hon valdes till presidentkandidat för demokraterna. Det ansågs att hon skulle förlora mot vem än republikanerna ställde emot. Det var ju också precis det som hände. T.o.m. en figur som Trump lyckades besegra HRC med det ”bagage” (för att uttrycka det försiktigt) hon dras med. Själv hade jag inte röstat på varken Trump eller den genomkorrumperade HRC (läs på om Clinton foundation, Saudiarabien, big banking, Jewish league mm).

FIDEL CASTRO DÖD

05 februari 2017

Fidel Castro är död! En epok har gått i graven! En oerhört karismatisk och intelligent ledare som 1959 kastade ut den totalt korrupta Batista-regimen och med den ett stort antal amerikanska företag. Det medförde en bojkott av USA (inklusive mordförsök och det misslyckade landstigningsförsöket vid Bay of Pigs 1961 planerat av exilkubaner i samverkan med CIA under en motvillig president John Kennedy) som drev Castro i armarna på kommunistpartiet. Från början var Fidel Castro en nationalist med socialistiska förtecken som önskade ett fritt oberoende Kuba.
Senare utvecklades Kuba under Fidel Castros regim till en socialistisk diktatur av traditionellt snitt med fängslande av oliktänkare och en katastrofal socialistisk ekonomi.
När nu Fidel Castro är borta så får vi hoppas på ett slut på det för Kuba förödande socialistiska experimentet och den politiska diktaturen! Vi får också hoppas på en gradvis övergång till parlamentarism och marknadsekonomi men utan det kaos och rövarekonomi som uppstod när den socialistiska diktaturen i Ryssland föll samman!

Att Kuba drevs in i armarna på Sovjetunionen går att analysera seriöst. Främst handlar det om att Kuba då var en i det närmaste ekonomisk monokultur via beroendet av exporten av socker. Handelsembargot gjorde att dessa exportinkomster minskade kraftigt. Sovjetunion såg då sin möjlighet att knyta Kuba närmare sin egen realpolitik genom att köpa kubansk socker och som så småningom resulterade i Kubakrisen i oktober 1962. En utrikespolitisk felkalkyl från Chrustojvs sida (rörande urplacering av kärnvapenbestyckade MRBMs och LRBMs på Kuba) visavi Kennedy höll på att driva världen in i ett atomkrig. Detta har jag skrivit om tidigare. Konflikten upplöstes genom skicklig diplomati och att både Kennedy och Chrustjov till sist valde att lita på varandra! Detta följde jag noga via radio och tidningar 17 år gammal. Puh… jag kan inte se in i huvudet på Fidel Castro, jag kan bara konstatera att när Granma åkte över till Kuba och revolten startades så fanns många andra krafter också med. Vad jag kan förstå av historien så var Fidel Castro mycket skeptisk till kommunistpartiet i Havanna från början men insåg så småningom att ha behövde dem. Självfallet är Fidel Castro fullt ansvarig för den socialistiska diktatur har kom att leda med en förödande effekt på ekonomi och ekonomisk utveckling! Däremot går det inte att välja att bortse från eller tänka bort den amerikanska politiken mot Kuba (handelsblockad, flera mordförsök och en misslyckad invasion mm) och dess konsekvenser både för den politik Kuba tvingades in i och dess konsekvenser för kubanerna. Detta är realiter! Minskar inte en millimeter min avsky för det socialistiska experimentet på Kuba och dess konsekvenser! Vad svenska kommunister då och nu hävdar om Kuba har jag varken tid eller energi att ta del av! Utgår ifrån att det som vanligt trampas en rotvälska av idelogisk förblindning! Dock sorgligt att se ett vackert, rikt och kulturellt folk och land hamnat i mer än femtio års bakåtsträvande påhejade av svenska socialister med Pierre Schori och andra i spetsen!

REGERINGSBESLUT MED VG

05 februari 2017

Tre beslut på senare tid utgör ett litet hopp om ljus i ett annars kompakt mörker.

Aldrig trodde jag väl att jag skulle harangera miljöfundamentalisterna i MP. Som feminist hyllar jag dock Fridolin/MP:s beslut att lagstifta för att få ett slut på könssegregationen i de svenska skolorna. Uppenbarligen skall lagen avse samtliga ämnen! De i FI organiserade feministerna liksom V har varit märkligt tysta i denna för framtiden helt avgörande fråga som under några år varit på väg åt helt fel håll. Allt vad som vunnits av jämställdhet mellan könen var på väg att förstöras av politisk flathet inför kraven från muslimerna.

Utrikesminister Wallström förhandlar just nu om ett toppmöte med Rysslands utrikesminister Lavrov. Ett utmärkt första steg! Diplomati och saklighet bör utgöra primat inte konflikt och krig!

Nordstream 2 kommer att få använda hamnen i Karlshamn. En omvändning under galgen – men positivt ändå – efter att KS i Karlshamn obstruerat och tvingat regeringen att acceptera att hamnen används för lagring av rör vid byggandet av gasledningen

SELMA LAGERLÖF PÅ SVT

05 februari 2017

SVT:s miniserie om Selma Lagerlöf är sevärd! Det är naturligtvis verkligheten uppvriden i fiktion. Jag har noterat att Lagerlöf-sällskapet protesterar mot den bild som ges av Selma Lagerlöf. Sällskapet agerar och har alltid agerat i den frågan som väktare av det heliga skrinet.
Om man inte läst någon god biografi om Selma Lagerlöf riskerar naturligtvis SVT-bilden att bli skev. Har man däremot tagit del av Selma Lagerlöfs liv i biografierna så ger serien ett tillägg. Länge förtegs Selma Lagerlöfs homosexualitet. Det är väl först när brevväxlingarna mellan Selma Lagerlöf och hennes olika älskarinnor publicerats som man börjat se bilden. En brevväxling som dessutom ångar av sexuell svartsjuka mellan de olika kvinnorna runt Selma Lagerlöf (t.ex Olander och Elkan). Jag har besökt Mårbacka många gånger och gått igenom hemmet och lyssnat till guiderna som blivit allt bättre och som de senaste åren börjat nämna homosexualiteten. Sophie Elkan rummet blir ju alldeles obegripligt utan den informationen. Selma Lagerlöfs homosexualitet gör henne naturligtvis inte till en sämre författare, inte heller till en bättre. Det är dock ett biografiskt faktum som bidrar till att förklara olika skeenden runt henne, inte bara Elkan-rummet men också assistenten Valborg Olanders åtgärder m.m.

LARS NORÉN

05 februari 2017

Avslutat läsningen av tredje delen av Lars Noréns En dramatikers dagbok 20132015 på 1600 sidor.
(Del 1 och 2 avhandlar tiden från 2000 till 2013 och är på sammanlagt 3000 sidor). En fjärde del utlovas.
Jag har läst långsamt, boken påbörjad i september och avslutad nu, mot min vana. Denna tredje del är den bästa enligt min mening. Dagboken är påverkande/drabbande och behandlar allt från att städa ur garderober, umgås med hans lilla dotter, till filosofiska resonemang med ursprung hos Adorno, Heidegger m.fl. Inte bara de filosofiska, språkliga och kulturella diskussionerna har påverkat mig. Jag har i en strävan att förenkla och rensa röjt och städat ur garderober och förråd. True story! Att säga att jag levt i Noréns estetik i fem månader är helt enkelt sant! (Även om jag läst ett antal andra författare under tiden) Att Lars Norén sedan personligt och socialt i flera avseenden är dysfunktionell saknar betydelse som jag ser det.
Lars Norén är en av våra stora dramatiker. Själv är jag övertygad om att Norén kommer att spelas vid sidan av Strindberg långt efter det att vi är borta. Dessa båda giganter står i svensk dramatisk litteratur i en klass för sig!
I mars återkommer Norén på Dramaten – efter 20 år – med en egen pjäs som han också regisserar.
Noréns dramatik spelas idag löpande i hela den civiliserade världen.
Det har också slagit mig efter att ha läst de tre volymerna noga att flera av dem som skrivit recensioner och som jag tagit del av inte har läst volymerna i sin helhet. Det blir så tydligt att man plockat något apart citat och presenterat som en del av innehållet trots att det i egentlig mening saknar betydelse eller omfattning i den samlade textmassan.

PUTIN OCH TRUMP

05 februari 2017

De geopolitiska förutsättningarna inför 2017 är mycket intressanta med en del lovande tecken. Några högre tankar om ”pratkvarnen i Vita huset” (Obama) har jag inte haft. Pratat mycket men inte åstadkommit särskilt mycket mer än att öka konfliktnivåerna i världen (men med ett intressant norskt Nobels fredspris i fickan). Tack och lov lyckades inte den variant av amerikansk utrikespolitik som Obama representerat vinna presidentvalet i USA! Med den farliga och korrupta Hillary Rodham Clinton hade världspolitiken tagit ytterligare steg på en farlig väg. När Obama nu försöker bygga fast konflikten med Ryssland – genom att utvisa 35 ryska diplomater på ganska oklara och för världen obevisade grunder – så agerar han precis som jag förväntat mig men knappast i svenska eller europeiska intressen. Man kan tycka och säga vad man vill om Putin – och det görs också av krigshetsare och oreflekterade kommentatorer – men det var klokt av Putin att sänka konfliktnivån inför presidentbytet i USA genom att avstå från en reciprok utvisning av USA-diplomater. Jag tror och hoppas inför 2017 att president Trump skall bidra till att desarmera konfliktnivåerna med Ryssland. Det finns uttalanden och åtgärder som talar för det! Det vore i så fall i Europas och Sveriges geopolitiska intressen! Jag hoppas också att en ny administration i USA skall börja samtala med Putin och Ryssland på ett diplomatiskt klokt sätt med respekt för varandras ömsesidiga intressen och skilda ståndpunkter. I så fall blir världen (inte minst Sverige och Europa) politiskt, militärt och socialt en bättre plats att leva på. Fokus kan då till hundra procent inriktas på det största hotet mot oss individuellt, nationellt och i Europa, nämligen den på islam grundade världsterrorismen. Vi har ju i Sverige idag på gator och torg fritt gående återvändare från daesh (IS), med gud vet vilka krigsbrott i bagaget! Det oroar rejält!

VAD HÄNDER I USA?

05 februari 2017

Vad är det som händer i USA? Det kan man med rätta undra? Svenska media ger inte mycket vägledning utan citerar okritiskt ”husbondens röst” i vanlig Wolodarski/DN anda! Underrättelsesamfundet ger sig på en vald president och underminerar hans plattform till förmån för den förlorande parten? Unheard of!

Först vill jag uppmana alla att kritiskt och med distans läsa bifogade dokument från underrättelseorganen kring påstådda ryska attacker mot demokratin i USA. Läs särskilt Annex A där kritiska program på kanalen RT America TV tas till intäkt för påverkan och försök till urholkning av den amerikanska demokratin. RT är enligt dokumentet finansierad av Kreml.

De publicerade dokumentet innehåller endast slutsatserna, bakgrundsfakta som stöder påståendena är hemligstämplade och inte medtagna. Så vitt jag kan se är dokumentet ett exempel på ”bowdlerized” information.

Det kan nämnas att Julian Assange och Wikileaks som publicerade de läkta dokumenten om HRC och demokraterna förnekar att de fått dem från ryska källor.

Att det pågår en maktstrid i USA mellan olika maktcentra är väl ganska klart med tanke på det uppseendeväckande i att underrättelsetjänsten så oblygt och öppet misskrediterar en vald presidents valseger. Se t ex de inledande slutsatserna i dokumentet om att Ryssland agerat medvetet för att stödja Trump före HRC! Sådan misstänksamhet har förekommit tidigare i amerikansk inrikespolitik men då i betydligt mindre offentliga sammanhang, se tex JE Hoovers aktioner mot JF och R Kennedy, CIA mot R Nixon etc. I dessa sammanhang mera i anslutning till påtryckningar för vissa önskade politiska aktioner och inte för att ifrågasätta en vald president hela väljarbas!

När man tar del av pågående diskussioner och analyser i USA så framkommer en (finns flera) förklaring till motsättningarna som också förekommit tidigare. Trump må vara rik men han är ändock ”born on the wrong side of the railroad” i förhållande till maktadministrationer (i både de demokratiska och republikanska partierna) från ”Harvard, Ivy League and the Eastern Establisment”! En outsider således som inte tolereras. Eftersom jag är insnöad på amerikansk utrikespolitik sedan 1960-talet ser jag fram emot att följa maktkampen kommande år och hur och om president Trump klarar att hantera den. Jag börjar ana att man kommer att försöka tvinga bort honom! Jag vill i det sammanhanget påminna om två tidigare presidenter som på samma sätt befunnit sig utanför ovan nämnda maktgruppering nämligen Richard Nixon och Lyndon B Johnson. Den ene tvingades bort – på egna misstag – och den andre kunde inte ställa upp för omval, något mycket ovanligt. Ny information i den amerikanska seriösa debatten kan komma att ändra de något spekulativa slutsatser jag presenterat ovan! Återkommer sannolikt i frågan framöver!

Jag ser fram emot att ta del av president Trumps motaktioner när han väl är installerad i ämbetet och kommande attacker från ”Ivy League – Eastern establisment” gentemot president Trump och hans i viktiga delar avvikande presidentadministration. De kommande fyra åren blir extremt spännande att följa, analysera och diskutera inte bara utifrån vad president Trump faktiskt kommer att föra för politik (vilket vi idag inte vet) inrikes och utrikes (mitt primära intresse) utan också hur han kommer att kunna hantera försöken att underminera hans maktbas.

Underrättelsetjänsternas dokument finns på följande adress. kopiera och klistra in i webläsaren.

http://www.dni.gov.files/documents/ICA_2017_01.pdf

RYSSLAND OCH SVERIGE

05 februari 2017

Jag har flera gånger tidigare på min FB-sida betonat vikten av att Sverige förbättrar de diplomatiska relationerna med Ryssland (det ryska folket) och Putin-administrationen.

Jag återkommer till mina två skäl för det, ett primärt och ett personligt sekundärt!

Jag noterar nu att statsminister Löfvén på konferensen Folk och Försvar i Sälen betonat att det är viktigt att vi har en diplomatisk dialog med Ryssland. (Hade önskat att han verkligen också sagt med Putin och hans administration). Nåja! I varje fall arbetar svenska diplomater i UN och annorstädes på att åstadkomma ett möte mellan utrikesministrarna Margot Wallström och Sergej Lavrov. Det är gott så som ett första viktigt steg!

Mitt primära skäl till att jag ser positivt på det är naturligtvis att det tjänar svensk säkerhetspolitik, utrikespolitik och svensk ekonomi att desarmera konfliktnivåerna med Ryssland. Det tjänar verkligen också det svenska folkets intresse för fred och säkerhet.

Samtidigt skall Sverige naturligtvis förstärka vår försvarsförmåga rejält i luften, till sjöss och till lands!

Det bidrar också till ökad säkerhet för Sverige. Inkludera gärna en bättre beredskap mot cyberintrång från hackare i Kina och Ryssland och på andra håll (inkludera också en förmåga att hantera och motverka NSAs spioneri mot medborgare i Sverige och på andra håll.)

De svenska åtgärderna blir ett bidrag till den allmänna sänkning och eventuella desarmering av konfliktnivåerna mellan USA och Ryssland som president Trump hintat om men som nu hotas av säkerhetstjänsternas politiska försök att underminera president Trump till förmån för HRC. Krigsivrarna i USA, Europa och Sverige vill naturligtvis inte veta av en sådan förändring av den amerikanska utrikespolitiken. HRC är en av de verkliga krigsivrarna med ett fullt analyserbart track-record. Jag är tillfreds med att HRC inte lyckades manövrera sig till en position där hon skulle blivit supreme-commander!

Mitt sekundära och personliga skäl till att jag vill se en mindre hökaktiga (Sverige varit ledande i Europa) svensk utrikespolitik mot Ryssland är att jag under större delen av 1990-talet arbetade som ledarskaps- och organisationskonsult i Ryssland. Jag arbetande i Ryssland under Jeltsin-åren med kontakter i det ryska utrikesministeriet och några oblast-guvernörer i de Europeiska delarna av Ryssland. Jag skrev också en lärobok för dessa konsultinsatser. Bokens titel var Management för offentlig sektor i övergångsekonomier och översattes till ryska.

Under allas dessa år och konferenser och inte minst vid alla middagar lärde jag mig hur oerhört bildad den ryska medelklassen var på den tiden (till skillnad från den svenska). Med de ryska vännerna kunde man föra långa och djupa samtal om rysk historia och den stora ryska litteraturen som alla kände och hade läst. Idag är sannolikt den ryska medelklassen lika krämar/konsumtionsaktigt obildad som den motsvarande svenska.

Jag kan ärligen säga att jag var oerhört imponerad av de många ryssar jag träffade, deras bildning, deras humanism och vänlighet! Gör inte misstaget att tro att de trott på den indoktrinering de varit utsatta för. De var väl medvetna om att de ”sanningar” de serverats från statstelevisionen och andra media var vinklad information och inte motsvarade verkligheten. Jag undrar hur många amerikaner som idag inser hur indoktrinerade de är av makteliterna.

PUTIN, TRUMP och CLINTON

05 februari 2017

Tillvaron är intressant för att inte säga upplyftande i synnerhet om man tar del av vissa amerikanska och svenska medias rubriker. Putin (inte personligen väl?) anklagas nu för att ha lämnat skandalinformation om Trumps privatliv och affärsverksamhet till Obama/Biden som sedan vidarebefordrat dessa till underrättelsetjänsten. Först agerade Putin enligt samma underrättelsetjänster och media för att underminera HRC nu Trump! Svårt att få ihop en sannolik och hållbar verklighetsbild av detta!
Demoniseringen (eller håller det på att bli en heroisering !?) av president V. Putin får väl ha några gränser. Om det läckts komprotterande information om Trump (och sådan finns sannolikt) så ser bilden i min värld snarare ut som en klassisk maskirovka (en rysk term) inom etablissemanget i Washington.

Trumps kvinnosyn (kommentarer och ageranden) har med rätta påtalats och kritiserats. Det är intressant att jämföra med Bill Clinton som kommit undan inte bara med ”that women, miss Lewinski” utan alla övriga övergrepp. Det är väl i det närmaste tio kvinnor som personligen (med allt vad det innebär) trätt fram och anklagat Bill Clinton för allt från sexuella trakasserier, övergrepp och i ett par fall rena våldtäkter. Hur kunde Bill Clinton komma undan detta under sina år i Washington? Med all sannolikhet känt redan då av många i mediavärlden! Den korrumperade Hillary R Clinton har gjort allt för att skandalisera och attackera dessa kvinnor genom att bl. a sätta privatdetektiver på dem för att gräva fram ofördelaktig information och därigenom undergräva deras trovärdighet. ”But she stood by her man!”

By the way! Jag är ingen anhängare av president Donald Trump om någon nu fått det för sig. Jag har tidigare skrivit att jag i den amerikanska kontexten hade röstat blankt. Jag tror dock inte att Donald Trump är ”a fucking idiot” som någon obegåvat uttryckt det!
Donald Trump är slug (det engelska uttrycket shrewed är ännu bättre) och delvis också oberäknelig men samtidigt en mycket erfaren internationell affärsman och förhandlare och sannolikt en ganska komplex personlighet (ibland framkommer drag av megalomani). Jag avvaktar med omdömen och analyser av vem han egentligen är och står för tills han börjar leverera ”hard politics.” Det kommer sannolikt att finnas saker att kritisera men kanske också sådant som är bra. Både Richard Nixon och Lyndon B Johnson var komplexa personer som levererade både lysande och rent förskräckande politik inrikes och utrikes.