PK-religionens språkbruk fascinerar. Det senaste jag sett var begreppet ”jihadistresenärer” ungefär som en oskyldig Parisresenär eller Atenresenär. I själva verket är de deltagare i folkmord, våldtäkter, tortyr och pedofili. Det mesta dokumenterat av Daesh själva! Finns att se på nätet för den som tvivlar. Det borde alltså kallas för vad de är; mördare, torterare, våldtäktsmän och pedofiler. De har aktivt och frivilligt deltagit i en organisation som systematiskt sysslar med just de nämnda brotten mot mänskligheten. De borde vidare utredas, dömas och låsas in och inte gå fria på gatorna i t ex Vivalla!
JIHADISTRESENÄRER ???
14 juni 2017RIKSDAGSBESLUTET 1975
12 juni 2017Vid riksdagsbeslutet 1975 övergick Sverige från en assimileringspolitik till en politik för s.k. mångfald. Assimileringspolitiken före 1975 innebar att den arbetskraftsinvandring vi hade från Italien, Jugoslavien och Finland skulle integreras i Sverige främst genom att lära sig det svenska språket. Arbete hade de ju ofta genom att det började arbeta på t.ex. ASEA dagen efter det anlänt till Sverige. För bostad, bil och möbler fick arbetskraftsinvandrarna ett lån som skulle betals tillbaka.
År 1975 infördes en mångfaldspolitik i kultur och språk. Med skattepengar ”främjades” den egna kulturen och att behålla sitt språk. Anna Greta Leijon – som svarat för ett antal remarkabla fadäser ex Ebbe Carlssson mm – var minister vid genomförandet. Idag har mångfaldspolitiken totalt havererat och det är dags för ett nytt riksdagsbeslut om att återinföra och implementera en assimileringspolitik i kombination med betydligt tydligare restriktioner för mottagande och asyl och fokus på arbetskraftsinvandring! De nivåer vi har haft OCH HAR är ohållbara sett på fem – tio års sikt. En tydlig arbetskraftsinvandring är något helt annat än den välfärdsinvandring från Nordafrika och muslimska länder vi har idag. De som kommer från dessa länder är generellt lågutbildade, lågproduktiva och med en miserabel kompetens. Detta påstående finns det både offentlig kunskap och statistik kring! Faktum är att de med s.k. eftergymnasial utbildning från Nordafrika har sämre kompetens än svenskar utan eftergymnasial utbildning, självfallet sammanhängande med att utbildningssystemen och den grundläggande mänskliga kompetensen är sämre i dessa länder.
ASSAR LINDBECK OM TINO SANANDAJIS BOK MASSUTMANINGEN.
11 juni 2017Assar Lindbeck är en av våra mer betydande nationalekonomer. I denna intervju tar han upp den osakliga kritik som riktats mot Sanandajis bok Massutmaning som behandlar vårt största nuvarande samhällsproblem, massinvandringen och dess konsekvenser!
Assar Lindbecks omdömen är en påle rakt in i köttet de PK-religiösa som inte vill veta hur det förhåller sig och inte orkar ta del av fakta och analys! Dessa finns inom politiken, media och tyvärr på vissa håll i akademierna.
Läs intervjun med Assar Lindbeck nedan men framförallt läs Tino Sanandajis Massutmaning.
PAULA NEUDING
ASSAR LINDBECK: YGEMAN BÖR LÄSA MASSUTMANING!
Nationalekonomen Tino Sanandajis ”Massutmaning” (Kuhzad media, 2017) är en av årets mest uppmärksammade böcker. Den blev till efter en stor insamlingskampanj på nätet, har toppat nätbokhandlarnas försäljning och har – trots att boken är en kritisk genomgång av Sveriges hantering av migration och integration – fått positiva anmälningar i medier.
Men nu är boken föremål för förnyad diskussion. Hans Lööf och Gustav Martinsson, professor i nationalekonomi respektive lektor i finansiell ekonomi vid KTH, hävdar i en debattartikel att de funnit ”häpnadsväckande brister” i boken (SvD 17/5).
Deras kritik har inte bara bemötts av Sanandaji själv (23/5). Också Erik Lindqvist, forskare i nationalekonomi vid Handelshögskolan, har skrivit att anklagelserna mot Sanandaji är grundlösa (20/5).
Hur ska man orientera sig i debatten om man inte är ekonom, eller inte är insatt i den forskning som citeras i boken?
Jag ställde frågan till Assar Lindbeck, professor i nationalekonomi, tidigare rådgivare till flera svenska regeringar och en av Sveriges mest inflytelserika national-ekonomer under det senaste halvseklet.
– Jag tycker det är obegripligt att de här två KTH-ekonomerna har gått ut med en sådan attack om oetisk verksamhet, när Sanandaji har gjort stora försök att belysa ett viktigt samhällsproblem, säger Lindbeck på telefon.
– Sanandajis bok är den mest fullständiga sammanställning som gjorts av information från många olika källor om migrationsproblem i Sverige. Den är späckad med fakta och data. Han har skrivit en seriös bok, medan Lööfs och Martinssons kritik är obalanserad.
Hur ser du på anklagelserna om osaklighet?
– De är långsökta. Naturligtvis kan boken inte vara fri från fel och oklarheter, lika lite som någon annan bok med så omfattande material. Men att till exempel skälla ut en författare för att han skriver ”kriminella gäng” i stället för ”kriminella gatugäng” – det är ju ett begränsat misstag när han klargör att han pratar om just gatugäng.
Hur ska man då förstå kritiken?
– Det måste vara emotionellt, och man får hålla sina känslor borta när man ska diskutera fakta. Människor har rätt till sina åsikter och värderingar. Men åsikter ska inte styra bedömningen av en boks saklighet. Det är olyckligt att akademiker karakteriserar en forskare och debattör som ohederlig utan att kunna belägga det.
– En intressant sak med boken är att den inte bara går igenom forskning utan också polisrapporter och journalisters reportage. Det är fullt legitimt. Akademisk forskning är inte enda vägen till kunskap, särskilt inte i fråga om nya fenomen. Ofta kommer forskningen många år efter journalistiken, och då får man försöka använda goda reportage som informationskälla.
Du var under många år rådgivare åt bland andra Gunnar Sträng och Olof Palme. Inrikesminister Anders Ygeman delade på Twitter kritiken mot Sanandajis bok …
– Herregud.
Vad skulle du råda Ygeman?
– Att han skaffar sig rådgivare som kan bedöma en sådan skrift. Han skulle behöva läsa boken. Och låta debatten löpa utan att sprida ogrundade påståenden.
MISSTRON MOT MEDIER!
11 juni 2017SOM-institutets studie ”Misstron mot medier” visar att invandring är det ämne där mediekonsumenterna litar minst på journalistiken.
33 procent av svenskarna säger att de har mycket litet eller ganska litet förtroende för rapporteringen om invandring. Motsvarande siffra för bevakningen av sjukvården, ämnet där förtroendet är som störst, är 14 procent.
54 procent av de svarande instämmer helt eller delvis i påståendet att svenska medier inte säger sanningen om samhällsproblem förknippade med invandring.
Bara 27 procent anser påståendet vara helt eller delvis felaktigt.
Drygt 1 600 personer svarade på frågorna i SOM-institutets studie, som beställts av Institutet för mediestudier.
Man kan fråga sig när denna katastrofala utförsbacke började. En början är den tidigare migrationsministern Erik Ullenhag. En katastrof i flera avseenden. Alla hans halvsanningar och rena lögner om invandringen får inte plats här. Den intresserade rekommenderas att googla på Erik Ullenhags uttalanden under perioden som minister! Medierna hakade på och där är vi idag. Det vi läser och hör från PK-media konfronteras med verkligheten i samhället.
TINO SANANDAJI, MASSUTMANING
28 maj 2017Jag har just läst TINO SANANDAJIS, MASSUTMANING. Ekonomisk politik mot utanförskap & antisocialt beteende. (Riga 2017, Kuhzad Media, 372 s.)
Det är en utmärkt bok om ett aktuellt och betydande samhällsproblem. Tino Sanandaji är disputerad nationalekonom från University of Chicago och arbetar vid Handelshögskolan i Stockholm. Trots all teori, metodanalys och statistik är det faktiskt en ren bladvändare!
Det här är ingen pamflett eller debattbok vilket man skulle kunnat tro att döma av debatten i media och på folkbiblioteken när boken kom.
Det är en nationalekonomisk, ekonomisk historisk och sociologisk analys av problemet massmigration till Sverige. Källorna, metoderna och analyserna redovisas tydligt och utgörs av offentliga statistik och forskning samt olika myndigheters rapporter.
Det är i efterhand helt obegripligt att vissa bibliotek till en början vägrade att köpa in boken bara för att den analyserar invandringen. Tala om att sticka huvudet i sanden av ren vulgär PK ideologi. En inställning i frågan som också präglar politiken, media och tyvärr delar av forskarsamhället. Dock, det vore önskvärt och intressant att ta del av en seriös diskurs av boken.
Problemanalysen är t.ex. i vissa avseenden alltför undvikande; utnyttjandet av de sociala systemen, de totala kostnaderna för skattekollektivet och islam och islamisternas roll i förorterna liksom den som en följd av allt detta växande populismen kunde analyserats och beskrivits mer explicit. Lösningsförslagen känns också otillräckliga och delvis politiskt naiva.
Boken går dock inte att avfärda med någon etikettering. Ta del av boken och ta egen ställning till den. Den är angelägen för varje medborgare som är det minsta intresserad av det samtida samhällets utmaningar. Ta gärna del av recensionerna i SvD 18.5, 23.5, 20.5 och DN av boken.
ELEFANTEN I RUMMET
22 maj 2017Ibland används uttrycket ”elefanten i rummet” om något man inte talar om/ inte ser. Det kan därför vara anledning att ta upp bakgrunden till uttrycket. Men först en reflektion.
Det finns nämligen en elefant i det svenska offentliga debattrummet. Det larmas i bl a den lögnaktiga Wolodarski/DN om högerpopulism, rasifiering och allmän fascism när stora grupper av det arbetande folket (41 procent av LO:s manliga medlemmar) och pensionärer med låga pensioner stödjer rörelser som Nationella Fronten och Marine Le Pen i Frankrike och Sverigedemokraterna och Jimmy Åkesson i Sverige (många fler europeiska exempel kan anföras), men ingen frågar varför!
Vilken är orsaken?
Den allmännare vänstern har fastnat i rasifierings diskussioner, HBTQ-frågor, frasradikalism och fascismetikettering men helt missat de stora frågor som drabbar det arbetande folket som ett resultat av globalisering, big politics och nyliberalism!
Tung kriminalitet och våldsbrott löper amok, svårhanterliga ekonomiska och sociala konsekvenser av välfärds- och flyktinginvandringen, ökad arbetslöshet i vissa regioner som en följd av avindustrialisering, avfolkning av landsbygden bl a som ett resultat av att viktig samhällsservice försvinner, en sjukvård som på lokal nivå knappt är värd namnet, en offentlig verksamhet i kommuner, landsting och statsförvaltning som förfaller med korruption och New Public Management! Bara för att nämna några viktiga samhälleliga strukturer som det arbetande folket känner av!
Med ett politiskt etablissemang (big politics och big media) som väljer att inte se och resa dessa frågor (den hjälplöst okunnige Stefan Löfvéns ”oacceptabelt”) och en ”vänster” som inte reser folkliga krav, så återstår för alltför många de populistiska rörelserna till höger! Se där elefanten i rummet!
Fabeln ”Den nyfikne” av Ivan Krylov (1769-1844) översatt av Stefan Lindgren.
– Goddagens, käre bror! Säg, var har du varit?
– På Kunstkamer min vän, tre timmar har farit;
Allt såg jag, studerade i detalj. Jag är så förvånad,
att även om du gav mig en hel månad
skulle jag inte kunna berätta allt för dig.
Å, det är verkligen ett hus av fantastiska djur
Så uppfinningsrik vår moder natur!
Vilka fåglar har jag inte sett! Vilka fän!
Vilka fjärilar, skalbaggar och spindlar
knott och kackerlackor – det svindlar!
Smaragdgröna och korallröda, min vän.
Och vilka oansenliga nyckelpigor!
mindre än ett knappnålshuvud, bäste Igor!
– Men elefanten? Vad tyckte du om den?
Stor som ett berg. Den står väl helt still?
– Har dom verkligen en sån?
– Jajamen.
– Jag måste erkänna, bror:
Någon elefant lade jag inte märke till.
Vladimir Favorskijs (1886-1964) fantastiska bild framlyft av Jan Myrdal.
ANNIE LÖÖF versus ANNA KINBERG BATRA
16 maj 2017Valet mellan Annie Lööf och Anna Kinberg Batra är inte som valet mellan pest och kolera. Annie Lööf är helt på egen hand både pest och kolera.
Det är märkligt hur Centerpartiet (ett gammalt folkrörelseparti med betydande folkliga ledare som Hedlund och Fälldin) på senare år haft partiledare som Maud Olofsson och Annie Lööf. Maud Olofsson kvalificerar sig som den värsta kapitalförstöraren (Nuon m fl) för oss skattebetalare i den svenska ekonomiska historien.
Hur Annie Lööf kan hamna på 15 procent i väljarstöd är obegripligt! Har man glömt hennes förlöpningar och fadäser som bara är fem år gamla. Annie Lööf förespråkade extrema nyliberala ståndpunkter därav den folkliga benämningen Stureplanscentern. Annie Lööf gick då ut och fällde det idag herostratiska uttalandet: ” Jag är inte kall, hård och nyliberal.”
I ett idéprogram för fem år sedan föreslogs t.ex. månggifte, dvs att en man skulle kunna skaffa sig fyra fruar och åtta barn. Jag föreslår att du som läsare funderar över vilka väljargrupper sådana förslag vädjar till!
Centerpartiet föreslog i samma idéprogram helt fri invandring utan restriktioner. På så sätt banade man väg för Fredrik Reinfeldts vansinniga uttalanden om att ”öppna våra hjärtan” och när han flög över Norrland ”här finns mycket ledig mark”. Vilka väljargrupper vädjar sådana uttalanden till?
Också det hade Centerpartiet banat väg för med beräkningar om att Sverige kunde rymma 40 miljoner invånare därmed antydandes att vi kunde ta emot 30 miljoner flyktingar och välfärdsinvandrare. Den beräkningen togs dock bort innan förslaget nådde beslut. Kunde väl antagligen inte riktigt tas på allvar i de extrema nyliberala kretsarna i partiet. När man ifrågasatte hennes tes om helt fri invandring var ekonomiskt hållbar så förklarade hon frankt att ”fri invandring var helt nationalekonomiskt hållbart.” Ja, det är väl det vi ser idag med kommande skattehöjningar kommunalt för att klara de väntade budgetökningarna på minst 40 miljarder.
Det är således helt följdriktigt att C nu föreslår fortsatt oansvarig invandring i en situation där MP i praktiken tillsammans med S genomför en politik som för några år sedan ansågs fascistisk och rasistisk!
Man kan fortsätta genomgången av vad Annie Lööf och C hävdade för bara fem år sedan. Trovärdigheten idag när man vill framstå som ett parti som värnar oss på vischan (landsbygden) är noll! Vi litar inte på C i denna fråga! Konsekvenserna av att Sverige tagit emot 370 000 flyktingar och välfärdsinvandrare de senaste åren märks tydligast i de små orterna på landsbygden. Där får man bära kostnaderna och konsekvenserna inte i de områden där den politiska klassen bor!
PÅ TAL OM POLISEN I MINDRE SAMHÄLLEN TYP HALLSTAHAMMAR!
27 april 2017När jag växte i Hallstahammar (en typisk västmanlandsk bruksort, som Surahammar men större) på 1950- och 1960-talen hade vi en fast Polisstation bemannad med ett antal poliser. Poliserna sågs ofta patrullera runt till fots på samhället två och två. Vi busungar kände poliserna vid namn och pratade med dem när vi sågs på samhället. Ett gott förhållande även om vi hade en del hyss för oss emellanåt.
En av dem var ”Krigarn” Karlsson en kraftig spjut- och diskuskastare i Hallstahammars Sportklubb där vi träffades i samband med Nationella tävlingar i fri idrott. ”Krigarn” var ett tungt bidrag i klubbens fri idrotts lag i kastgrenar och jag i sprintgrenar.
Det fanns också ett stort mått av humor i umgänget med poliserna på orten. En dag hittade en kompis och jag ett stort stycke specialstål som någon transport från Bruket tappat på vägen. Med gemensamma ansträngningar baxade vi in stålplattan i bilen och körde till Polisstationen för att lämna in den som hittegods.
När väl den tunga slipade stålplattan hamnat på marmorgolvet i receptionen på polisstation gick den inte att rubba. Vi hade stora svårigheter att hålla oss för skratt. De poliser som tog emot stålplattan höll också god min i elakt spel. De skrev ut ett formellt hittegodsprotokoll på specialstålet som vi fick med oss.
Vad som senare hände med stålplattan vet jag inte men vi fick oss ett gott skratt efteråt och tror jag poliserna också!
En sådan polisrelation och närvaro i mindre samhällen saknar jag stort idag!
ÄNTLIGEN ÄR POLISEN PÅ PLATS I SURAHAMMAR! OCH SEDAN ÄR DE BORTA IGEN!
27 april 2017Meddelas i media och på kommunens hemsida!
Surahammar, en kommun med 9900 invånare i kommunen och 6200 i tätorten, har under flera år varit helt utan fast polisiär närvaro!
Vi var många som gladdes åt beskedet att vi skall få tre poliser i Surahammar. KS ordförande (S) poserade stolt med tre poliser vid sin sida. KS vice ordförande (C) visade sig visst också på bilden!
Vad blev det?
En polis kommer att ha mottagning i kommunhuset på tisdagar mellan kl 13 – 15 då man kan anmäla hittegods och liknande enklare ärenden! Till hösten skall enligt uppgifterna öppettiderna utökas i egen lokal!
BETÄNK vad en polis på plats i två timmar i veckan skulle kunna betyda! Satsning på att bekämpa kriminalitet, trafikövervakning, patrulltjänst för att inte tala om allt pappersarbete på stolen på kontoret!
Ett imponerande kraftfullt steg är taget för att utjämna skillnaden mellan våra storstäder och landsbygden! Eller, vad det nu är? Kanske, en riktig valvinnare?
I månaden augusti 2018 meddelas att det blev noll poliser till slut av den ENORMA AMBITIONEN att ha tre poliser 2 timmar i veckan! Intressant! Inga ordföranden och vice ordföranden i Kommunstyrelsen poserade nu! Häpp, häpp…
I september 2018 kan vi också konstatera att det inte gick något vidare för kommunstyrelsens ordförande och hans parti socialdemokraterna och inte heller för vice kommunstyrelsens ordförande och hans parti centerpartiet! Båda tappade röster, procent och mandat! Medborgarna straffar!
NA- ARTIKEL OM KLIMATBLUFFEN!
27 april 2017*
En bra artikel i NA 21.4.2017 som balanserar de värsta klimatfanatikernas CO2 profetior. Enigheten är inte så stor som man hävdar från politiskt håll och orsakerna till klimatförändringarna är också betydligt mer komplexa med flera andra förklaringsvariabler än som vanligen anförs. Med tanke på de genomgripande åtgärder som genomförs och krävs så är det mer än rimligt med en bredare demokratisk analys och diskurs. Ibland liknar miljöfanatikernas krav betänkligt de värsta planekonomiska besluten i de forna kommunistiska staterna. Snart sagt vilka åtgärder som helst kan motiveras med ”climate change.” När förnuft och balans i de politiska kraven försvinner finns anledning till stor demokratisk oro!
*
KLIMATLAG SOM VILAR PÅ OSÄKER GRUND!
Artikel i NA 21.4.2017
Statsminister Stefan Löfvén kallar regeringens förslag till klimatlag för vår generations viktigaste reform. Den innebär enorma kostnader för omställning av hela samhället till ”förnybar” elproduktion och ”fossilfria” bilar. Allt för att minska utsläppen av koldioxid, som påstås leda till farlig uppvärmning.
*
Ett så stort beslut borde föregås av bred debatt i en demokratisk stat. Någon sådan har vi inte märkt. Det är så mycket mer angeläget då många seriösa forskare menar att lagen bygger på ett avgörande misstag. De hävdar:
1. Koldioxidens verkan på klimatet är så liten att den inte kunnat mätas.
2. Koldioxid är växternas viktigaste näring och därmed livets förutsättning.
3. Utsläppen är gynnsamma. Öknarna har minskat och skördarna ökat.
4. Solen tycks vara klimatets viktigaste drivkraft. Den aviserar nu några kallare decennier.
*
Klimatlagen baseras på klimatpanelen IPCC:s hypotes om koldioxidens dominerande verkan på klimatet. Denna påstås ha stöd av 97 procent av världens klimatforskare med referens till olika enkäter och studier. Dessa har alla varit så oprofessionella att de vid granskning endast betytt mellan 3 promille och 4 procent.
*
IPCC är ett mellanstatligt organ mellan FN:s nationer och styrs av politiker och funktionärer, oftast utan vetenskaplig kompetens. IPCC har på sina 28 år inte med faktiska mätningar kunnat bevisa hypotesen om mänsklig klimatpåverkan
*
Inför risken att klimatet faktiskt kan bli kallare, är det oklokt att bekämpa en påstådd uppvärmning utan att undersöka fakta. USA:s kongress informerade sig i en ”hearing” med fyra berömda klimatforskare den 29 mars. Så bör också den svenska Riksdagen göra. Därför föreslår vi att den kallar till en öppen konferens, där ovan nämnda punkter redovisas. Denna bör naturligtvis hållas innan beslut om lagen skall fattas.
*
För nätverket KLIMATSANS
Per-Olof Eriksson civ.ing., f.d. koncernchef Sandvik
Sivert Göthlin civ.ing., f.d. ansvarig för Vattenfalls elproduktion och stamnät
Ole Humlum professor, Oslo, driver databasen Climate4you Hans Jelbring civ,ing., fil.dr. klimatologi
Wibjörn Karlén professor em. ledamot KVA
Bertil Larsson meteorolog och polarforskare
Jan-Olov Liljenzin professor em. ledamot av IVA och KVVS
Nils-Axel Mörner docent, global havsytespecialist
Tore Scherstén professor em. ledamot av KVA
Jan-Erik Solheim professor em. astrofysik,
Sture Åström civ.ing., nätverkets sekreterare.
