LARS NORÉN

15 augusti 2017

Selma Lagerlöfs litteraturpris går i år till en av mina, nu levande, favoritförfattare och dramatiker Lars Norén! Med motiveringen: ”För att han genom mer än ett halvt sekel, i fri rörelse mellan litterära genrer, har tecknat närgångna, angelägna och banbrytande bilder av Sverige och Europa, och med de tre volymerna av En dramatikers dagbok även i prosans form har trätt fram som en genuint nyskapande livsbetraktare.”

Ett helt korrekt val och så välförtjänt!

Lyriker, dramatiker och hans dagböcker – 4500 sidor – är helt underbar läsning.

Läs också – t ex i SvD – Lars Noréns lysande tacktal och analys av Selma Lagerlöfs författarskap, ännu en av mina, nu döda, favoriter.

A PERSONAL ROCK´N ROLL STATEMENT RIGHT OUT IN THE BLUE: (put together a rainy day when there´s nothing else to do)

10 augusti 2017

Best Rock´n Roll Band of All Times. – The Rolling Stones

Favorite Rolling Stones song – Gimme shelter and
You can´t always get what you want

Best Rolling Stones songwriter and bandleader – Keef Riffhard (alias Keith Richards)

The Ultimate rock song – Whole Lotta Love – The Led Zeppelin

Best interesting and intriguing rock lyrics – Stairway to heaven – Led Zeppelin and
California Hotel – Eagles

Best true story rock song – Smoke on the waters – Deep Purple

Most power rock song – Break on thru to the other side – Doors

Best Beatle and Beatles song – George Harrison While my guitar gently weeps

Best female rock guitarist – Orinathi Panagaris

Best female rock singer – Beth Hart

Best Beth Hart song – I´d rather go blind (with Joe Bonamassa)

Best Swedish female rock/soul singer – Louise Hoffsten

Best Louise Hoffsten song – Warm and tender love

Most overrated rock band – Status Quo

Best Swedish rock singer – Micke Rickfors

Best Micke Rickfors song – When a man loves a women (1991 album)

Most influential rock singer/writer ever – Chuck Berry

Best Chuck Berry song – Rock and Roll Music and
Roll over Beethoven

Most – “too often”- played Chuck Berry song – Johnny B. Goode

VAD KÄNDE STEFAN LÖFVEN TILL OM HAVERIET PÅ TRANSPORTSTYRELSEN OCH NÄR?

03 augusti 2017

Snaran dras åt runt statsminister Stefan Löfven i frågan om det dubbla haveriet på Transportstyrelsen och i regeringen och regeringskansliet.

SvDs journalister fortsätter förtjänstfullt att gräva i frågan! Idag publicerar man en genomgång av vad som hänt sedan SÄPO informerade civildepartementet om haveriet redan i september 2015. Genomgången ger vid handen två saker, dels att det blir allt mer osannolikt att statsminister Stefan Löfven inte känt till haveriet på Transportstyrelsen betydligt tidigare än han hävdat, dels att det s.k. Säkerhetsrådet endast var en pro forma PR organisation utan reell funktion eftersom någon information i frågan inte ventilerats där.

Några exempel:

DN uppger idag att nuvarande EU- och handelsminister Ann Linde som tidigare var statssekreterare hos Anders Ygeman fick uppgifter om Transportstyrelsens säkerhetsbrister redan i september 2015. Vad gjorde hon med den informationen? Delade den med någon/några? Vem/vilka i så fall? Eller teg hon med detta i nästan två år?

SÄPO gör (och gjorde under hela den aktuella perioden september 2015 – juni 2017) regelbundna säkerhetsdragningar med utvalda ur statsrådsberedningen där Emma Lennartsson (statsministerns statssekreterare) och Mats Andersson ( statssekreterare i samordningskansliet) ingår. Vad gjorde de med informationen? Höll den för sig själva? Delade den med någon/några? Vem/vilka?

En källa säger till SvD följande: ”Att Stefan Löfven inte fått information tidigare är ärligt talat en gåta. Antingen talar han inte sanning eller så har ett gäng statssekreterare bestämt att man ska hålla statsministern utanför.”

Min mening är att det måste vara en prestation av herkuliska mått att under så lång tid lyckas undgå att bli informerad!

Det leder fram till slutsatsen, som vi varit några som antytt redan tidigare, att hela det socialdemokratiskt iscensatta politiska manövrerandet, processen och operationen handlat om ”damage control” och framförallt om att rädda statsministern och regeringsmakten. Maktspel till syvende och sidst!

För mig är det därför helt obegripligt hur man kan berömma statsministerns politiskt taktiska manövrerande och agerande och hävda att han gjorde bra ifrån sig. Det hela förefaller ju ha varit en medveten lögn!

Direkt stötande är det dessutom när Svenska kyrkans biskopar går ut och berömmer statsministerns politiska agerande med bild på sig själva i full ornat. Vart har Svenska kyrkan tagit vägen? Har Svenska kyrkan blivit en megafon för vänster uppfattningar? Har kyrkans kristna karismatiska roll usurperats av vänsterpolitiska biskopar som helt missat sin roll.

Nu avvaktar vi med stort intresse nästa informationsläcka – sådana kommer – från regeringskansliet. Eftersom misstankarna om att det som skedde på den famösa socialdemokratiska presskonferensen med statsministern var långt ifrån sanningen så jagar nu ett antal politiska journalister information som kan kasta ljus över vad som sig tilldragit haver!

FOLKVANDRING.

02 augusti 2017

Läs gärna boken Folkvandring. En kort vägledning till vår tids migrationskris av Vaclav Klaus. II:a uppl. 2016. Läs, begrunda och ta egen ställning!
Enbart till Tyskland kom under 2015 över en miljon migranter. I Sverige begärde samma år över 162 000 migranter asyl, oräknat anhörigfall och till 2019 räknar man med 317 000 anhörigärenden. Ytterligare miljoner människor överväger resan mot Europa.
Den ansvarslösa europeiska politiken med Angela Merkel (migrantmamma Merkel) i spetsen eldar ytterligare på den nya tidens folkvandring. I stället för att värna de demokratiska nationalstaternas naturliga intressen predikas ett lättsinnigt svärmeri med slogans som ”Refugees Welcome” och det regeringsstödda stridsropet ”Wir schaffen das”, vi klarar det. (Sannolikt en tysk parafras på Obamas ”Yes, we can!”)
Städer och kommuner (inte minst små fattiga kommuner) försöker under tiden att förvalta kaoset. Det är ju inte på Södermalm eller Östermalm där välfärdsmigranterna hamnar! I Sverige har enade politiker motsatt sig förslag på alternativa hjälpinsatser i närområdet till förmån för mångdubbelt mer kostsamma satsningar på att bilda en generös välkomnandekultur på egen mark och som internationellt saknar motstycke. Stora byggprojekt konsekvens analyseras på alla tänkbara sätt, klimatmässigt, kulturellt, natur- och miljö, infrastruktur och demografiskt. Detta gigantiska massmigrationsprojekt har över huvud inte konsekvensanalyserats varken i Europa eller i Sverige!
Effekterna av de «pull-faktorer» den svenska policyn skapat har vi sett när familjer väljer att lämna en förhållandevis trygg men fattig tillvaro i närområden och flyktingläger för att riskera livet på medelhavet. Bilder på de fruktansvärda konsekvenserna i form av drunknade människor har spridits över världen.
Samtidigt vänder medborgarna i Europa alltmer sina folkvalda ryggen och hegemonin av moraliserande och enkelriktad propaganda förvandlas till ett hot mot sammanhållningen och freden i Europa. De central- och östeuropeiska stater som dristar sig till att protestera hotas från Bryssel med sanktioner.
Václav Klaus, som under många år, beklätt posten som Tjeckiens president, kräver att Europas ledande eliter nu lämnar sina politiskt havererade idéer bakom sig. Han anklagar de ledande eliterna för att genom det massiva inflödet av migranter vilja bryta ner de demokratiska nationalstaterna. På ruinerna av den demokratiska nationalstaten vill man skapa förutsättningar för en ny världsordning att resa sig, globalismen.
Tankarna är annorlunda i öst! Människor och politiker ser med oro på tillväxten i Västeuropa av vänsterorienterade och dåligt bildade och utbildade intellektuella som med rötter ifrån 1968 idag är en del av makteliten och som vill förgöra nationella värderingar och den demokratiska nationalstaten för en global internationalism.
I de länder som låg bakom ”järnridån” är utvecklingen också en annan. De har inte gett efter för det mångkulturella experimentet. De har nämligen en lång och tragisk erfarenhet av att vara mänskliga försökskaniner för ett annat megalomant försök, kommunismen. Ismer som syftar till kvasi-solidaritet, totalitära metoder och skapandet av en ny människa möts med stor, djup och förståelig skepsis av politiker och medborgare.
De har fötterna i myllan istället för huvudet bland molnen!

DAGENS CITAT: (som det väl inte ligger något i längre, citatet är ju ändock mer än 50 år gammalt!

02 augusti 2017

”DEMOKRATUR”

I en demokratur råder allmänna och fria val, åsiktsfrihet råder formellt men politiken och massmedia domineras av ett etablissemang som anser att bara vissa meningsyttringar skall släppas fram. Konsekvensen blir att medborgarna lever i en föreställning att de förmedlas en objektiv och allsidig bild av verkligheten. Åsiktsförtrycket är väl dolt, den fria debatten stryps. Dock skall tilläggas att det i definitionen av demokratur finns med det faktum att majoriteten av människorna i detta samhällstillstånd inte själva uppfattar att de lever i en demokratur.

Wilhelm Moberg i DN den 14 december 1965.

PETER HULTQVIST OCH TRANSPORTSTYRELSEN

29 juli 2017

Efterdebatten kring försvarsminister Peter Hultqvist fascinerar mig! Långt in i borgerliga läger tycker man inte att Hultqvist skall ställas till svars för sin underlåtenhet att i regeringen ta upp haveriet på Transportstyrelsen med de säkerhetspolitiska risker och utmaningen det medförde. Peter Hultqvist är ju en så bra och respekterad försvars.minister! Nåja, försvarsanslagen har INTE ökat under Peter Hultqvist! De skulle ha minskat om inte delar av Alliansen drivit fram ökade anslag. Positivt är att Peter Hultqvist ökat samövningar med styrkor från andra länder och ökat samarbete/samverkan med NATO, men utan att gå in i medlemskap (vilket jag inte heller önskar).
Det kan dock inte ändra bedömningen ifråga om de dubbla haverierna på Transportstyrelsen och i regering och regeringskansli. Jag hör nu på SR Ekot att Peter Hultqvist själv medger att frågan borde tagits upp i Säkerhetsrådet. Så här säger Peter Hultqvist: ”Det här kanske borde ha diskuterats.” Det är åtminstone en antydan till ett erkännande att han gjort fel! Ett mycket intressant uttalande!
Med hjälp av SvD skall jag lista de relevanta sammanhang Peter Hultqvist haft att lyfta frågan om haveriet på Transportstyrelsen under perioden mars 2017- juni 2017!
Försvarsutskottet. Cirka 60-70 sammanträden där Hultqvist varit närvarande vid 5.
Utrikesnämnden som är sekretessbelagd, 5 möten.
Statsministerns Säkerhetspolitiska råd, men en gång per månad.
Försvarsgruppen, cirka 20 gånger.
Övriga möten och partiöverläggningar. Obegränsat antal.
Frågan och diskussionen lever vidare. Vi lär återkomma när ny information kommer eller tas fram av journalister.

STEFAN LÖFVEN SITTER KVAR SOM STATSMINISTER OCH YGEMAN OCH JOHANSSON FÅR SPARKEN!

28 juli 2017

Krutröken skingras för tillfället och vi kan börja skönja vad som sig tilldragit haver bakom det som synes.

Det gick som jag trodde två ministrar Ygeman och Johansson fick gå. Visserligen, avsked genom att på egen begäran få lämna sina taburetter. Hittills har ingen minister i Sverige tvingats bort direkt som en följd av misstroendevotum.

Löfven gör samtidigt allt för att rädda kvar Hultqvist, t.o.m. under risken att Hultqvist får ett misstroendevotum och tvingas bort från taburetten som första minister i Sverige. Löfven vädjade till riksdagens ledamöter att betänka vad de ställer till med när de trycker på knapparna vid ett misstroendevotum. I min värld, så nära ett ”chicken race” man kan komma! Intressant i sin utstuderade maktarrogans!

Jag tillhör inte dem som är imponerad – att Göran Persson och liknande är det är en sak – av statsminister Stefan Löfvens agerande på presskonferensen. Åtgärderna och presskonferensen var helt i linje med socialdemokraternas allra bästa gren; maktspel och taktiska maktdispositioner.

Sveriges tyngsta politiska kommentator K-G Bergström ställde en mycket viktig fråga: ”Med vilken rätt kan du som statsminister trotsa majoriteten i riksdagen?”

Det finns ett svar – som inte gavs av Löfven – nämligen att vi saknar en samlad och politiskt kraftfull opposition i Sverige. Det har givit Löfven och socialdemokraterna fritt maktpolitiskt spelrum! Jag är inte särskilt svag för politisk spelteori men i denna fråga kan man verkligen se de spelteoretiska dispositionerna och mönstren.

Jag tyckte inte heller att statsministern på presskonferensen skötte sig särskilt bra, annat än i maktspelstermer och helt i enlighet med politisk spelteori.

Han tog inget som helst ansvar för det haveri som skett i regeringen och regeringskansliet. Däremot tog han ”ansvar för landet” och satt kvar pekandes med affekt på den ansvarslösa var oppositionen som krävde ansvar av ”ansvariga” ministrar inklusive försvarsministern för bristande information till statsministern, relevanta utskott och riksdagen.

Jag menar att man i ett längre perspektiv i den statsvetenskapliga diskursen kommer att koppla samman Löfvens i viss mening konstitutionella agerande med en försvagad opposition.

Personligen hoppas jag att oppositionen tillsammans med SD ändock fortsätter att konstitutionellt och principiellt korrekt – och moraliskt – driva frågan om misstroendevotum mot Hultqvist trots Löfvens makthot. Det förefaller ju inte heller som att Löfven avser att avgå om Hultqvist fälls om man skall tolka hans utsaga i frågan under presskonferensen.

Det oroar att det nu via media kommer signaler om att L och C kan tänka sig att ompröva frågan om misstroendevotum mot Hultqvist. Det är att ge den planerade och kalkylerade ”segern” till statsminister Löfven! Någon extra inkallad riksdag är inte aktuell, klokt nog.

För mig föreföll statsminister Löfven hårt pressad med i affekt framförda anklagelser. Opposition – som är i sin fulla konstitutionella rätt – var ”oseriös”, ”tog inte ansvar för landet” och ”hotade att kasta landet in i ett kaos i en osäker utrikespolitisk situation”. Själv satt statsminister Löfven kvar för att han pompöst och självförhärligande ”tog ansvar för landet i en svår tid.” Min tidigare uppfattning om Löfven förstärktes, han är inte en bra och stark statsminister. Dock, det erkännandet ger jag Löfven, han är en stark socialdemokratisk maktspelare helt i klass med tidigare statsministern Göran Persson! Devisen: ”anfall är bästa försvar” var vad jag tänkte när jag följde presskonferensen.

En glädjande sak med regeringsombildningen var att sjukvårdsminister Gabriel Wikström inte återkommer. En av de svagaste ministrar vi någonsin sett. Hans CV imponerade inte, SSU ordförande och en man som aldrig haft ett arbete av något slag i hela sitt liv. En merit ”of sorts” är väl att han försnillat skattemedel genom att som SSU ordförande anteckna SSU-medlemmar som man inte hade för att få ett större skattefinansierat bidrag från Ungdomsstyrelsen (ja, jag vet att också andra partier gjort detta, vilket inte är någon ursäkt!).

Frågan om de dubbla haverierna på Transportstyrelsen och i regeringen/regeringskansliet är inte utagerade! Ny information kommer sannolikt att komma! Misstroendehotet mot Hultqvist står tills vidare kvar! Det kommer mer krutrök!

TRANSPORTSTYRELSEN OCH REGERINGENS ”HAVERI.”

24 juli 2017

Det gick precis som jag förutsåg redan för en halv vecka sedan. ”Ansvariga” ministrar har inget reellt ansvar!

Sverige har därtill en socialdemokratisk statsminister som saknar nödvändig pondus och kraft och agerar med otillräcklig analys som grund.

En statlig myndighet, Transportstyrelsen, har medvetet/omedvetet men på ett gravt brottsligt sätt lämnat ut en rad för staten och det svenska samhället viktiga sekreta uppgifter till icke säkerhetsklassade organisationer i andra länder. Dessa har inte behövt ägna sig åt spioneri, nej myndigheten har helt på egen hand lämnat över den sekreta informationen!
Minst två ministrar har känt till det i över ett år men enligt statsministern inte informerat honom!

Vi har en för myndigheten ”ansvarig” minister som vältrar över ansvaret på en statssekreterare som redan tidigare av andra skäl avskedats! Inte särskilt moraliskt eller hederligt! Det är en minister uppfostrad i rörelsen – dotter till Göteborgs ”starke” man Göran Johansson. Hon har sannolikt sedan barnsben lärt sig hur en politisk slipsten skall dras!

Vilken röta och vilket elände!

Alla ute i landet som beser detta spektakel med en kombination av frustration och förvåning kan bara hoppas att den samlade oppositionen (t.o.m. V signalerar att de kan tänka sig misstroendevotum, MP tiger) vågar utlösa ett misstroendevotum mot i varje fall Anna Johansson och Anders Ygeman, även om också Peter Hultqvist och Stefan Löfven borde inkluderas. Ett misstroendevotum ser, med aktuell information om partiernas ställningstaganden, ut att kunna samla en nödvändig majoritet.

Ett brett misstroendevotum som inkluderar försvars- och statsministern skulle utlösa en regeringskris och jag misstänker att oppositionen inte vågar eller är beredda att i så fall ta över ansvaret för Sverige. Det talar för att man stannar vid att rikta misstroendeomröstningen mot ministrarna Ygeman och Johansson! Oppositionen kan ju absolut inte vara nöjda med statsministerns glidande och otydliga formuleringar så uppenbart orkestrerade för att rädda ministrarna Johansson, Ygeman och Hultqvist! Det kan komma att få motsatt effekt! Kan vi hoppas! Förutsatt att den samlade oppositionen reagerar som de borde!

Nu följer vi detta ”haveri” timme för timme och dag för dag!

TRE DAGSAKTUELLA REFLEKTIONER.

20 juli 2017

Förlossningsvården är f.n. i fritt fall! Media rapporterar om stora problem på flera håll i landet! Vad gör då ansvarig minister Annika Strandhäll? I Stefan Löfvens efterföljd finner hon situationen ”oacceptabel” och ”så här får det inte vara.” Det var ju en imponerande kraftfull reaktion! I många andra länder hade ministern i en liknande situation haft två alternativ; som ansvarig minister gör något åt situationen eller avgå. En svensk socialdemokratisk minister klarar sig undan med att beklaga!

Ett andra liknande fall är väl Transportstyrelsens famösa och olagliga läcka av för Sverige viktiga sekreta uppgifter till annat land. Enligt uppgifter i DN och SvD kände departementet till vad som var på väg att hända! Enligt uppgifter som läckt från SÄPO hade det olagliga förfarandet påtalats av just SÄPO till departementet och var känt för minister Anders Ygeman! Kommer minister Anders Ygeman att ta ansvar och avgå för denna skandal? Stalltips! Det kommer icke att ske!

Slutsats: Något reellt ansvar har/tar aldrig ”ansvarig” minister!

Enligt en rapport i dagarna har 3 (tre) procent (av de lågutbildade som utgör den överväldigande majoriteten) av välfärdsinvandrarna efter 2 (två) år påbörjat en Komvux-utbildning! Ett helt lysande track-record för integrationen! Det är sannolikt betydligt enklare att fortsätta att försörjas av oss skattebetalare.

By the way: Läs gärna Karin Petterssons ledare i dagens Aftonblad (20.7.2017) om minister Göran Persson. Helt sanslöst tydligt!

HUR JURIDISKT HANTERA EXTREMISTER I NMR OCH AFA?

16 juli 2017

Jag har funderat mycket på hur man juridiskt hållbart skall hantera den öppet nazistiska NMR (Nordiska Motståndsrörelsen) efter deras deltagande och såvitt man kan bedöma brottsliga aktiviteter i Almedalen. Jag har också funderat över om man kan förbjuda organisationen – trots grundlagsfäst mötes- och föreningsfrihet – med hänvisning till brottsliga aktiviteter. Jag har också funderat över om inte detsamma borde gälla de brottsliga extremisterna på den andra kanten med det socialistiska/kommunistiska AFA (Antifascistisk Aktion). Paralleller kan också finnas till de gängkriminella organisationer som härjar i våra 28 utanförskapsområden.

Jag har kommit fram till följande (kanske delvis provocerande) ställningstaganden.

Problemen med förortsgängen är bundna till ett begränsat område och att de inte alltid har en ledare. Det är en grupp som begår brott där de äldre gängmedlemmarna styr de yngre. Gänget kommer att fortsätta oavsett vem som sitter inne.

Angående AFA och NMR. Det är inte juridiskt möjligt att begränsa mötesfriheten och föreningsfriheten som ju är grundlagsfäst. Men då AFA är ett löst nätverk av socialistiska/kommunistiska extremister  som maskerar sig så skulle sannolikt en lag som förbjuder dem visa sig tandlös då de bara lär sluta med att ha sina kläder med emblem och istället beblanda sig med resten av de socialistiska demonstranterna och som en oönskad konsekvens gömma sig ännu bättre.

En väg att verkligen diskutera och utreda vore möjligheten av betydligt hårdare straff för våldsamt upplopp, skadegörelse, bilbränningar och våld mot ordningsmakten. Det är sannolikt en bättre väg att gå än att försöka förbjuda organisationerna. Dessutom juridiskt korrekt och hållbart!

Det skulle också fungera mot förortsgängen! Om EN unge som kastar sten får sitta inspärrad en längre tid så lär hans vänner tänka sig för en gång till när äldre gangsters kommer och ber dem ge sig ut och bränna bilar och leva rövare som hämnd för att polisen varit och stört de äldres knarkhandel.

Vad NMR beträffar vet jag inte om ett organisationsförbud skulle vara juridiskt hållbart och stå i proportion till organisationens aktiviteter. Vad jag känner till – från media rapporteringen – organiserar NMR mest torgmöten och marscher. Att enskilda medlemmar sedan begår brott blir svårt att juridiskt lasta organisationen för om inte en direkt order eller finansiering utgått därifrån. Vilket måste kunna bevisas i en rättegång mot NMR. Att en av de dömda för bombdådet beklagat sig över att NMR är för mesiga för att de ej vill använda våld är talande i sammanhanget! Dessutom, får jag en känsla av att det delvis är fråga om att det nazistiska hotet är en mediahype. Och som sådan överdriven. Hur stort är det nazistiska hotet i verkligheten?

Hur som helst, om hårdare straff införs för de brott enskilda medlemmar begår i den nazistiska/socialistiska ideologins namn så kan organisationerna få vara kvar. Det kan t.o.m. finnas fördelar med att de är samlade i en ”klump” i t ex organisationen NMR varifrån det också kan läcka information. Säkerhetsorganen har erfarenhetsmässigt lättare att övervaka en formell organisation än att ha hundratals ensamvargar som är mer eller mindre omöjliga att stoppa om de planerar väl och förmår hålla tyst. Jämför de muslimska terrordåden i våra storstäder på senare tid. De har varit ensamvargar som samtliga lyckats segla under säkerhetsorganens radar.

Riktigt hårda straff för IS/daesh återvändare, livstids utvisning för alla som uttalar sympati för militant islamism är förslag som med stor sannolikhet skulle avsevärt begränsa återvändande och rekrytering. Förslagsvis, en fördubbling av straffen för de områden som berörts i denna essä!

Vårt rättssystem är ytterst utformat och grundat på traditionella kristna värderingar. Islamisterna förstår inte detta! De är präglade och uppvuxna i ett auktoritärt hierarkiskt klansystem inte i en västerländsk demokrati. De har helt eller delvis erfarenheter av ett rättssystem som präglas av shariaideologi. Våra låga eller obefintliga straff är en direkt inbjudan för dessa krafter att komma till Sverige och/eller återvända. Frågan är om de över huvud respekterar vårt rättssystem om vi inte visar stor och tydlig fasthet och att deltagande i terrorverksamhet och mord får allvarliga konsekvenser.

Vad händer om 10–15 år när förortsgängen blivit riktigt bekväma i sin nya miljö och kriminella på riktigt och när islamisterna blivit än fler och mer krävande?